Od snimka iz kabine zastaje dah: Pilot MUP Srbije impresionirao na aeromitngu, vrteo helikopter kao čigru

Vreme čitanja: oko 4 min.

Pilot Helikopterske jedinice MUP Srbije Miloš Milutinović detaljno za Aero.rs objašnjava šta sve može Airbus Helicopters H145

Salinger Igor

Većinu helikoptera, uostalom kao i svih drugih vazduhoplova, vidimo najčešće u letovima koji su relativno mirni, uostalom osim u retkim slučajevima imperativ u letenju je da se i mašine i ljudi - bilo putnici ili posade - izlažu što manje nekim neprirodnim uslovima. Izuzetak su naravno borbeni avioni i helikopteri, kao i oni napravljeni upravo za prikazivanje limita čoveka i mašine.

Avion ili helikopter i čovek koji njime upravlja može mnogo više nego što se uobičajeno vidi: Dokaz za to su mnoge vanredne situacije u kojima je upravo sama konstrukcija letilice i umešnost posade spasila živote stotina i hiljada ljudi.

Salinger Igor

Kada nema - a jedan od fundamenata avijacije je da se sve uradi da ih ima što manje - takvih neželjenih vanrednih događaja, oni najbolji i najobučeniji piloti u kontrolisanim uslovima i uz temeljnu pripremu mogu da prikažu upravo te mogućnosti mašina kojima upravljaju, koje su na samim granicama predviđenih i dozvoljenih. Upravo su to prikazi od kojih na aeromitinzima i drugim vazduhoplovnim manifestacijama publici zastaje dah i izaziva uzdahe, ovacije i aplauze.

Na aeromitingu u Vršcu koji je održan u nedelju 22. septembra povodom veka postojanja Vazduhoplovne akademije, o kome ste veliku reportažu mogli da čitate juče, po mnogima ubedljivo najbolji i najzahtevniji prikaz mogućnosti svoje letelice imao je pilot Helikopterske jedinice MUP Srbije Miloš Milutinović na helikopteru Airbus H145M; izuzimajući Melani Astle sa akrobatskim avionom Extra 330 koji je namenski napravljen upravo za akrobacije.

Uostalom, Melani je bila šampionka u Red Bull Air Race i takmičila se i pobeđivala u unlimited akrobatskoj kategoriji što njen performans čini neuporedivim sa ostalim “običnim” vazduhoplovima.

Kako je to izgledalo iz njegove perspektive i koji su najzahtevniji i najatraktivniji elementi prikaza kojih se verovatno ne bi postideli ni Airbusovi fabrički piloti, pogledajte u videu, a Milutinović za Aero.rs objašnjava detaljno čime je zadivio ne samo publiku, već i kolege pilote u Vršcu.

Airbus H145 je letelica opremljena naprednim krutim rotorskim sistemom, što joj obezbeđuje izvanrednu agilnost i preciznost u svim režimima leta. Program demonstracije započeo je vertikalnim penjanjem pri maksimalnim performansama (pri čemu su i motori i sistem transmisije na maksimalnom naprezanju), gde je H145 jasno pokazao svoju dominaciju u klasi, zahvaljujući dva snažna Ariel 2E motora, koji u tom trenutku isporučuju po impresivnih 667 kW svaki.”

Salinger Igor

Nakon ovog uvoda usledio je tzv. rotor-flip manevar, tokom kojeg se istakla izuzetna odzivnost rotora na komande pilota – što je jedna od ključnih prednosti krutog rotorskog sistema. U okviru Airbus porodice, ovim specifičnim tehnološkim rešenjem mogu se pohvaliti samo modeli kao što su Bo105, Tiger, H145 i H135, čime se ističu kao vrhunski primeri inovacije i naprednog dizajna", objašnjava ovaj 36-godišnji instruktor na tipu, koji je leteo u RViPVO na helikopterima Gazela, Mi-8, Robinson R44 u Balkan Helicopters gde mu je kako sam kaze "bio prvi susret sa civilnim letenjem", na H145M u MUP Srbije a završio je i specijalnu obuku u Airbus Helicopters u Nemačkoj.

Salinger Igor

Zanimljivo da je Milutinović pre nego što će upisati Vojnu akademiju diplomirao kao vazduhoplovni tehničar upravo u školi Petar Drapšin, danas Vazduhoplovnoj akademiji povodom čijeg veka postojanja je i priređen aeromiting na kome je briljirao svojim pilotskim veštinama.

Rotor flip manevar je pandan prevrtanju preko krila kod aviona - rotor je uslovno rečeno, kao uzgonska površina kod helikoptera, pandan krilu aviona.

Program je zatim nastavio sa nizom precizno izvedenih manevara, uključujući tzv. pedal-turn okrete (piloti aviona ovaj manevar nazivaju raversman, kada se u penjanju vazduhoplov upotrebom nožnih komandi “prevrne” i krene u poniranje, op. aut) i oštre zaokrete pri brzini od 100 čvorova (185 km/h) i nagibu od 60 stepeni, što je izazvalo faktor opterećenja od približno 2g.

Salinger Igor

“Publika je zatim imala priliku da vidi quick stop, nakon čega je usledilo spiralno vertikalno penjanje, a pravo iznenađenje bila je demonstracija leta u uslovima negativnih i niskih g sila – nešto što je moguće izvesti isključivo zahvaljujući jedinstvenom dizajnu ovog rotora”, nastavlja skoro rutinski da priča ovaj pilot, kao da razgovaramo o promeni gume na automobilu a ne vratolomijama sa helikopterom vrednim više od 10 miliona evra.

Salinger Igor

Veovatno najviše uzdaha publike izazvao je nose down manevar: Helikopter skoro vertikalan nagib “pod uglom od 80 stepeni i ubrzanava do do Vne (Velocity Never Exceed – maksimalno dozvoljena brzina)”, objašnjava Milutinović.

Salinger Igor

Na kraju prikaza, izveden je let unazad, jedinstveni element demonstracije koji nijedna druga letelica nije prikazala u Vršcu, “čime je H145 još jednom dokazao svoju tehnološku superiornost i operativnu fleksibilnost,” pun je reči hvale pilot za helikopter kojim upravlja. Da može da govori, verovatno bi i H145 isto rekao za njega.

Iako je on svojim nastupom pobrao aplauze, ovacije i čestitanja, Milutinović napominje da ovaj prikaz, uostalom kao i sve drugo u avijaciji nije zasluga jednog čoveka, već timskog rada i uključuje sve one koji su letilice projektovali, napravili, ispitivali, godine i decenije školavanja i težnje da se letenje učini što efikasnijim i sigurnijim. Posebno ističe ulogu svog kolege pilota Marka Radovanovića koji je svojim “budnim okom nadgledao parametare leta i tokom priprema i samog prikaza”.

(Aero.rs)