Ovo je sedam najbržih lovaca: Tri su ruska, dva iz SAD po jedan iz Kine i Francuske

Vreme čitanja: oko 3 min.

facebook/Armee de l'Air et Espace

Među vama je verovatno veoma mali broj onih koji nisu gledali nastavak kultnog filma o borbenim pilotima - Top Gun, pod imenom (kako drugačije nego...) Maverik. Na samom početku filma - kapetan Pit Mičel (Tom Kruz) testira hipersonični avion koji treba da dostigne brzinu od (neverovatnih) deset Macha.

Zamislite tu brzinu? Oko ekvatora za celu Zemlju - za manje od 3 sata i 30 minuta? Istina, prava hipersonična brzina (iznad brzine Mach 5) je i dalje domen eksperimentalnih letelica i raketa.

Međutim, ono što je interesantno je da se hipersoničnoj brzini već (donekle) pridružilo nekoliko savremenih i ujedno najbržih lovaca XX i XXI veka, opasno joj se približava, iako su neki zapravo - projektovani, proizvedeni i ubačeni u naoružanje raznih oružanih snaga širom sveta. Ovi avioni, po izboru portala World is One, ne samo da pomeraju granice mogućeg, već predstavljaju vrhunac inženjeringa i moći u vazduhoplovstvu.

MiG-31 Foxhound - kralj brzine

Sovjetski MiG-31 i dalje drži titulu najbržeg operativnog lovca na svetu. Dostiže neverovatnih Mach 2.83 (oko 3.000 km/h) i to dok nosi teško naoružanje.

Projektovan za presretanje meta velikih brzina, Foxhound leti do 25.000 metara visine, sa dometom od 1.450 kilometara. Više od četiri decenije posle uvođenja, ovaj avion i dalje predstavlja udarno oružje ruskog vazduhoplovstva.

F-15 Eagle - američki klasik

Foto: dvidshub.net/Staff Sgt. Gerald Willis

Američki F-15 Eagle je legenda neba još od 1970-ih. Sa maksimalnom brzinom od Mach 2.5 (2.655 km/h) i izuzetnom upravljivošću, ostao je stub vazdušne moći SAD.

Njegov balans između brzine, snage i nosivosti čini ga jednim od najuspešnijih lovaca svih vremena, u službi brojnih zemalja širom sveta.

Su-27 Flanker - ruski akrobat

Foto: Shutterstock

Suhojev Su-27 spaja snagu i agilnost. Sa brzinom od Mach 2.35 (2.500 km/h), ovaj avion je poznat po supermanevrabilnosti, sposobnosti izvođenja ekstremnih akrobacija i brzih reakcija na neprijateljske pretnje.

Njegovi naslednici - Su-30, Su-33 i Su-35  i dalje čine osnovu ruskih i brojnih stranih eskadrila. Uz ovo ide i  činjenica da je ovo zapravo trenutno najtestiranija "porodica" borbenih aviona u svetu zbog sukoba Rusije i Ukrajine.

MiG-25 Foxbat - legenda koja je probijala granice

Foto: Shutterstock

U vreme kada se pojavio, u vreme kada je prvi put podginut u visine, izazvao je jezu svakog vazduhoplovnog generala na svetu. Još u doba Hladnog rata, MiG-25 je postizao brzine do Mach 3.2 (3.400 km/h).

Bio je toliko brz da su mu se motori pregrevali pri punom gasu. Iako danas više nije u službi, ostao je simbol sovjetskog tehnološkog ludila i trke sa Amerikom.

F-22 Raptor - nevidljivi ubica pete generacije

Prvi pravi avion pete generacije u punom sjaju - F-22 Raptor spaja stealth tehnologiju i brzinu od Mach 2.25 (2.414 km/h).

Može da krstari nadzvučno bez upotrebe dopunskog sagorevanja (supercruise), što mu daje ogromnu taktičku prednost. Uz vrhunsku elektroniku i manevre, Raptor i dalje važi za najopasniji borbeni avion na svetu.

Chengdu J-10 - kineski izazivač

Foto: Shutterstock

Kineski J-10 dostiže Mach 2.2 (2.320 km/h) i pokazuje koliko je Peking napredovao u razvoju savremenih letelica.

Kombinuje agilnost, naprednu avioniku i višestruke borbene mogućnosti. Simbol je kineske ambicije da dostigne – ili prestigne – Zapad u vojnoj tehnologiji.

Mirage 2000 - francuski klasik koji traje

Foto: defense.gouv.fr

Francuski Mirage 2000 već decenijama održava reputaciju brze i elegantne letelice. Sa Mach 2.2, poznat je po preciznosti i okretnosti. Njegova dugovečnost i prisustvo u brojnim vazduhoplovstvima pokazuju koliko je ovaj avion bio ispred svog vremena.

Dok hipersonični let (Mach 5+) još nije dostupan borbenim avionima, ovi modeli pokazuju dokle je stigla ljudska tehnologija u jurišu na granice brzine. Svaki od njih predstavlja mešavinu snage, preciznosti i inženjerskog umeća – dokaz da trka za bržim i moćnijim letelicama nikada ne prestaje.

(Aero.rs)