Leteći taksiji: Da li su eVTOL letelice nova era gradskog prevoza ili još uvek daleka budućnost?

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: archer.com/mediakit

Leteći taksiji, kako javnost sve češće naziva električne letelice sa vertikalnim poletanjem i sletanjem (eVTOL), predstavljaju jednu od najzanimljivijih inovacija u savremenom vazduhoplovstvu. Njihov cilj je da omoguće brzu, tihu i ekološki prihvatljivu alternativu klasičnom taksiju u gradovima i da reše problem saobraćajnih gužvi.

Kompanije poput Joby Aviation, Archer Aviation i Lilium već godinama razvijaju prototipove, a neki su stigli do faze ozbiljnih testiranja. Joby je, na primer, kupovinom helikopterskog biznisa kompanije Blade preuzeo mrežu postojećih gradskih i prigradskih pravaca, zajedno sa infrastrukturom i bazom putnika, a kroz partnerstvo sa Uberom planira da ponudi rezervacije letova direktno u aplikaciji.

Prva komercijalna usluga očekuje se u Dubaiju 2026. godine, dok se u Evropi gradovi poput Madrida i Barselone već pripremaju za izgradnju vertiporta (specijalizovanih terminala za eVTOL letelice) i regulatorni okvir.

Joby Aviation

Tehnološki izazovi

Iako koncept letećih taksija zvuči kao scenario iz naučne fantastike, tehnologija je već tu – ali još uvek sa ograničenjima. Najveći problem su baterije: današnji prototipovi imaju dolet između 100 i 160 kilometara, što je dovoljno za gradske i prigradske relacije, ali nedovoljno za duže letove. Pitanje buke takođe ostaje otvoreno – eVTOL jeste tiši od helikoptera i do 100 puta, ali u urbanim sredinama i najmanja buka može izazvati nezadovoljstvo građana.

Proizvođači ulažu u sisteme sa rezervnim motorima i dupliranom opremom kako bi povećali bezbednost, ali tek predstoje testiranja u nepovoljnim vremenskim uslovima poput kiše, vetra i snega, što će biti presudno za njihovu pouzdanost.

Foto: archer.com/mediakit

Regulatorni okvir i urbanistički izazovi

Da bi leteći taksiji postali svakodnevica, neophodno je uspostaviti jasna pravila i infrastrukturu. Federalna uprava za avijaciju (FAA) u SAD i EASA u Evropi već rade na sertifikaciji, ali proces je spor i zahtevan. Gradovi će morati da grade vertiporte – specijalizovane platforme za poletanje i sletanje – i da ih uklope u urbanu sredinu.

Paralelno, potrebno je osmisliti kako će se eVTOL letelice uklopiti u postojeći vazdušni prostor, gde već lete helikopteri i dronovi. Ne treba zanemariti ni javnu percepciju: deo stanovništva entuzijastično pozdravlja ideju o letećim taksijima, dok drugi izražavaju zabrinutost zbog buke, bezbednosti i uticaja na izgled gradova.

Foto: archer.com/mediakit

Ekonomija i tržišni potencijal

Tržište letećih taksija već privlači milijarde dolara investicija, a prognoze govore da bi do kraja decenije moglo da vredi desetine milijardi. U početku će usluga verovatno biti dostupna samo bogatijim korisnicima – pre svega za brze transfere između aerodroma i centra grada ili luksuzne letove do popularnih turističkih destinacija.

Dugoročno, masovna proizvodnja i pad cena baterija mogli bi da omoguće širu dostupnost. Ipak, konkurencija je nemilosrdna: dok Joby i Archer napreduju, kompanije poput Liliuma i Volocoptera već se suočavaju sa finansijskim poteškoćama, što pokazuje da će opstati samo oni sa stabilnim modelom poslovanja.

Foto: Toyota

Realnost ili naučna fantastika?

Leteći taksiji više nisu samo vizija iz filmova, već tehnologija na pragu komercijalne primene. Prve usluge planiraju se u gradovima poput Dubaija, Njujorka ili Tokija već sredinom ove decenije, dok će u regionu Balkana ovaj koncept još izvesno vreme ostati na nivou planova i praćenja globalnih trendova. Ulaganja u klasičnu infrastrukturu, regulatorni okvir i finansijski modeli i dalje imaju prednost nad uvođenjem novih tehnologija.

Kada je reč o Srbiji, trenutno ne postoje posebne pravne odredbe koje se direktno odnose na eVTOL letelice. Propisi se u velikoj meri usklađuju sa pravilima Evropske agencije za bezbednost u avijaciji (EASA), koja je tek počela da razvija osnovne smernice za sertifikaciju i urbanu vazdušnu mobilnost, ali te smernice još nisu pretočene u detaljne zakone ni u EU, a kamoli u Srbiji. Zbog toga bi se ovakve letelice danas kod nas tretirale kroz postojeće propise o dronovima i helikopterima, zavisno od mase i namene, što praktično znači improvizovanu primenu postojećih pravila.

Za regulativu je nadležan Direktorat civilnog vazduhoplovstva (DCV), koji već sprovodi EASA standarde i verovatno će sačekati da evropski okvir bude finalizovan pre nego što ih prenese u domaći sistem. Ipak, s obzirom na predstojeću specijalizovanu izložbu EXPO 2027 u Beogradu, očekuje se da će Srbija u narednim godinama morati makar da uvede privremene smernice i dozvole za promotivne letove, što bi moglo da bude prvi susret domaće javnosti sa ovom tehnologijom ali i kao prilika da se proceni koliko je realno očekivati njihovu širu primenu u našim uslovima.

(Aero.rs)