ČSA: Kraj bajke duge 101 godinu

Vreme čitanja: oko 3 min.

U subotu 26. oktobra iz Pariza, sa aerodroma Šarl de Gol sleteće na praški aerodrom Vaclav Havel poslednji avion koji će na svom trupu nositi oznaku češkog avio-prevoznika

Foto: Shutterstock

Jedna od najstarijih avio-kompanija na svetu, ČSA (Československé Státní Aerolinie) - Checz Airlines završava svoju 101 godinu staru istoru. Poslednji avion ove kompanije sleteće u subotu na aerodrom Vaclav Havel u Pragu na letu koji je počeo na pisti aerodroma Šarl de Gol u Parizu.

Nakon tog leta oznaka kompanije - OK prestaće da se koristi, a avioni ove kompanije utopiće se u Smartwings - drugu češku avio-kompaniju koja koristi oznaku QS. Istog dana, prestaće i članstvo ČSA u Skyteam alijansi. 

ČSA osnovan je kao peta avio-kompanija u svetu 26. oktobra 1923: ne računajući nemačku kompaniju DELAG koja je ugašena 1935, pre ČSA su osnovane holandski KLM (1919), kolumbijska Avianca (1919), australijski Qantas (1920) i ruski  Aeroflot (osnovan iste, 1923. godine, ali u februaru).

Foto: Wikipedia/Kiefer. from Frankfurt, Germany

Dugo godina ova kompanija letela je isključivo na avionima napravljenim u Sovjetskom Savezu, a jedna je od prvih komercijalnih kompanija koje su na svojim letovima koristile i mlazne avione: još 1957. ČSA je počeo sa korišćenjem Tupoljeva TU-104 na liniji Prag - Moskva. Avioni ČSA leteli su od sedamdesetih i za Njujork, Montreal i Havanu, a ono što je interesantno je da je prva međunarodna linija ove kompanije bila linija između Praga i Zagreba (1930). 

Gašenje ČSA najavljeno je prvi put u maju ove godine, da bi ti planovi bili potvrđeni početkom septembra, o čemu je pisao i naš portal. Ono je bila normalna posledica problema koji su "opkolili" češkog prevoznika.

Foto: Wikipedia/Sergey Kustov

Iako je svojevremeno, nakon raspada Čehoslovačke na Češku i Slovačku ČSA postao, kako navodi Air Data News, veoma dinamična kompanija sa modernom flotom (tada je prva među ostalima nastalim na prostorima nekadašnjeg Varšavskog ugovora uvela zapadne letelice u svoju flotu - A310-300, A320-200 i Boeing 737-300, ali i avione A319 i turbo-prop avione ATR-72), kompanija nije mogla da se izbori sa problemima koji su usledili.

U poslednje tri decenije poslovanja, ČSA se stalno suočavao sa nedaćama: najpre posle prvog neuspešnog pokušaja privatizacije, potom sa krizom u avio-saobraćaju uzrokovanim terorističkim napadima na SAD 11. septembra 2001, zatim svetskom ekonomskom krizom iz 2008, kao i pandemijom kovida, od koje se kompanija nikad nije oporavila.

Foto: Wikipedia/Mulag

Godine 2015, čarter kompanija Travel Service (sada Smartwings) kupila je 34% akcija češke vlade, a udeo je povećan na 78% 2017. godine. Sa efektivnom kontrolom nad kompanijom, Smartwings je racionalizovao flotu Czech Airlines-a, povukavši avione A319 i ATR-72 turboprop avione.

Pandemija COVID-19 prisilila je kompaniju da podnese zahtev za bankrot i otkaže međunarodnu rutu za Seul. Nakon izlaska iz bankrota, Czech Airlines je izašao sa novom korporativnom strukturom: 30% u vlasništvu Smartwingsa, dok je ostatak pripao kompaniji Prague City Air. Kompanija je ostala sa samo jednim avionom A320-200, koji je leteo na relaciji Prag–Pariz.

Foto: Wikipedia/Aldo Bidini

Češki javni RTV servis kao veliki problem navodi i konflikte unutar avio-kompanije i neiskustvo menadžmenta koje je dovelo do loših poslovnih odluka. Češki mediji podsećaju da je pod vođstvom nekadašnjeg oficira, potom biznismena i političara Jaroslava Tvrdika (koji je jedno vreme bio i ministar odbrane u vladi Miloša Zemana i vladi Vladimira Špidla) došlo do kupovine novih, skupih aviona, i povećanja drugih troškova.

Bivši predsednik ČSA Miroslav Kula (koji je bez obrazloženja smenjen od strane vlade da bi na njegovo mesto bio doveden Tvrdik) okrivio je, kako navodi Forbes, Tvrdikove "megalomanske projekte" i "nekompetentan menadžment" za neuspeh kompanije. Kako bilo - od subote ČSA više - ne postoji. I tu je jednoj vazduhoplovnoj priči starijoj od jednog veka - kraj.

(Aero.rs)