Zašto torbe i putnici moraju putovati zajedno i šta se dešava kada putnik zakasni na ukrcavanje?

Vreme čitanja: oko 4 min.

Foto: Shutterstock

Situacija obično izgleda ovako. Ukrcavanje protiče uobičajeno, putnici ulaze u avion i kabina se polako popunjava. Zatim se sa razglasa čuje hitan poziv putniku koji se još nije pojavio na gejtu. Posle nekoliko minuta gejt agent zatvara izlaz, a ubrzo se zatvaraju i vrata aviona. Tek tada posada saopštava da će let kasniti jer mora da se ukloni prtljag putnika koji se nije ukrcao. Iako većina putnika zna da je reč o bezbednosnom pravilu, malo ko razume šta ta procedura podrazumeva i zašto skidanje samo jedne torbe može da produži čekanje i po pola sata, pa i duže.

Ovaj tekst objašnjava zašto skidanje prtljaga (bags offload) postoji, kako izgleda iz perspektive aerodroma, posade i avio-kompanije, i zašto je to jedna od najvažnijih bezbednosnih provera u komercijalnom avio-saobraćaju.

Foto: Shutterstock

Šta zapravo znači „skidanje prtljaga

Skidanje prtljaga je obavezna procedura u kojoj se torba putnika koji se nije pojavio na ukrcavanju mora izvaditi iz aviona pre poletanja. Pravilo važi širom sveta i deo je međunarodnih bezbednosnih standarda. Suština je jednostavna: torbe i putnici moraju putovati zajedno.

Ako se putnik čekirao, prošao kontrolu i predao prtljag, smatra se da je njegova torba ubačena u avion tek nakon što je i on sam ušao u kabinu. U suprotnom, torba se identifikuje kao rizična i mora da bude uklonjena.

Zašto je ova procedura uvedena

Iza ovog pravila stoje decenije iskustva avio-industrije i bezbednosnih službi. Još sedamdesetih i osamdesetih godina zabeleženi su i pokušaji i uspešni napadi u kojima su bombe skrivene u čekiranom prtljagu srušile putničke avione, dok se osoba koja je predala torbu nije ukrcala na let. Nakon više takvih tragedija, međunarodne organizacije i države postavile su čvrsto pravilo: torbe i putnici moraju putovati zajedno, osim u retkim izuzecima koji podležu dodatnim bezbednosnim proverama.

Foto: Shutterstock

Ko odlučuje da se pokrene skidanje prtljaga sa leta?

Odluka o skidanju prtljaga ne zavisi od jednog zaposlenog niti se donosi impulsivno. Kada je jasno da se putnik neće pojaviti, gejt agent javlja operativnom timu da putnik nedostaje, nakon čega se pokreće procedura uklanjanja torbe. Informacija stiže i do kapetana, koji daje dozvolu da se otvori teretni prostor. Timovi na platformi tada uz pomoć elektronskih lista i skenera pronalaze tačan kofer i izdvajaju ga iz aviona. Ceo postupak se vodi kroz povezane sisteme kontrole prtljaga, pa je svaki komad evidentiran i ne može biti zamenjen ili „nestati“ tokom procesa.

Zašto skidanje torbe ponekad traje duže nego što putnici očekuju

Putnici često misle da je torba jednostavno naslonjena negde pri ruci. U realnosti, teretni prostor putničkog aviona organizovan je kao složen poput tetrisa.

Torbe se slažu u redovima i slojevima, da bi se postigao optimalan balans aviona.

Ukoliko se torba neukrcanog putnika nalazi duboko u kargo prostoru, radnici moraju privremeno da izvade deo torbi, pronađu pravu, uklone je i potom sve ponovo rasporede.

Posle toga se podaci moraju ažurirati u sistemu, jer svaki avion mora da poleti sa precizno izračunatom masom i raspodelom tereta. Zbog toga skidanje samo jedne torbe u zavisnosti od tipa i veličine aviona može potrajati 30 pa i više minuta, dovoljno da let izgubi slot i produži kašnjnje.

Foto: Shutterstock

Da li postoje izuzeci od pravila

Izuzeci postoje, ali su zaista retki i odnose se samo na slučajeve u kojima se prtljag smatra potpuno bezbednim prema posebnim pravilima. To se, na primer, dešava kod transfernih putnika koji su već prošli rigorozne bezbednosne provere na prethodnom aerodromu, kao i kod posebnih pošiljki poput vojnog i službenog tereta ili diplomatske pošte, koja ima sopstveni režim kontrole. Za obične komercijalne letove ovakva odstupanja ne važe, pa se torba bez putnika u praksi gotovo nikada ne prevozi.

Zašto je važno da putnik bude na gejtu na vreme

Često se dogodi da putnik dođe samo dve ili tri minute nakon što je avion zatvoren. Iako to izgleda strogo, pravila su jasna: ako se torba nalazi u avionu, a putnik ne, procedura je obavezna. Avio-kompanija ne može jednostavno „da progleda kroz prste“, jer bi time prekršila propise i izložila let riziku i kaznama.

Zbog toga putnici koji kasne ne bivaju primljeni nakon zatvaranja gejta, čak i ako avion još nije poletao.

Foto: Shutterstock

Šta putnici mogu da nauče iz ove procedure

Iako deluje kao administrativna komplikacija, „bags offload“ je jedna od onih nevidljivih bezbednosnih mera koje svakodnevno štite putnike. Većina nikada neće ni saznati da je na njihovom letu torba bila uklonjena jer se neko nije pojavio. Ipak, procedure postoje upravo da bi svaki let bio bezbedan u svakom trenutku.

Putnicima može biti od koristi i nekoliko praktičnih saveta:

  • dolazak na gejt malo ranije smanjuje rizik od sopstvenog „bags offload-a“
  • na kratkim presedanjima treba voditi računa o raspoloživom vremenu za transfer
  • obavezno slušanje obaveštenja sa gejta može sprečiti nesporazum i nepotrebnu aktivaciju procedure

Skidanje prtljaga možda deluje kao mala stvar, ali predstavlja deo globalne bezbednosne arhitekture civilnog vazduhoplovstva. Pravilo postoji da bi svako putovanje bilo predvidljivo, kontrolisano i sigurno.

(Aero.rs)