Ruski putnički avion SJ-100 u završnoj fazi sertifikacionih testova

Vreme čitanja: oko 1 min.

Foto: United Aircraft Corporation

Sertifikacioni program ruskog regionalnog aviona SJ-100 ulazi u najintenzivniji period. Na poligonima u Žukovskom i Komsomolsku na Amuru trenutno lete tri prototipa, od kojih svaki ima specifičnu ulogu u procesu sertifikacije.

Jedan od ključnih segmenata obuhvatao je proveru ponašanja aviona pri prekoračenju operativnih limita brzine (VMO) i broja Macha (MMO). Tokom probnih letova, stručnjaci iz kompanije Jakovljev i Ruskog avio-registra analizirali su bezbednost SJ-100 u situacijama kada dolazi do nenamernih odstupanja po pravcu i nagibu, što dovodi do ulaska u zone iznad maksimalno dozvoljenih parametara.

Rezultati su pokazali da integrisani sistem upravljanja letom (FCS), koji je razvio KRET, pouzdano sprečava prekoračenje limita, automatski vraćajući avion u bezbedne granice bez obzira na postupke posade. Algoritmi sistema, validirani u Centralnom aerohidrodinamičkom institutu (CAGI), omogućavaju da je dovoljno otpustiti komandnu palicu kako bi se avion stabilizovao i vratio u normalne režime leta.

Foto: Shutterstock

Prototipi sa različitim konfiguracijama

U testnom programu učestvuju tri aviona:

  • 97021 – sa motorima SaM146 i delimično ruskom avionikom, koristi se za osnovna ispitivanja.
  • 97012 – sa domaćim motorima PD-8, namenjen sertifikaciji nove pogonske grupe.
  • 97023potpuno ruska verzija sa PD-8 motorima i ruskom avionikom, prolazi detaljna testiranja radi dokazivanja potpune nezavisnosti od stranih komponenti.

Planirani su i letovi u ekstremno niskim i visokim temperaturama, kako bi se proverila pouzdanost svih sistema. Prototip 97023 trebalo bi da obavi oko 130 sertifikacionih letova, dok je avion 97021 već uspešno realizovao probu autopilota pri brzinama do Mach 0.81 i visini od 12.200 metara.

Foto: Shutterstock

Prema planovima Ujedinjene avio-korporacije (UAC), sertifikacioni program obuhvata više od 200 letova do kraja 2025. godine. Prvi serijski primerci namenjeni domaćim avio-kompanijama očekuju se od 2026, čime bi SJ-100 trebalo da postane oslonac u obnovi regionalne avijacije Rusije.

(Aero.rs)