Rusija više ne učestvuje u razvoju aviona sa Kinezima: CR292 ostao bez "R" u imenu

Vreme čitanja: oko 2 min.

C929 je projekat širokotrupnog aviona namanjenog prevozu 250 do 320 putnika. Letelica bi trebala da se proizvodi u tri varijante koje se međusobno razlikuju po dužini trupa

Foto: ​Shutterstock/testing

Kina i Rusija obustavile su zajednički razvoj novog širokotrupnog putničkog aviona na čijem su projektu radili šest godina. Slovo R koje je u nazivu CR929 označavalo Rusiju od nedavno je izbačeno i Kina je nastavila sa razvojem aviona sopstvenim snagama.

Kineski proizvođač COMAC i ruski UAC (United Aircraft Corporation) prekinuli su saradnju na dizajniranju i proizvodnji širokotrupne letelice CR929.

Dve strane započele su istraživanja i razvoj 2017. godine ali su usled geopolitičkih okolnosti i "drugačije vizije za budućnost projekta" obustavili zajednički rad.

UAC više ne učestvuje u projektu CRAIC (China-Russia Commercial Aircraft International Corporation) CR929 i kineski COMAC postao je glavni nosilac razvoja, prenosi FL360aero. Jedan od glavnih razloga za obustavljanje saradnje su sakncije koje je Zapad uveo Ruskoj Federaciji, a koje sprečavaju ruske firme da dođu do američkih i evropskih tehnologija.

Ruska avijacija već je pretrpela veliku štetu zbog nemogućnosti nabavke zapadnih komponenti i čini se da CR929 takođe ne bi mogao da računa na delove iz Evrope i SAD. Kina smatra korišćenje zapadnih sistema ključnim u ostvarivanju uspešne prodaje u budućnosti dok Rusija želi da se osloni na sopstvene kapacitete.

COMAC je na ovogodišnjem vazduhoplovnom sajmu u Parizu predstavio avion kao proizvod sopstvenog razvoja, sa novom šemom bojenja i oznakom C929.

Uprkos izlasku UAC-a iz projeta, ruska državna korporacija ostaće jedan od ključnih dobavljača COMAC-a, piše Aviation Week Network.

Izvršni direktor UAC-a Jurij Sljusar izjavio je krajem avgusta da Rusija planira da snadbeva avion sa kompozitnim krilima, motorima i drugim krucijalnim sistemima.

Ostaje nepoznato kako će zapadni dobavljači gledati na učešće Rusije u programu i hoće li biti spremni da Kini prodaju svoje sisteme.

Među kompanijama koje bi trebale da snadbevaju COMAC nalaze se zvučna imena poput Honeywell, Liebherr, RTX, Safran, Thales i Zodiac Aerospace.

Shutterstock/fifg

C929 je projekat širokotrupnog aviona namanjenog prevozu 250 do 320 putnika. Letelica bi trebala da se proizvodi u tri varijante (-500, -600, -700) koje se međusobno razlikuju po dužini trupa i posledično putničkim kapacitetima. U verziji C929-500 avion bi trebao da ima dolet od 14.000 kilometara.

COMAC planira da C929 uđe u upotrebu 2026. ili 2027. godine i da preuzme tržišni udeo od Airbusa i Boeinga.

(Aero.rs)