Bivši saradnik FAA optužen da je bio agent iranske vlade
Prema optužnici, od decembra 2017. do juna 2024. godine, Rahmati je bio u kontaktu sa iranskim vladinim zvaničnicima i obaveštajnim operativcima
Bivši saradnik američke Federalne administracije za avijaciju (FAA) optužen je za delovanje i zaveru u svojstvu agenta iranske vlade, navodi Ministarstvo pravde SAD-a (DOJ). U pitanju je Abouzar Rahmati, 42-godišnji naturalizovani američki državljanin iz Virdžinije. Ova optužba otvara pitanja o sigurnosti u avijaciji i potencijalnim posledicama infiltracije stranih agenata u ključne sektore.
Pristup osetljivim informacijama
Prema optužnici, od decembra 2017. do juna 2024. godine, Rahmati je bio u kontaktu sa iranskim vladinim zvaničnicima i obaveštajnim operativcima. Tokom svojih putovanja u Iran, sastajao se sa iranskim obaveštajcima, koristeći lažne identitete kako bi prikrio svoje prave aktivnosti. Nakon što je dobio posao kao saradnik FAA, koji mu je omogućio pristup osetljivim ne javnim informacijama, Rahmati je prikupljao materijale iz otvorenih izvora i klasifikovane podatke vezane za američku industriju solarne energije, koje je potom prosleđivao iranskim obaveštajnim službama.
Pomoćnik glavnog tužioca Matthew G. Olsen iz Odeljenja za nacionalnu bezbednost Ministarstva pravde istakao je: „Kako se navodi, optuženi je bio u kontaktu sa iranskim zvaničnicima i obaveštajcima, čak je lagao da bi dobio posao kao saradnik američke vlade, samo da bi potom delio osetljive državne materijale sa Iranom.“ Rahmati je takođe aplicirao za više poslova u privatnim kompanijama i američkim vladinim agencijama kako bi stekao pristup dodatnim osetljivim informacijama. Na kraju je dobio posao u američkoj kompaniji, gde je podržavao FAA u okviru ugovora vezanog za elektroenergetske sisteme Nacionalnog vazdušnog sistema (NAS).
Istražne aktivnosti i bezbednosne implikacije
FBI-jev ured u Vašingtonu aktivno istražuje ovaj slučaj uz značajnu pomoć Kancelarije za kontraobaveštajnu i tehničku operaciju FAA. Uzimajući u obzir ozbiljnost situacije, jasno je da infiltracija avijacijskih agencija može otvoriti vrata za pristup osetljivim informacijama koje su od ključnog značaja za nacionalnu bezbednost, operativne procedure, dizajn aviona i bezbednost u avijaciji.
Poznavanje bezbednosnih mera i protokola može pomoći lošim akterima da identifikuju slabosti u sistemu, olakšavajući sprovođenje napada ili sabotaža. Takođe, infiltracija može omogućiti ovim pojedincima da utiču na odluke i politike u avijaciji, što može imati dalekosežne posledice po sigurnost i operativnost vazduhoplovnog sektora.
Sankcije iranskoj avijaciji i izazovi
Sankcije koje su SAD i druge regije nametnule Iranu dovele su do brojnih ograničenja za iranske avio-kompanije, čime je godinama ograničena njihova povezanost i rast iranskog avio-transportnog sektora. Ova ograničenja su značajno otežala rad iranskim prevoznicima, koji se suočavaju s brojnim izazovima i često traže inovativne načine za nabavku novih aviona i delova.
Uprkos ovim poteškoćama, iranske avio-kompanije nastavljaju da posluju, ali uz značajno veći rizik i troškove. S obzirom na trenutnu situaciju, važnost provere bezbednosnih procedura i nadzora nad radom avijacijskih agencija nikada nije bila veća, a ovaj slučaj dodatno naglašava potrebu za sveobuhvatnijim merama zaštite nacionalne bezbednosti u avijaciji.
(Aero.rs)