Američko ratno vazduhoplovstvo preuzelo stoti KC-46A Pegasus
U bazu Travis u Kaliforniji sleteo je stoti KC-46A Pegasus, zajedno sa 99. primerkom, bez velike najave i bez ceremonijalnih detalja koji obično prate ovakve prilike.
Nije bilo pompe, velikih govora niti komplikovanih protokola. Sletela su dva aviona koja su tokom godina prolazila kroz brojne provere i usavršavanja, kako bi se uklopila u način rada američkog ratnog vazduhoplovstva. Time je program, koji je dugo delovao kao spor, konačno prešao simboličnu granicu.
Upravljanje avionima preuzeli su ljudi koji obično stoje na čelu operacija, a retko sede u kokpitu tokom ovakvih trenutaka. General Džoni Lamontanj i general-potpukovnik Džon Hili preleteli su Pegasuse do baze Travis gotovo rutinski.
Takav pristup, bez ceremonijalne dramatike, zapravo je dobro osvetlio ulogu koju KC-46 postepeno preuzima: da bude avion koji se ne ističe po spektaklu, već po tome što svakodnevno radi posao koji je do skoro bio raspodeđen na nekoliko različitih platformi.
Avion koji je preuzeo više nego što mu je prvobitno namenjeno
KC-46A je stvoren kao tanker, ali se u praksi pokazao kao mnogo šira platforma. Posade ga koriste za dopunu goriva u letu, ali i za prevoz tereta, putnika i medicinske evakuacije. Različiti tipovi dopune goriva daju mu fleksibilnost, dok komunikacioni i zaštitni sistemi omogućavaju rad u područjima u kojima standardni transportni avioni ne bi mogli da funkcionišu bez ograničenja.
Upravo u toj kombinaciji – tanker, transporter, ambulantni avion – leži razlog zbog kojeg se Pegasus sve češće pojavljuje tamo gde je ranije dominirao KC-135, avion koji je u službi još od pedesetih godina prošlog veka.
Kako se KC-46A razvijao tokom godina
Kada je prvi KC-46 stigao u bazu Makonel početkom 2019. godine, pratila su ga ograničenja i tehnički problemi koji su tek trebalo da se reše. Tokom godina ti problemi su postepeno rešavani, pa je avion polako ulazio u većinu standardnih zadataka dopune goriva.
Testiranja u Španiji potvrdila su da avion bez problema funkcioniše u zajedničkim misijama sa savezničkim vazduhoplovstvima.
Sledeće faze razvoja nisu bile mnogo vidljive javnosti, ali su u samom vazduhoplovstvu znatno uticale na način na koji se avion doživljava. Let sa smanjenim brojem članova posade, izveden 2022. godine, služio je kao provera kako avion može da reaguje u situacijama kada su resursi ograničeni.
Još upečatljiviji bio je nonstop let oko sveta tokom 2024. godine, koji je trajao 45 sati, a kome ste mogli da čitate i na našem portalu. Let nije bio zamišljen kao rekord, već kao test izdržljivosti aviona u uslovima koji prate današnje globalne misije.
KC-46A u sve većem broju operacija
KC-46A je svoju prvu borbenu misiju imao 2022. godine, kada je dopunjavao F-15E u zoni odgovornosti Centralne komande SAD. To je bio trenutak kada je avion prvi put ušao u „pravi rad“ i pokazao da može da prati dinamiku borbenih operacija. Već sledeće godine formirana je trajna eskadrila Pegasusa u regionu, a tokom 2025. avion se pojavio u nekoliko velikih operacija, uključujući i Midnight Hammer.
Sve to govori da Pegasus više nije „avion u uvođenju“, već platforma koja ulazi u ulogu koju će nositi godinama.
Od proizvodnje do ulaska u službu, Pegasus prolazi kroz ruke različitih timova i institucija koje prate svaki korak. Boing pravi avion, dobavljači isporučuju komponente, a timovi zaduženi za sertifikacije i nadzor prate svaki detalj. Kad sve prođe, AMC preuzima avion i prebacuje ga u bazu gde počinje njegova redovna operativna upotreba.
Šta stoti KC-46A znači za dalji razvoj programa
Stoti KC-46A ne predstavlja kraj programa, već pokazuje da je Pegasus ušao u fazu u kojoj postaje uobičajeni radni avion, a ne projekat u razvoju.
On više nije novina, već oslonac. Mreža jedinica koje ga koriste se širi, nova raspoređivanja su već u pripremi, a avion sve više preuzima zadatke starijih modela.
U vremenu kada se američko ratno vazduhoplovstvo (USAF) priprema za razvoj sledeće generacije tankera, Pegasus će još dugo ostati radni konj globalne mobilnosti. Dolazak stotog primerka u Travis samo je potvrdio da je ta faza već počela – tiho, bez dramatike, upravo onako kako to obično izgleda kada avion iz eksperimenata preraste u svakodnevni alat.
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.