Su-57 prvi put poleteo sa novim motorom Proizvod 177, počela letna ispitivanja
Ruski lovac pete generacije Su-57 započeo je novu fazu razvoja nakon što je prvi put poleteo opremljen motorom Proizvod 177, potvrdila je Ujedinjena korporacija za motore (UEC). Let, obavljen 22. decembra 2025. godine, označava zvaničan početak programa letnih ispitivanja ovog pogonskog sistema nove generacije.
Prema navodima UEC-a, motor Proizvod 177 ugrađen je na eksperimentalni primerak Su-57 sa fabričkom oznakom „052“, umesto standardnog motora AL-41F. Avionom je upravljao zaslužni probni pilot Rusije Roman Kondratjev, a let je, kako se navodi, protekao u potpunosti u skladu sa planiranim zadatkom.
Isti avion ranije je već korišćen za ispitivanja motora Proizvod 30, uključujući i varijantu sa ravnom mlaznicom, što dodatno naglašava njegovu ulogu kao leteće test-platforme za buduće pogonske konfiguracije Su-57. Novi motor razvijan je paralelno u dve varijante, 177C i snažnijoj verziji Proizvod 177, a obe koriste niz naprednih tehnoloških rešenja u odnosu na prethodnu generaciju.
Prema dostupnim tehničkim podacima, jedan od najznačajnijih iskoraka jeste smanjenje potrošnje goriva za oko sedam odsto. Taj rezultat ostvaren je kombinacijom optimizovanog protoka vazduha, unapređene aerodinamike turbine, kao i primenom toplotno otpornih materijala i zaštitnih premaza u visokotemperaturnim zonama motora. Posebnu ulogu ima i digitalni sistem potpune kontrole motora FADEC, koji omogućava precizno upravljanje režimima rada i povećava pouzdanost u eksploataciji.
Obe verzije motora opremljene su mlaznicama sa vektorizacijom potiska, što je jedan od ključnih preduslova za supermanevarabilnost, osobinu koja se smatra jednim od glavnih aduta Su-57. Takođe, produženi projektovani radni vek, procenjen na 6.000 sati, i intervali između remonta od 1.500 sati, trebalo bi da smanje troškove tokom životnog ciklusa aviona i povećaju operativnu raspoloživost flote.
Motori 177C i 177 već su javno predstavljeni na više međunarodnih vazduhoplovnih manifestacija tokom 2024. i 2025. godine, uključujući sajmove u Džuhaju, Bangaloru i Dubaiju, gde su pozicionirani kao rešenje namenjeno ne samo unapređenju performansi, već i poboljšanju ekonomske isplativosti borbenih aviona pete generacije.
Početak letnih ispitivanja motora Proizvod 177 predstavlja važan korak u daljem razvoju Su-57, ali i osnovu za buduća unapređenja ruskih borbenih aviona pete generacije. U narednom periodu očekuje se nastavak test-programa, koji bi trebalo da potvrdi projektovane performanse, pouzdanost i dugotrajnost novog pogonskog sistema u realnim uslovima leta.
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.