Posledice burnog vikenda za korisnike Airbusove A320 flote

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Wikipedia

Softverski problem koji je zahvatio globalnu flotu aviona iz porodice A320 doveo je tokom vikenda do jednog od najobimnijih tehničkih zahvata u savremenoj komercijalnoj avijaciji. Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) izdala je hitnu direktivu kojom je naloženo trenutno ažuriranje softvera zbog rizika da solarno zračenje može da ošteti kritične podatke u računaru zaduženom za upravljanje letom. Zbog toga je oko 6.000 aviona širom sveta moralo da bude privremeno povučeno iz upotrebe radi brze modifikacije.

Uticaj na operacije postao je vidljiv gotovo trenutno, Avio-kompanije su reorganizovale mreže, pomerale polaske i skraćivale rotacije u zavisnosti od toga koliko stare primerke A320 imaju u floti, jer ti avioni zahtevaju duže tehničke provere. ANA je otkazala više desetina domaćih letova, dok su američki operatori prijavili stotine aviona koji su zahtevali intervenciju. U Italiji je ITA Airways izvršila hitnu modifikaciju da bi jedan avion bio spreman za putovanje pape Lea XIV.

Foto: Shutterstock

U Evropi je poremećaj bio ograničen jer se informacija o problemu pojavila u večernjim časovima, što je tehničkim ekipama omogućilo da radove sprovedu tokom noći. Većina aviona vratila se u redovan rad do nedelje ujutru, a velika evropska čvorišta su imala minimalne posledice. Situacija je bila komplikovanija u Aziji i Australiji, gde je Jetstar otkazao oko 90 letova, dok su jutarnje rotacije bile najosetljivije na kratkotrajno prizemljavanje.

Putnici su se suočili sa kašnjenjima, preusmeravanjima i izmenama planova, što je povećalo operativne troškove avio-kompanija. Tehnički postupak sam po sebi nije dugotrajan, ali sinhronizovana primena na hiljadama aviona u kratkom vremenskom roku dovela je do izazova u planiranju posada, rotacija i kapaciteta.

Foto: Shutterstock

Ovakvi zahvati na globalnom nivou retko se dešavaju. U prethodnoj deceniji samo nekoliko slučajeva može se porediti po širini uticaja, među kojima su problemi sa motorima Trent 1000 i prizemljenje aviona 737 MAX, iako su oba imala drugačiju prirodu i vremenski okvir. Trenutna situacija pokazuje koliko je industrija osetljiva kada jedan tehnički zahtev istovremeno obuhvati veliki deo svetske flote.

Početkom nedelje pojavile su se i informacije o zasebnom proizvodnom pitanju koje se odnosi na kvalitet ograničene serije trupnih panela na A320. Prema industrijskim izvorima, ovo se tiče proizvodnog procesa i ne utiče na avione u eksploataciji, ali ukazuje na dodatne oblasti koje Airbus prati u nastavku.

Salinger Igor

Airbus je potvrdio da je više od 5.900 aviona već modifikovano i da manje od 100 primeraka još čeka intervenciju. Očekuje se i objava detaljnijih tehničkih objašnjenja EASA-e, zajedno sa proširenim nadzorom performansi kod aviona koji su prošli kroz ažuriranje.

Aero.rs je tokom celog vikenda pratio razvoj situacije i među prvima preneo hitnu direktivu EASA-e, uključujući saopštenja operatora poput ErSrbije i Viz era i uticaja na evropske i regionalne mreže.

(Aero.rs)