Američko ratno vazduhoplovstvo preuzelo stoti KC-46A Pegasus

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

U bazu Travis u Kaliforniji sleteo je stoti KC-46A Pegasus, zajedno sa 99. primerkom, bez velike najave i bez ceremonijalnih detalja koji obično prate ovakve prilike.

Nije bilo pompe, velikih govora niti komplikovanih protokola. Sletela su dva aviona koja su tokom godina prolazila kroz brojne provere i usavršavanja, kako bi se uklopila u način rada američkog ratnog vazduhoplovstva. Time je program, koji je dugo delovao kao spor, konačno prešao simboličnu granicu.

KC-46A Foto: U.S. Air Force

Upravljanje avionima preuzeli su ljudi koji obično stoje na čelu operacija, a retko sede u kokpitu tokom ovakvih trenutaka. General Džoni Lamontanj i general-potpukovnik Džon Hili preleteli su Pegasuse do baze Travis gotovo rutinski.

Takav pristup, bez ceremonijalne dramatike, zapravo je dobro osvetlio ulogu koju KC-46 postepeno preuzima: da bude avion koji se ne ističe po spektaklu, već po tome što svakodnevno radi posao koji je do skoro bio raspodeđen na nekoliko različitih platformi.

KC-46A Foto: U.S. Air Force

Avion koji je preuzeo više nego što mu je prvobitno namenjeno

KC-46A je stvoren kao tanker, ali se u praksi pokazao kao mnogo šira platforma. Posade ga koriste za dopunu goriva u letu, ali i za prevoz tereta, putnika i medicinske evakuacije. Različiti tipovi dopune goriva daju mu fleksibilnost, dok komunikacioni i zaštitni sistemi omogućavaju rad u područjima u kojima standardni transportni avioni ne bi mogli da funkcionišu bez ograničenja.

Upravo u toj kombinaciji – tanker, transporter, ambulantni avion – leži razlog zbog kojeg se Pegasus sve češće pojavljuje tamo gde je ranije dominirao KC-135, avion koji je u službi još od pedesetih godina prošlog veka.

Kako se KC-46A razvijao tokom godina

U.S. Air Force KC-46A Tankers Foto: Boeing

Kada je prvi KC-46 stigao u bazu Makonel početkom 2019. godine, pratila su ga ograničenja i tehnički problemi koji su tek trebalo da se reše. Tokom godina ti problemi su postepeno rešavani, pa je avion polako ulazio u većinu standardnih zadataka dopune goriva.

Testiranja u Španiji potvrdila su da avion bez problema funkcioniše u zajedničkim misijama sa savezničkim vazduhoplovstvima.

Sledeće faze razvoja nisu bile mnogo vidljive javnosti, ali su u samom vazduhoplovstvu znatno uticale na način na koji se avion doživljava. Let sa smanjenim brojem članova posade, izveden 2022. godine, služio je kao provera kako avion može da reaguje u situacijama kada su resursi ograničeni.

Još upečatljiviji bio je nonstop let oko sveta tokom 2024. godine, koji je trajao 45 sati, a kome ste mogli da čitate i na našem portalu. Let nije bio zamišljen kao rekord, već kao test izdržljivosti aviona u uslovima koji prate današnje globalne misije.

KC-46A u sve većem broju operacija

KC-46A Foto: U.S. Air Force

KC-46A je svoju prvu borbenu misiju imao 2022. godine, kada je dopunjavao F-15E u zoni odgovornosti Centralne komande SAD. To je bio trenutak kada je avion prvi put ušao u „pravi rad“ i pokazao da može da prati dinamiku borbenih operacija. Već sledeće godine formirana je trajna eskadrila Pegasusa u regionu, a tokom 2025. avion se pojavio u nekoliko velikih operacija, uključujući i Midnight Hammer.

Sve to govori da Pegasus više nije „avion u uvođenju“, već platforma koja ulazi u ulogu koju će nositi godinama.

Od proizvodnje do ulaska u službu, Pegasus prolazi kroz ruke različitih timova i institucija koje prate svaki korak. Boing pravi avion, dobavljači isporučuju komponente, a timovi zaduženi za sertifikacije i nadzor prate svaki detalj. Kad sve prođe, AMC preuzima avion i prebacuje ga u bazu gde počinje njegova redovna operativna upotreba.

Šta stoti KC-46A znači za dalji razvoj programa

Stoti KC-46A ne predstavlja kraj programa, već pokazuje da je Pegasus ušao u fazu u kojoj postaje uobičajeni radni avion, a ne projekat u razvoju.

On više nije novina, već oslonac. Mreža jedinica koje ga koriste se širi, nova raspoređivanja su već u pripremi, a avion sve više preuzima zadatke starijih modela.

U vremenu kada se američko ratno vazduhoplovstvo (USAF) priprema za razvoj sledeće generacije tankera, Pegasus će još dugo ostati radni konj globalne mobilnosti. Dolazak stotog primerka u Travis samo je potvrdio da je ta faza već počela – tiho, bez dramatike, upravo onako kako to obično izgleda kada avion iz eksperimenata preraste u svakodnevni alat.

(Aero.rs)

Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>