Preliminarni izveštaj o padu Drimlajnera Er Indije: Fokus istrage na prekidače za gorivo

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Tanjug/AP

Trideset dana nakon što se Boing 787-8 Er Indije srušio neposredno po poletanju iz Ahmedabada, preliminarni izveštaj o nesreći dostavljen je indijskim vlastima, a prve informacije koje su procurele u javnost ukazuju na to da je fokus istrage trenutno usmeren na položaj prekidača za kontrolu dotoka goriva u motore. U nesreći leta AI-171, koji je leteo ka londonskom Getviku, poginulo je 241 od ukupno 242 putnika i članova posade, kao i 19 osoba na zemlji.

Prema saznanjima specijalizovanog vazduhoplovnog portala The Air Current, koji se poziva na više izvora upoznatih sa istragom, istražitelji su tokom analize crnih kutija – snimača glasa iz kokpita i podataka o letu – do sada isključili mogućnost mehaničkog kvara ili problema u dizajnu Boinga 787 i njegovih GE GEnx-1B motora. Takođe, nema naznaka kontaminacije goriva niti nepravilnosti u radu flapsova, što su bile jedne od prvih pretpostavki odmah nakon nesreće.

Međutim, istraga se sada usmerava na položaj prekidača za gorivo u kokpitu – važnih komponenti koje kontrolišu dovod goriva do motora. Ovi prekidači, koji imaju samo dva položaja – RUN (rad) i CUTOFF (zatvaranje) – standardno se koriste samo tokom startovanja i gašenja motora na zemlji. Njihovo eventualno pomeranje u fazi leta, posebno iz položaja RUN u CUTOFF, automatski bi dovelo do gašenja motora i gubitka potiska, a time i gubitka napajanja za niz sistema u avionu, uključujući i ključne displeje u kabini.

The Air Current navodi da je još nepoznato da li su prekidači za gorivo pomerani namerno, nenamerno ili usled greške, ali snimač podataka o letu trebalo bi da sadrži tačne informacije o trenutku i redosledu njihovog pomeranja. Zbog kompleksnosti analize, procenjuje se da će istražiteljima biti potrebno više meseci da dođu do pouzdanih zaključaka, a moguće je i da se tokom istrage fokus promeni.

Foto: Tanjug/AP

Značajan signal da se za sada ne sumnja na tehnički kvar jeste i činjenica da proizvođači Boing i GE nisu izdali nikakva upozorenja niti preporuke za inspekciju flote, što je uobičajena praksa u slučaju potvrđenog mehaničkog rizika. Isto tako, američka Federalna uprava za avijaciju (FAA) i Nacionalni odbor za bezbednost saobraćaja (NTSB) nisu izdali obaveštenja o dodatnim merama bezbednosti.

Ono što dodatno komplikuje situaciju jeste činjenica da indijske vlasti do sada nisu javno podelile gotovo nijedan potvrđen podatak iz istrage. Nedostatak zvanične komunikacije i spor tempo obrade izazvali su niz spekulacija i dezinformacija, uključujući i one generisane putem veštačke inteligencije, navodi The Air Current.

Foto: Tanjug/AP

U nesreći, koja predstavlja prvu fatalnu havariju Boinga 787 od uvođenja ovog modela u saobraćaj, avion se srušio svega 32 sekunde nakon poletanja, udarivši u studentski dom u blizini medicinskog fakulteta u Ahmedabadu. Jedina preživela osoba bio je putnik koji je sedeo na mestu 11A. Istraga, koju vodi indijski AAIB uz pomoć američkog NTSB-a, Boinga, GE-ja i drugih stručnjaka, nastaviće se i narednih meseci dok se kompletan izveštaj očekuje u septembru.

Uprkos spekulacijama u javnosti, preliminarni izveštaj ne sadrži analizu niti zaključke, već samo faktografski prikaz poznatih podataka do sada. Javnost i dalje čeka odgovore na ključno pitanje – šta je izazvalo tragediju koja je odnela  260 života.

(Aero.rs)