Eh, taj RAF: Najpre pukla bruka sa spremnošću flote F-35, a sada i sa Vedžtejlom

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock

Nekada legendarno Kraljevsko ratno vazduhoplovstvo (RAF) u poslednje vreme nikako da "siđe" sa naslovnih strana medija u Velikoj Britaniji.

Razlog, naravno, nisu dostignuća - već - problemi. O svim problemima mogli ste čitati na našem portalu: U poslednjih nekoliko meseci vodila se otvorena debata o manjku ljudstva. Potom se podigla hajka što Ministarstvo odbrane ne poručuje nove modele Eurofajter Tajfuna, već se okreće ka (za Engleze preskupom) F-35 Lajtningu.

Priča o odavno viralnom  avionu F-35B (koji, istina, nije sastavni deo RAF-a već mornaričke avijacije) prizemljenom na aerodromu Kerala u Indiji, bio je uvod u najgoru od svih priča koju je "otkrio" Nacionalni odbor za reviziju UK: tek polovina aviona F-35 u sastavu RAF je operativno, a od dve potpuno operativne eskadrile do kraja 2025. - nema ni govora.

Foto: Shutterstock

Tu se tužna priča o RAF-u ne završava: Naime, očekivani prelet Klinastorepog - novog britanskog aviona za rano upozoravanje i kontrolu u vazduhu E-7 Vedžtejl (Wedgetail) tokom manifestacije RIAT  (Royal International Air Tattoo) otkazan je zbog tehničkih problema, piše UK Defence Journal pozivajući se na izvore iz baze Ferford (RAF Fairford).

E-7 je trebalo da se istakne tokom vikend programa letenja, u sklopu napora da se prikaže napredak u realizaciji ovog dugo odlaganog i politički osetljivog programa. Ovaj avion je ključna komponenta budućeg kapaciteta Kraljevskog ratnog vazduhoplovstva (RAF) za komandovanje i kontrolu u vazdušnom prostoru, i namenjen je da zameni povučenu flotu E-3D Sentri aviona.

Foto: Dvidshub.net

Iako Ministarstvo odbrane i RAF još nisu izdali zvanično saopštenje, više izvora prisutnih na RIAT-u potvrdilo je da avion neće leteti kako je planirano. Još uvek nije jasno da li je problem vezan za konkretan primerak aviona ili ukazuje na šire probleme sa integracijom sistema.

Otkazivanje nastupa verovatno će dodatno pojačati sumnje u vezi sa rokovima i pouzdanošću E-7 programa, koji je već bio predmet kritika zbog visokih troškova, potencijalnog operativnog vakuuma i smanjenja planirane količine aviona sa pet na tri. Tokom nedavne rasprave u Donjem domu britanskog parlamenta, poslanici su izrazili nezadovoljstvo zbog stalnih kašnjenja i nedostatka transparentnosti u pogledu ključnih faza isporuke.

Otkazivanje nastupa na RIAT-u ima i simboličan značaj, s obzirom na to da se ova manifestacija smatra važnim prikazom savezničke vazdušne moći i sredstvom komunikacije sa širom javnošću.

(Aero.rs)