Severna Koreja šalje pilote u Rusiju: Obuka ili pomoć Rusiji u vazdušnim operacijama u Ukrajini?
Ukoliko se ovi izveštaji potvrde kao tačni, to bi bio istorijski trenutak u kojem Severna Koreja direktno učestvuje u sukobu u Evropi, što je bilo gotovo nezamislivo do pre samo nekoliko godina
U neobičnom razvoju događaja koji dodatno komplikuje sukob u Ukrajini, pojavili su se izveštaji da Severna Koreja šalje svoje vojne pilote u Rusiju. Prema članku Newsweek-a, severnokorejski piloti bi mogli leteti u ruskim avionima i potencijalno učestvovati u borbenim misijama protiv Ukrajine, čime bi direktno podržali ruske vazdušne snage koje se bore sa velikim problemima u ovom sukobu.
Situacija u Ukrajini već se pokazala kao izazovna za ruske vazdušne snage, koje, iako brojne, nisu uspele da uspostave potpunu dominaciju u vazduhu. Na samom početku rata, činilo se da će Rusija brzo osigurati kontrolu nad ukrajinskim nebom, ali se pokazalo da je njena flota delimično zastarela, a broj obučenih pilota nedovoljan za održavanje intenzivnog angažovanja. Time je stvorena potreba za dodatnom podrškom, što je verovatno podstaklo traženje partnera poput Severne Koreje, koji su već obezbedili municiju i druge resurse.
Prema tvrdnjama južnokorejskih medija, severnokorejski piloti stigli su prošlog meseca u Vladivostok, grad na Dalekom istoku Rusije, pre nego što su 8. oktobra planirano raspoređene prve severnokorejske kopnene jedinice. Ovaj potez bi bio prvi slučaj da severnokorejski piloti deluju izvan granica svoje zemlje još od Vijetnamskog rata i Jomkipurskog rata 1973. godine, kada su letili u misijama za Siriju i Egipat. Ovi piloti su dobro poznati po disciplini i veštinama, ali je pitanje koliko su u ovom trenutku obučeni i da li je njihovo angažovanje dovoljan potez za preokret situacije na frontu.
Uloga severnokorejskih pilota: Trening ili borbene misije?
Mada je Severna Koreja poznata po disciplini svoje vojske, njihova avijacija je uglavnom opremljena zastarelim avionima koji bi teško mogli da se takmiče sa modernim letelicama. Severna Koreja poseduje veliki broj borbenih aviona, ali su to uglavnom stariji modeli poput MiG-23, MiG-17 i kineskih kopija ovih letelica. Najnoviji avioni u njihovoj floti, MiG-29 Fulcrum i Su-25 Frogfoot, teško da su najsavremeniji modeli, a s obzirom na to da su MiG-29 letelice povučene iz prve linije čak i u Rusiji, njihov potencijalni doprinos može biti ograničen.
Jedna od mogućnosti je da su severnokorejski piloti u Rusiji prvenstveno radi obuke. Južnokorejski izvori navode da je moguće da su piloti stigli kako bi se obučili na ruskim borbenim avionima koje bi Severna Koreja mogla da dobije kao kompenzaciju za pružanje municije i vojnog osoblja. Ovaj vid saradnje dodatno osnažuje veze između Rusije i Severne Koreje, ali se postavlja pitanje koliko su ovi piloti zapravo spremni za borbena dejstva.
Severna Koreja ima ograničene resurse za obuku svojih pilota, što se dodatno komplikuje zbog nestašice goriva u zemlji. Procenjuje se da njihovi piloti godišnje provode samo između 15 i 25 sati u vazduhu, što je daleko ispod standarda potrebnog za visok stepen borbene spremnosti. Pitanje je koliko bi ovi piloti mogli brzo da savladaju upravljanje novijim ruskim letelicama i u kojoj meri bi se mogli prilagoditi taktikama koje se trenutno koriste u Ukrajini.
Tokom rata u Ukrajini, ruska avijacija je pretrpela značajne gubitke. Procenjuje se da je do sada izgubljeno oko 130 aviona, dok mnogi stariji modeli više nisu sposobni za borbena dejstva i povučeni su iz upotrebe. Prema procenama Defense News-a, ruske vazdušne snage su zbog toga oslabljene za oko 25% u odnosu na period pre rata. Avioni poput MiG-31, MiG-29, Su-25 i Su-24 sve ređe se viđaju na frontu, što može ukazivati na to da im ističe preostali broj letnih sati i da se povlače iz aktivne upotrebe.
Ukoliko se ovi izveštaji potvrde kao tačni, to bi bio istorijski trenutak u kojem Severna Koreja direktno učestvuje u sukobu u Evropi, što je bilo gotovo nezamislivo do pre samo nekoliko godina.
(Aero.rs)