Ruska raketa Angara A5 postaje operativna, lansiranje sa kosmodroma Plesecka uspešno obavljeno

Vreme čitanja: oko 1 min.

Foto: Russian Defense Ministry

Više od deset godina nakon svog prvog leta, ruska teška raketa Angara A5 konačno je ušla u operativnu upotrebu. Letelica mase 773 tone uspešno je lansirana 19. juna sa vojnog kosmodroma Pleseck, noseći nekoliko neimenovanih svemirskih letelica, saopštilo je Ministarstvo odbrane Ruske Federacije. Tok misije nakon poletanja pratio je Glavni centar za upravljanje svemirskim letovima „German Titov“ u blizini Moskve.

Angara A5 je razvijena kao zamena za sovjetske teške rakete Proton, kako za vojne, tako i za komercijalne misije. Proizvodnja raketa Proton obustavljena je 2022. godine. Osnovna verzija A5 može da isporuči 24 tone na nisku orbitu oko Zemlje, što je za 1,5 tona više u poređenju sa najnovijom derivacijom Proton-M.

Foto: Russian Defense Ministry

Jučerašnje lansiranje bilo je peto za Angaru A5, ali prvo sa pravim primarnim teretom. Ova troslojna raketa prvi put je poletela 2014. godine i imala tri test lansiranja sa Plesecka i jedno sa komercijalnog kosmodroma Vostočni na ruskom Dalekom istoku. Sva lansiranja su zabeležena kao uspešna, iako je tokom treće probe u decembru 2021. iz Plesecka raketa nije uspela da dostavi imitaciju tereta na geosinhronu orbitu zbog kvara na gornjem stepenu Persei. Smatra se da je jučerašnje lansiranje izvedeno sa gornjim stepenom Briz-M, preuzetim sa raketa Proton.

Foto: Russian Defense Ministry

Pored vojnih misija sa Plesecka, teška Angara će se koristiti za lansiranje nove ruske orbitalne stanice sa kosmodroma Vostočni, počev od 2027. godine. U tu svrhu, biće unapređena u verziju A5M sa snažnijim motorima prvog stepena RD-191M, kako bi se nosivost za misije na nisku orbitu povećala sa 24 na 27 tona. Državna korporacija Roskosmos planira 15 lansiranja rakete Angara-A5M do 2033. godine, uključujući teretne i misije sa posadom. Ugovor za proizvodnju prve tri rakete potpisan je početkom juna sa svojom ćerkom firmom — Hrunichev centrom.

Autor: Maksim Pjaduškin

(EkipaAero.rs)