Već 20 dana avion F-35 sa nosača Princ od Velsa i dalje čeka na popravku u Indiji
Britanski F-35B koji je prinutno sleteo na pistu Tiruvanantapurama i dalje je - posle čitavih 20 dana - prizemljen na aerodromu u Indiji, ali se konačno "preselio" u hangar – timovi iz Velike Britanije i SAD stigli su sa specijalizovanom opremom.
Ovaj incident s avionom pete generacije u Indijskom okeanu predstavlja prvi put da je američki avion ove vrste faktički ostao zaglavljen u stranoj zemlji - što dodatno komplikuje situaciju, jer Indija ne koristi ovaj tip aviona i nema potrebnu opremu za njegov povratak u letno stanje.
Višenamenski lovac sa mogućnošću kratkog poletanja i vertikalnog sletanja (STOVL) bio je na nosaču aviona HMS Princ od Velsa Kraljevske mornarice, a prinudno je sleteo 14. juna posle podne na aerodrom u indijskoj saveznoj državi Kerala, nakon učešća u zajedničkim vežbama sa indijskom mornaricom, piše portal National Interest.
Prvobitni izveštaji su sugerisali da je avion ostao bez goriva, ali se ubrzo pokazalo da je u pitanju mehanički problem, konkretno vezan za hidraulički sistem, o čemu ste mogli da pročitate više u tekstovima na našem portalu.
Strogo po propisima
Podsetimo, avion je proveo skoro dve nedelje na pisti, a pilot je u početku odbijao da napusti letelicu, što je opisano kao standardna procedura s obzirom na to da se radi o jednom od tehnološki najnaprednijih aviona na svetu. Važno je napomenuti da Indijsko ratno vazduhoplovstvo (IAF) ne koristi F-35, ali je istovremeno "oslonjeno" na ruski PVO sistem S-400.
Sjedinjene Države zabranjuju izvoz F-35 u bilo koju zemlju koja koristi S-400, iz straha da bi ruski radari mogli da prikupljaju podatke o karakteristikama aviona sa smanjenom uočljivošću; nakon što je Turska, članica NATO-a, kupila S-400, NATO je svojevremeno podržao odluku o njenom izbacivanju iz programa F-35.
Stoga ne čudi što je britansko Ministarstvo odbrane odbilo ponude da se F-35 premesti u hangar, čak i pod oružanom stražom. Tek nakon dolaska zvaničnika Kraljevske mornarice, britanska vlada je dozvolila da avion bude premešten pod krov, kako bi popravke mogle da počnu. Do tada, avion je bio parkiran na mestu koje se inače koristi za VIP letelice. Vlasti aerodroma Tiruvanantapuram potvrdile su da će Velika Britanija platiti naknadu za parkiranje, čiji iznos tek treba da bude utvrđen.
Kako je parking poskupeo vojnu vežbu
Prema navodima indijskog lista Economic Times, "naknade za parkiranje obično se obračunavaju prema težini aviona", ali to možda neće važiti za F-35 Lajtning, koji jeste relativno lagan, ali je ipak vojni avion. Osim plaćanja naknade za parkiranje na aerodromu, britansko Ministarstvo odbrane sada mora da snosi i sve veće troškove popravke letelice. Zbog toga će zajednička vežba sa Indijskim ratnim vazduhoplovstvom biti daleko skuplja nego što je prvobitno planirano.
Dodatni problem je to što je iz Velike Britanije upućen tim od 40 stručnjaka, a očekuje se dolazak i dodatnog osoblja iz Sjedinjenih Američkih Država. Zajedno će obaviti detaljnu inspekciju letelice - i nadati se njenom popravku - dok je još uvek na indijskom aerodromu.
Ako se ispostavi da je kvar ozbiljniji i da ne može da se otkloni na licu mesta, F-35 će najverovatnije morati da bude transportovan teretnim avionom - verovatno američkim C-17 Gloubmasterom, jedinim avionom za teške terete koji je sposoban da preveze Lajtning.
Priprema F-35 za takav let mogla bi da potraje danima, a verovatnije nedeljama, jer je raspon krila F-35 preširok da bi stao kroz teretna vrata C-17. Prethodno oštećeni F-35 avioni iz sastava Ratnog vazduhoplovstva Južne Koreje su već transportovani Gloubmasterom, ali tek nakon što su im krila pažljivo demontirana.
(Aero.rs)