Pad Drimlajnera Er Indije pokrenuo najveći avio-osiguravajući zahtev u istoriji zemlje

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Nuttapong Wannavijid / Alamy / Alamy / Profimedia

Nesreća Boinga 787 Er Indije u Ahmedabadu mogla bi se pretvoriti u najskuplji osiguravajući slučaj u istoriji indijskog vazduhoplovstva, s obzirom na to da se ukupna potraživanja procenjuju na više od 1.000 crore rupija, odnosno preko 120 miliona dolara. Prema ocenama stručnjaka, ukupan iznos zahteva mogao bi nadmašiti godišnju ukupnu premiju za ceo indijski avio-sektor, što dodatno osvetljava finansijski rizik sa kojim se suočavaju velike međunarodne avio-kompanije, piše portal aviationa2z.

Avion, Boing 787-8, registarske oznake VT-ABN, srušio se neposredno nakon poletanja iz Ahmedabada ka Londonu, pri čemu je poginulo 241 putnik i član posade, kao i 33 osobe na zemlji. Letelica, isporučena Er Indiji 2013. godine, bila je osigurana na iznos od oko 115 miliona dolara.

Flota Er Indije pokrivena je kroz avio-osiguravajući program vredan oko 20 milijardi dolara, koji obuhvata kako vrednost letelica, tako i odgovornost prema trećim licima. Rizik je raspodeljen među brojnim osiguravajućim kućama, među kojima su Tata AIG (u vlasništvu Tata grupe), New India Assurance i GIC Re. Osiguranje je dodatno podržano globalnim reosiguravačima koje predvodi AIG, uz učešće i javnih institucija.

Nakon nesreće, akcije osiguravajućih kuća New India Assurance i GIC Re zabeležile su pad od 4, odnosno 3 procenta na berzi, što jasno ukazuje na ozbiljnost finansijskog udara.

Foto: Tanjug/AP

Šteta na avionu daleko manja od očekivanih tužbi

Prema rečima Amit Agarvala, generalnog direktora kompanije Howden India, šteta na samom avionu pokrivena je polisom “all-risk” osiguranja, koja uključuje vrednost letelice zajedno sa rezervnim delovima i opremom. Ipak, vrednost samog aviona – koja se procenjuje na između 75 i 80 miliona dolara – biće samo deo ukupnog zahteva.

Najveći deo finansijskog opterećenja očekuje se po osnovu odgovornosti prema putnicima i trećim licima, uključujući civile i imovinu na zemlji. Prema Montrealskoj konvenciji iz 1999. godine, međunarodni standard za odštetu po putniku iznosi 128.821 SDR (Special Drawing Rights) – što je oko 171.000 američkih dolara po osobi.Visina isplate može dodatno varirati u zavisnosti od državljanstva putnika i specifičnih okolnosti.

Foto: Shutterstock

Globalni značaj i posledice za osiguranje

Narendra Barindval, predsednik Udruženja osiguravajućih brokera Indije, ističe da se osiguranje velikih međunarodnih letova u savremenom vazduhoplovstvu obavlja kroz široku mrežu reosiguravača. Za Drimlajnere, osigurana vrednost letelice obično se kreće između 200 i 300 miliona dolara, dok polise koje pokrivaju međunarodne letove često uključuju odgovornost veću od 500 miliona dolara.

Model koji koristi Er Indija u tom smislu nije izuzetak – kompanija, kao i mnoge druge velike avio-kompanije, deli rizik sa brojnim partnerima širom sveta kako bi se izbegla prevelika izloženost bilo kog pojedinačnog osiguravača.

Ova nesreća mogla bi imati dalekosežne posledice za čitavu indijsku avio-industriju. Povećanje premija gotovo je izvesno, jer će osiguravajuće kuće revidirati svoje rizike i uslove pokrića. Osim toga, pokazuje se i koliko su globalna osiguravajuća tržišta međusobno povezana – jedan veliki incident može imati uticaj na desetine kompanija širom sveta.

(Aero.rs)