Boeing ponovo u problemima: Skoro 5 milijardi dolara minusa zbog kašnjenja programa 777X

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Jennifer Buchanan / AFP / Profimedia

Američki vazduhoplovni gigant Boeing o čijim problemmia naš portal konstantno piše od incidenta sa Aljaska Airlinesom na liniji 1242, prijavio je novi finansijski udarac — čak 4,9 milijardi dolara troškova u trećem kvartalu 2025. godine, zbog novih kašnjenja u razvoju svog najnovijeg širokotrupnog aviona 777X. Ova stavka značajno je doprinela ukupnim gubicima kompanije u ovom periodu.

Prema zvaničnom izveštaju objavljenom 29. oktobra 2025, Boeing je zabeležio gubitak od 7,14 dolara po akciji prema standardnim računovodstvenim pravilima i 7,47 dolara po akciji na osnovnom nivou. Od toga, samo 777X program dodao je oko 6,45 dolara po akciji na negativan bilans.

„Iako smo razočarani zbog novog odlaganja programa 777X, avion se dobro pokazuje u testnim letovima. Fokusirani smo na završetak razvoja, stabilizaciju proizvodnje i vraćanje poverenja naših partnera i klijenata“, izjavio je Keli Ortberg, generalni direktor Boeinga (na slici dole).

Foto: CQ-Roll Call / ddp USA / Profimedia

Ovaj gubitak premašio je očekivanja analitičara, koji su ranije tokom oktobra procenjivali da će troškovi 777X programa iznositi između 2,5 i 4 milijarde dolara.

Još jedno odlaganje aviona budućnosti

Program Boeing 777X, pokrenut još 2013. godine, suočava se sa serijom odlaganja zbog složenih sertifikacionih procedura. Kompanija sada procenjuje da će prva isporuka modela 777-9 uslediti tek 2027. godine - što je još jedno neplanirano pomeranje rokova u nizu.

Uprkos gubicima, Boeing je u trećem kvartalu ostvario prihod od 23,3 milijarde dolara, što je blago povećanje u odnosu na prethodni kvartal (22,7 milijardi). Operativni novčani tok iznosio je 1,1 milijardu dolara, dok je slobodan novčani tok bio 200 miliona dolara. Ukupna vrednost narudžbina na kraju kvartala dostigla je 636 milijardi dolara.

Foto: Boeing

Najviše isporuka od 2018. godine

Sektor komercijalnih aviona ostvario je prihod od 11,1 milijardu dolara, najviše zahvaljujući rastu isporuka. Boeing je u trećem kvartalu isporučio 160 aviona – najviše u poslednjih sedam godina.

Odeljenje je obezbedilo 161 novu narudžbinu, među kojima su 50 aviona 787 za Turkish Airlines i 30 modela 737-8 za Norwegian Group. Ukupan zaostatak narudžbina sada prelazi 5.900 aviona, vrednih 535 milijardi dolara, o čemu je Aero pisao ranije tokom ove godine.

Dodatni vetar u leđa stigao je kada je američka FAA u oktobru ukinula ograničenje koje je Boeingu dozvoljavalo da mesečno proizvodi najviše 38 aviona 737 MAX – sada može da poveća kapacitet na 42 mesečno.

Foto: Shutterstock

Proizvodnja modela 787 stabilizovala se na sedam aviona mesečno, uz nova ulaganja u fabrike u Južnoj Karolini, piše Aerotime.

Sektor odbrane i svemira jača poziciju

Odeljenje Defense, Space & Security ostvarilo je 6,9 milijardi dolara prihoda i operativnu maržu od 1,7%, što označava stabilizaciju poslovanja. Boeing je tokom kvartala potpisao ugovor sa američkim Vazduhoplovnim snagama za unapređenje satelitske komunikacije, kao i partnerstvo sa australijskim ratnim vazduhoplovstvom na razvoju autonomnih letelica MQ-28 Ghost Bat.
Narudžbine ovog sektora porasle su na 76 milijardi dolara, od čega 20% dolazi iz inostranstva.

Sektor Global Services ostvario je 5,4 milijarde dolara prihoda uz operativnu maržu od 17,5%. Ključni ugovori uključuju remont sistema za sletanje aviona F/A-18 za američku mornaricu i partnerstvo sa Korean Air radi razvoja sistema za prediktivno održavanje.

(Aero.rs)