Austrija nabavlja eskadrilu aviona M-346FA od italijanskog proizvođača Leonardo

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Shutterstock

Austrijsko ratno vazduhoplovstvo biće pojačano eskadrilom aviona M-346FA italijanskog proizvođača Leonardo. Ova odluka potvrđena je nakon što je početkom ovog meseca Italijansko ministarstvo odbrane donelo odluku o zaključenju ugovora sa zvaničnim Bečom na osnovu međudržavnog sporazuma dve evropske zemlje.

Ovaj ugovor je deo šireg austrijskog državnog projekta nazvanog Plan rekonstrukcije 2032. Celokupno finansiranje obezbeđuje Austrija, a očekuje se da isporuke aviona počnu 2027. godine.

Nabavka se oslanja na 20 godina bilateralne vojne saradnje između Italije i Austrije, koja je započeta Memorandumom o vojnoj saradnji potpisanim 19. oktobra 2001. godine. Dve zemlje su 2020. potpisale Tehnički sporazum o saradnji u oblasti vojne helikopterske avijacije. Nakon toga je usledilo Pismo o namerama potpisano u Beču 30. decembra 2024. i u Rimu 31. decembra 2024, kojim se izražava namera za saradnju u oblasti vojnih trenažnih aviona.

Foto: JUSTIN TALLIS / AFP / Profimedia

Implementacionim sporazumom koji je potpisan 21. februara 2025, potvrđeno je da će Italija nabaviti avione i prateću opremu od kompanije Leonardo S.p.A. za potrebe Austrije, uključujući podršku, trenažne sisteme i opcije za buduće proširenje flote i sposobnosti, navodi Global Defense News.

Paket nabavke uključuje dvanaest aviona M-346FA, jedan simulator za kompletne misije, osam kompleta opreme za konfiguraciju borbenog aviona, dvanaest naprednih kaciga i dvanaest uređaja za identifikaciju "prijatelj-neprijatelj" (IFF).

Foto: Shutterstock

Takođe su uključeni sistem za obuku za četiri kadeta i jednog instruktora, sedam sistema za planiranje misija i analizu posle leta (MPDS), jedan simulator za obuku sa četiri radne stanice za pilote i jednom stanicom za instruktora, kao i mnoštvo dodatne opreme.

Paket naoružanja uključuje osam potkalibrskih topova Nekster 20 mm, šesnaest raketnih lansera LAU-32 i osam SPEAR AECM podsistema za elektronske protivmere. Ugovor obuhvata i obuku letačkog i tehničkog osoblja, kao i logističku podršku.

Foto: Shutterstock

Avion M-346 nastao je kao zajednički projekat italijanske firme Aermaki (Aermacchi) i ruskog konstruktorskog biroa Jakovljev tokom devedesetih, u okviru programa Yak/AEM-130. Saradnja je prekinuta 2000. godine, nakon čega je Aermacchi samostalno nastavio razvoj M-346, koji je prvi put poleteo 2004. godine.

Avion je projektovan kao napredni trenažni avion za pilote borbenih letelica i prihvaćen je od strane više zemalja. Tokom vremena, platforma se razvila u višenamenski sistem sa sposobnostima lake borbene upotrebe. Avion se proizvodi u kompaniji Leonardo S.p.A. (ranije Alenia Aermacchi), i trenutno se nalazi u upotrebi u vazduhoplovstvima Italije, Izraela, Singapura, Poljske, Katara, Turkmenistana i drugih zemalja.

Varijanta M-346FA, koju nabavlja Austrija, predstavlja najnopremljeniju verziju ovog vazduhoplova koja je pogodna kako za obuku tako i za operativne misije taktičke podrške. Opremljen je radarom za upravljanje vatrom Grifo M346, raspolaže sa sistemima za elektronsko ratovanje i ima sedam nosača oružja sa ukupnim kapacitetom do 3.000 kg.

Nadogradnja "Block 20" uključuje nove komponente koje omogućavaju adaptivnu obuku i učenje uz podršku veštačke inteligencije. Sam avion koji ima dva motora Hanivel (Honeywell) F124-GA-200, dostiže maksimalnu brzinu od 1,2 Maha, a optimizovan je za transonične brzine bez potrebe za dopunskim sagorevanjem.

Foto: Shutterstock

Program M-346 očekuje se da će ostati u proizvodnji i razvoju i tokom naredne decenije. Leonardo nastavlja da ulaže u unapređenja kako bi avion ostao operativno relevantan, uključujući alate za obuku zasnovane na veštačkoj inteligenciji i sajber-otpornu avioniku.

Austrijska nabavka M-346FA ima za cilj da ponovo uspostavi nacionalnu školu za obuku pilota mlaznih aviona, proširi kapacitete za lake borbene i izviđačke misije, i postavi osnovu za buduću modernizaciju ratnog vazduhoplovstva. Ovi avioni će godišnje obezbeđivati 3.600 časova naleta i infrastrukturu potrebnu za prelazak na budući višenamenski borbeni avion koji se očekuje da uđe u upotrebu do 2037. godine i zameni flotu Eurofajtera.

(Aero.rs)