Proizvodnja održivog goriva u komercijalnoj avijaciji još uvek na nivou statističke greške
Proizvodnja održivog avio-goriva (SAF) udvostručena je od 2023. godine, dostigavši iznos od milion tona (1,3 milijarde litara), ali ovo čini samo 0,3% globalne potrošnje mlaznog goriva i 11% ukupnog obnovljivog goriva.
Prvobitne procene za 2024. godinu, koje su predviđale proizvodnju od 1,9 milijardi litara, nisu ostvarene zbog kašnjenja ključnih SAF postrojenja u SAD, čiji će kapaciteti profunkcionisati u 2025. godini. Za sledeću godinu predviđa se da će proizvodnja SAF-a dostići 2,1 milion tona (2,7 milijardi litara), što je 0,7% globalne potrošnje mlaznog goriva.
Proizvodnja SAF-a suočava se sa neskladom u javnoj politici: Subvencije za istraživanje fosilnih goriva podrivaju zamah ulaganja u SAF. Uz to, avio/kompanije posluju sa malim maržama (3,6%), dok investitori u SAF moraju usvojiti dugoročne strategije za postizanje profitabilnosti, navodi Aviation24.
Generalni direktor IATA, Vili Volš pozvao je vlade u svetu da postepeno ukinu subvencije za nabavku fosilnih goriva i sprovedu strateške podsticaje za proizvodnju obnovljive energije, posebno SAF-a.
Kako bi avio-industrija postigla neto nultu emisiju CO2 do 2050. godine, potrebno je 3.000–6.500 novih postrojenja za proizvodnju obnovljivih goriva, uz godišnja ulaganja od 128 milijardi dolara, što je manje od polovine istorijskih investicija u solarne i vetroenergetske projekte.
Da bi se dodatno pojačala proizvodnja SAF-a, potrebno je dozvoliti upotrebu većih količina obnovljivih sirovina u postojećim rafinerijama kako bi se uštedelo 347 milijardi dolara kapitalnih troškova.
Anketa koju je IATA sprovela među korisnicima usluga avio/kompanija pokazala je da postoji snažna podrška za uvođenje SAF-a. Čak 86% putnika smatra da vlade treba da podstiču proizvodnju SAF-a.
Od 1. januara 2024. godine, SAF gorivo čini 0,75 odsto od ukupne količine goriva koje se u Parizu toči u avion ErSrbije na letu iz Pariza za Beograd.
(Aero.rs)