Australija će izručiti bivšeg vojnog pilota SAD-u: Obučavao kineske mornaričke pilote

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Liu Fang / Xinhua News / Profimedia

Bivši američki marinac i pilot Daniel Dugan suočava sa izručenjem Sjedinjenim Američkim Državama, gde je optužen za obučavanje kineskih vojnih pilota.

U ponedeljak je australijski državni tužilac Mark Drajfus odobrio zahtev SAD za izručenje, i tako potvrdio odluku suda u Novom Južnom Velsu koja je doneta u maju ove godine, kada je odlučeno da Dugan može biti izručen Vašingtonu.

Istina, detalji o izručenju još uvek nisu poznati. U svakom slučaju, ako se njegova krivica dokaže pred sudom u SAD, on bi mogao da se suoči sa kaznom do 60 godina zatvora, piše Simple Flying.

Daniel Dugan (55 godina) optužen je za kršenje američkih zakona o kontroli naoružanja jer je obučavao kineske vojne pilote za sletanje na nosače aviona. Dugan, koji je naturalizovani australijski državljanin, uhapšen je od strane Federalne policije Australije u oktobru 2022. godine u saveznoj državi Novi Južni Vels. U trenutku hapšenja, nedavno se vratio iz Kine, gde je živeo od 2014. godine. Australija ga od tada drži u zatvoru sa maksimalnim obezbeđenjem.

Dugan tvrdi da nema dokaza da su kineski piloti koje je obučavao bili vojni piloti, kao i da u vreme obuke više nije bio američki državljanin. Svog američkog državljanstva se odrekao 2016. godine u ambasadi SAD u Pekingu, a dokumentacija je retroaktivno datirana na 2012. godinu.

Foto: Imaginechina / ddp USA / Profimedia

Pre nego što se preselio u Australiju i odustao od američkog državljanstva, Dugan je služio u američkim marincima 12 godina. Prema izveštaju ABC News, optužnica iz 2016. godine, koja je otpečaćena krajem 2022. godine, navodi da je Dugan učestvovao u zaveri sa drugima kako bi pružio obuku kineskim vojnim pilotima tokom 2010. i 2012. godine, a moguće i u drugim periodima, bez odgovarajuće dozvole.

Tužioci tvrde da je za te usluge primio uplate u ukupnom iznosu od oko 88.000 australijskih dolara (oko 61.000 američkih dolara), kao i međunarodna putovanja.

Li Yun

Od Duganovog hapšenja, Kina je nastavila s ubrzanim razvojem svog programa nosača aviona. Fujian, prvi kineski nosač aviona domaćeg dizajna, predstavlja značajan tehnološki iskorak u odnosu na starije kineske nosače  Liaoning i  Shandong (koji su bazirani na sovjetskom nosaču klase Kuznjecov). Fujian je porinut 2022. godine, a 2024. započeo je probne plovidbe.

Kada Fujian uđe u operativnu službu, Kina će imati tri nosača aviona (druga najveća flota nosača aviona na svetu, posle Sjedinjenih Država). Veruje se da Kina već radi na četvrtom nosaču aviona, za koji se široko spekuliše da će biti nuklearno pogonjen (dok su preostala tri konvencionalno pogonjena). U novembru 2024. godine, Associated Press je izvestio na osnovu satelitskih snimaka i raznih dokumenata da Kina gradi nuklearni reaktor za pogon velikog mornaričkog plovila (najverovatnije nosača aviona).

(Aero.rs)