Ima li svetla u avionu: Evo zašto piloti gase svetla u kabini pri poletanju i sletanju

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock

Ako ste ikada leteli noću, sigurno ste primetili da neposredno pre poletanja ili sletanja kabinsko svetlo odjednom utihne – sve se zamrači, kao da svetla u avionu ulaze u “noćni režim”. Nije u pitanju romantika, štednja struje ili priprema za spavanje, već vrlo jednostavan razlog: bezbednost.

Poletanje i sletanje su najkritičnije faze leta, kada je verovatnoća nesreće najveća. U vanrednim situacijama, poput požara ili dima u kabini, putnici mogu imati problema da pronađu izlaz. Zato avio-kompanije i posada preduzimaju mere kako bi svi mogli da reaguju brzo i bez panike. Jedna od tih mera je prigušivanje svetla.

Glavni razlog je prilagođavanje očiju mraku. Ljudsko oko ne može odmah da se navikne na tamu — potrebno je i do 30 minuta da se potpuno adaptira, iako se osnovna prilagodba dešava u prvih 5–10 minuta.

Foto: Shutterstock

Još jedan razlog je taj što u zamračenoj kabini svetleće oznake i izlazi za hitne slučajeve bolje dolaze do izražaja. U trenutku evakuacije, svaka sekunda i svaki detalj su važni – putnici moraju odmah da uoče osvetljene staze u letelici i znakove “EXIT”.

Takođe, kada u kabini nije prejako svetlo, kroz prozor se bolje vidi spoljašnji teren, što može pomoći posadi da proceni situaciju, na primer da li ima dima, vatre ili prepreka oko aviona.

Salinger Igor

Još jedan razlog je što tamna kabina omogućava bolju vidljivost spolja. Piloti često moraju da oslanjaju na vizuelne pokazatelje poput svetala piste ili prepreka oko aviona. Ako je kabina prejarko osvetljena, odsjaj na prozorima može ometati pregled spoljašnjosti. Zato se svetla prigušuju pre poletanja i sletanja, posebno noću.

Iako neki misle da je sve ovo samo da bi putnici bili opušteni ili da bi se štedela struja, istina je drugačija: bezbednost je u prvom planu. Tokom noćnih letova, prigušena svetla mogu biti razlika između sigurne evakuacije i tragedije.

Foto: Shutterstock

Pored toga, stjuardese često traže da se roletne podignu, kako bi mogle da vide spolja i brzo procene eventualne probleme sa avionom. Na dugim noćnim letovima svetla se prigušuju i zbog udobnosti putnika, da lakše spavaju, dok moderni avioni koriste specijalne sisteme osvetljenja koji prate prirodni ciklus dana i noći.

Dakle, sledeći put kada primetite da kabina tone u mrak pre poletanja ili sletanja, znajte: nije u pitanju estetika — već vaša sigurnost.