Gripeni za Ukrajinu: Švedska vlada danas odlučuje?

Vreme čitanja: oko 2 min.

Odluka može biti doneta tek nakon pristupanja Švedske NATO-u, koje još uvek čeka ratifikaciju od država članica Turske i Mađarske

Copyright Saab AB/Katsuhiko TOKUNAGA/DACT,INC.

Švedska vlada razmatra donaciju borbenih aviona Gripen Ukrajini kako bi joj pomogla u borbi protiv Rusije, izvestio je danas Švedski državni radio (SR), pozivajući se na neimenovane izvore, prenosi Tanjug.

Kako je navedeno, švedska vlada bi mogla da zvanično zatraži od oružanih snaga već danas (četvrtak 14. 9.) da razmotre to pitanje, navodi se u izveštaju.

U izveštaju se kaže i da vlada želi da zna, između ostalog, kako bi primopredaja uticala na odbrambene sposobnosti Švedske i koliko brzo bi Švedska mogla da dobije nove avione Gripen.

Holandija i Danska su najavile su isporuku borbenih aviona F-16 američke proizvodnje kako bi pomogli Ukrajini da se suprotstavi ruskoj vazdušnoj nadmoći.

Kako prenosi radio SR, Ukrajina se nada da će dobiti jednu punu eskadrilu mlaznjaka Gripen, odnosno 16-18 aviona.

Copyright Saab AB/Ramon Wenink
Švedska je ove godine rekla da će ukrajinskim pilotima dati priliku da testiraju Gripen, ali je vlada istovremeno saopštila da su joj potrebni svi njeni avioni za njihov primarni zadatak, odnosnu odbranu švedske teritorije i zaštitu vazdušnog prostora.

Procena je da obuka Ukrajinaca traje najmanje šest meseci, a verovatno i duže kako bi piloti bili u stanju da u potpunosti ovladaju avionom.

Zbog toga bi avion Gripen mogao da za preleti Ukrajinu najranije sredinom naredne godine, ukoliko vlada donese takvu odluku, prenosi Tanjug

Međutim, kako prenosi nacionalni radio, takva odluka može biti doneta tek nakon pristupanja Švedske NATO-u, koje još uvek čeka ratifikaciju od država članica Turske i Mađarske.

Pored Švedske koja trenutnu ima oko 80 ovih višenamenskih borbenih aviona C i D varijante. U Evropi Gripen poseduju i Čaška i Mađarska.

Šveđani u narednom peridu očekuju šezdesetak aviona najnovije varinate Gripen E što u perspektivi daje priliku za otpis starijih aviona.

Pored relativne jednostavnosti održavanja - u poređenju sa na primer znatno komplexnijim dvomotornim Dassault Rafalom, Boeing F-15 ili  čak i Lockheed Martin F-16 - jedna od specifičnosti Gripena zbog koje bi mogao da bude interesantan Ukrajincima u sadasnjim uslovima je njegova osobina da je prilikom samog projektiovanja predviđen da po potrebi može da poleće i sleće sa autoputeva.

Ukrajinci su čak i sa ogromnim Su-27 prilično nezgrapnim za takve "drumske" aktivnosti, kao i MiG-29 obavljali takve operacije sa priličnim uspehom - doduše ostalo je zabeleženo da je jedan Su-27 neposredno pred pocetak rata jednom takvom prilikom "pokupio" saobraćanji znak, srećom bez težih posledica - po avion i pilote - znak je uništen.

(Tanjug/Aero.rs/SI)