Zalivske avio-kompanije pred istorijskom kupovinom: Qatar Airways i flydubai u pregovorima za preko 400 aviona

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Shutterstock

Najveće avio-kompanije sa Bliskog istoka planiraju velike narudžbine novih aviona kako bi proširile i modernizovale svoje flote. U fokusu su uskotrupni i širokotrupni avioni, a ukupna vrednost potencijalnih ugovora meri se desetinama milijardi dolara.

Prema informacijama Blumberga, vodeći prevoznici iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, Katara i Saudijske Arabije trenutno pregovaraju sa proizvođačima Boing i Erbas, a neke od ovih narudžbina mogle bi da postanu najveće u istoriji civilnog vazduhoplovstva.

Foto: flydubai.com

Flajdubai razmatra kupovinu više od 200 uskotrupnih aviona

Avio-kompanija Flajdubai (flydubai), sa sedištem u Dubaiju, u pregovorima je o kupovini više od 200 uskotrupnih aviona, sa opcijom da se taj broj poveća za još 100 aviona.

Generalni direktor Flajdubaija, Gait Al Gait (Ghaith Al Ghaith), potvrdio je da kompanija aktivno razgovara sa proizvođačima o budućim isporukama aviona:

„Pouzdani planovi isporuka važni su za svaku avio-kompaniju koja želi da se širi i modernizuje. Trenutno procenjujemo naše potrebe za uskotrupnim avionima i objavićemo odluku kada bude finalizovana.“

Iako je Flajdubai tradicionalno bio kupac Boinga, ne isključuje mogućnost dodavanja Erbasovih aviona, posebno s obzirom na probleme sa isporukama koje Boing trenutno ima.

Već tokom Dubaijskog aeromitinga 2023. godine, Flajdubai je napravio veliki korak ka širokotrupnoj floti naručivši 30 Boing 787-9 aviona, koji će biti prvi širokotrupni avioni u njegovom vlasništvu.

Foto: Shutterstock

Etihad ervejz pregovara o kupovini 40 širokotrupnih aviona

Avio-kompanija Etihad ervejz (Etihad Airways), sa sedištem u Abu Dabiju, trenutno je u pregovorima o narudžbini do 40 širokotrupnih aviona. Očekuje se da će se odluka doneti u narednim mesecima, ali nije poznato da li će Etihad naručiti Boing, Erbas ili kombinaciju oba proizvođača.

Ova kupovina deo je dugoročne strategije rasta i modernizacije flote, nakon što je kompanija prethodnih godina smanjila broj aviona zbog restrukturiranja poslovanja.

Foto: Shutterstock

Katar ervejz razmatra istorijsku narudžbinu od 230 širokotrupnih aviona

Jedan od najvećih potencijalnih ugovora u avio-industriji mogao bi da dođe od Katar ervejza (Qatar Airways), koji razmatra kupovinu čak 230 širokotrupnih aviona.

Ova narudžbina bi dramatično proširila i obnovila flotu nacionalnog prevoznika Katara, koji se poslednjih godina sukobljavao sa Erbasom zbog problema sa farbom na A350 avionima, ali je kasnije izgladio odnose sa evropskim proizvođačem.

Foto: Paul Ringler

Rijad er u pregovorima za 50 širokotrupnih aviona

Saudijska avio-kompanija Rijad er (Riyadh Air), koja je najnoviji igrač na avio-tržištu Bliskog istoka, takođe planira veliku narudžbinu. Kompanija trenutno pregovara o kupovini 50 širokotrupnih aviona.

Rijad er je osnovan 2023. godine kao deo vizije Saudijske Arabije da postane globalni avio-čvorište i konkurencija etabliranim prevoznicima poput Emirata, Katar ervejza i Etihada.

Galf er planira proširenje sa 10 širokotrupnih aviona

Bahreinska avio-kompanija Galf er (Gulf Air) navodno planira proširenje flote sa oko 10 širokotrupnih aviona, ali zvanične informacije o pregovorima još nisu potvrđene.

Galf er poslednjih godina modernizuje svoju flotu, dodajući Boing 787-9 i Erbas A321neo, a nova narudžbina mogla bi dodatno da poboljša konkurentnost ove avio-kompanije na dugim linijama.

Zalivske avio-kompanije nastavljaju agresivno širenje

Planovi nabavki aviona kod zalivskih prevoznika jasno pokazuju da Bliski istok ostaje jedan od najdinamičnijih avio-regiona na svetu. Dok tradicionalni avio-giganti poput Emirata, Katar ervejza i Etihad ervejza modernizuju svoje flote, novi igrači poput Rijad era ulaze na tržište sa ambicioznim narudžbinama.

U narednim mesecima očekuje se finalizacija ugovora, a ove narudžbine će odrediti kojim pravcem će se razvijati avio-industrija Bliskog istoka u narednoj deceniji.

(Aero.rs)