
Čudo zvano Kina: Od loših kopija do najsavremenijih rešenja u vojnoj avijaciji
Tokom poslednjih nekoliko decenija Kina je prošla put od kopiranja starih sovjetskih modela do razvoja jedne od najvećih i najmodernijih flota lovaca pete generacije.
Danas se Peking ne zaustavlja na tome – pored J-20, koji je već ušao u upotrebu, radi se i na novim projektima: J-36 i J-50, koje kineski mediji najavljuju kao prve lovce šeste generacije. O ovim avionima Aero.rs pisao je više puta.
Od kopija do samostalnog razvoja
Kineska vazduhoplovna industrija svoje prve korake napravila je pedesetih godina prošlog veka, u vreme Hladnog rata, oslanjajući se gotovo isključivo na sovjetske tehnologije. Avioni poput MiG-15 i MiG-19 proizvodili su se pod kineskim oznakama J-5 i J-6.
Kulturna revolucija ozbiljno je usporila naučni i industrijski razvoj, ali od kraja sedamdesetih, uz reforme Denga Sjaopinga, počinje novi kurs – modernizacija i oslanjanje na sopstvene kapacitete. Rezultat su prvi domaći modeli poput J-8, iako je Kina još dugo zaostajala za Zapadom i Rusijom u avionici i motorima.
Prekretnica stiže posle Zalivskog rata 1991. godine, kada je postalo jasno da će visokotehnološko ratovanje obeležiti budućnost. Tokom devedesetih Peking je uvozio ruske avione Su-27 i Su-30, ali je početkom 2010-ih lansiran projekat J-20, prvog kineskog stealth lovca, koji je u operativnu upotrebu ušao 2017. godine.
Ambicije daleko van granica

Za razliku od starijih modela, novi kineski lovci projektovani su ne samo za odbranu teritorije, već i za operacije daleko od Kine. J-20 je osmišljen da obavlja misije u Južnom kineskom moru, Tajvanskom moreuzu i Pacifiku, pri čemu njegova mogućnost presretanja aviona za rano upozorenje i tankera daje kineskoj vojsci stratešku prednost.
Kina je u međuvremenu značajno smanjila zavisnost od ruskih tehnologija, razvijajući sopstvene motore WS-10C i WS-15, koji omogućavaju tzv. superkrstarenje – nadzvučni let bez forsiranog sagorevanja.
Masovna proizvodnja - ključ prednosti
Ono što posebno zabrinjava Zapad jeste kineska proizvodna moć. Samo u 2025. godini očekuje se isporuka do 120 J-20, dok američko vazduhoplovstvo planira kupovinu svega 24 F-35.

Uz odbrambeni budžet veći od 230 milijardi dolara, Kina može da priušti ovakav tempo, i pored cene od oko 110 miliona dolara po avionu.
Pored J-20, razvija se i J-35 – lakši, jeftiniji model namenjen masovnijem raspoređivanju, uključujući i na nosačima aviona.

Najnoviji kineski nosač Fudžijan, koji bi trebalo da uđe u naoružanje do kraja godine, a čiji razvoj pomno pratimo na našem portalu, biće prva platforma sa koje će J-35 uzletati, što će značajno povećati sposobnosti kineske mornarice na otvorenom moru.
Direktan izazov Sjedinjenim Državama
Razvoj lovaca šeste generacije J-36 i J-50 dodatno potvrđuje kineske ambicije.
Iako o ovim avionima još nema mnogo pouzdanih informacija, njihovo predstavljanje jasno pokazuje da Kina ne želi samo da sustigne Zapad, već i da ga prestigne u pojedinim segmentima.
Za razliku od SAD, koje se suočavaju sa kašnjenjima i budžetskim ograničenjima u razvoju novih aviona, Kina istovremeno proizvodi i unapređuje lovce pete generacije i razvija prototipove šeste.
Takva strategija, zaključuje National Security Journal, omogućava Pekingu da zadrži tehnološku prednost u godinama koje dolaze.
(Aero.rs)
Video: Gašenje požara u Crnoj Gori: Helikopter Kamov Ka-32
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Рашо
Основни, темељни узрок је начин схватања. Све што човек ради је последица начина мишљења. Народи света носе тешка искуства западних злочина који трају до данас већ више од 500 година. У међувремену, под великим жртвама, пљачком, отимачином, разарањем ... тражили су начин да опстану и ослободе се. Наспрам њих западњаци су се бахатили, све мање радили, мање учили и што је најпогубнине по њих, почели да верују у своје расистичке ставове да су бољи тј. најбољи и да други не могу да им парирају ма шта радили. Такође, због пљачке сопственог народа, моћници су почели да постављају политичка руководства која су потпуно неспособна. Руководства попут Клинтона, Блера, Саркозија, Лиз Трас, Фон дер Лајен, Макрон ... су увреда разума народа и под таквим вођством се може само пропасти а никако напредовати! Стварност је стигла, повратка на старо нема на општу добробит човечанства!
Podelite komentar