Viralna slika pada ruskog aviona nastala je u Beogradu: Svet je poverovao da je autentična
Slika trenutka kada se trup gigantskog transportera Antonov An-22 lomi u vazduhu, samo nekoliko sekundi pre tragičnog pada koji je odneo sedam života, postala je globalno viralna.
Dele je najveće avio-grupe na Fejsbuku, analiziraju je stručnjaci na Redditu i mreži X, a mnogi su ubeđeni da je reč o autentičnom vizuelnom zapisu. Neki čak tvrde da je u pitanju snimak ruske agencije TASS, ali većina ipak navodi "pročišćen kadar sigurnosne kamere".
Istina je, međutim, ipak nešto drugačija.
Ta slika ne dolazi iz Rusije, iako predstavlja tragediju koja se tamo dogodila. Nije je snimio agencijski fotograf koji se zatekao nedaleko od jezera u koje se avion srušio ili putnik-namernik. Slika je nastala u Beogradu, u redakciji portala Aero.rs, a kreirali smo je uz pomoć softverskih alata, odnosno korišćenjem veštačke inteligencije.
Od mutne mrlje do "svetske ekskluzive"
Sve je počelo kao pokušaj da čitaocima vernije dočaramo šta se zapravo dogodilo. Kada su se u nedelju pojavili novi, ali prilično mutni - zbog daljine snimanja i očigledno kamere niske rezolucije - snimci pada na kojima se jedva razaznaje silueta aviona, odlučili smo da iskoristimo savremenu tehnologiju kako bismo rekonstruisali taj trenutak.
Kao osnovu referencu uzeli smo autentičan, ali u detaljima prilično nejasan isečak iz videa koji prikazuje momenat strukturalnog loma trupa. Taj materijal smo dali, zajedno sa dobrom fotografijom aviona An-22 pre pada, veštačkoj inteligenciji – konkretno modelu Gemini – sa zadatkom da, na osnovu te geometrije i položaja, generiše što verniju ilustraciju.
Posle nekoliko korekcija i finalnog ručnog podešavanja kontrasta i osvetljenja u programu za obradu fotografija – dobili smo ilustraciju koja, ispostaviće se, vernije od bilo kog dostupnog snimka prikazuje užas poslednjih trenutaka ogromnog Anteja.
Tu dolazimo i do jednog zanimljivog detalja koji možda dodatno objašnjava zašto je slika delovala makar podsvesno toliko ubedljivo. Prilikom generisanja, AI je u kadru ostavio i tanku liniju – verovatno žicu dalekovoda. Iako smo jednim klikom mogli da "očistimo" taj detalj, svesno smo odlučili da ga zadržimo. Upravo ta nesavršenost i vizuelna referenca u prostoru dala je slici dodatnu "težinu" i privid autentičnosti koji je prevario mnoge, iako to nije bila namera.
AI kao alat, a ne autor
Ovo je ujedno i lekcija o sinergiji struke i tehnologije. Gemini nije sam "znao" kako se lomi trup An-22. To smo morali mi da mu "objasnimo" na osnovu autentičnog snimka. AI je ovde poslužio samo kao digitalna četkica, dok je ruku vodilo poznavanje događaja, autentičan dokument i fizika nesreće. Upravo zato slika deluje toliko ubedljivo – jer iza nje stoji precizna informacija, a ne nasumični algoritam.
I ono što je najvažnije: Slika je na portalu Aero.rs jasno i nedvosmisleno potpisana kao "AI ilustracija". Profesionalizam i etika nalažu da se čitaoci nikada ne dovode u zabludu.
Ali, internet ima svoja pravila.
Fenomen gluvih telefona
Onog trenutka kada je slika preuzeta sa našeg portala, izgubila je svoj potpis i kontekst, a njena popularnost je eksplodirala globalno.
Na izuzetno popularnoj facebook stranici Flight and routes Every day sa više od 2 miliona pratilaca slika je podeljena uz dramatičan opis: “raspad u vazduhu: Jedna od najšokantnijih slika u avijaciji”, tretirajući ilustraciju kao istorijski dokument.
Na instagram nalogu @colombiaaire, koji objavljuje sadržaj na španskom jeziku je naša ilustracija za samo jedan dan prikupila preko 10.000 lajkova i podeljena je više od 5.400 puta. Njihov opis savršeno sumira emociju koju je slika probudila kod publike:
"Slika beleži trenutak apsolutne katastrofe i očaja, div neba, ruski Antonov An-22, tragično se raspada usred leta”
Na jednoj fejsbuk grupi koja se bavi istraživanjem avionskih nesreća i broji preko 250.000 članova, naša ilustracija je osvanula uz opis:
"An-22 pad. Upravo objavio TASS, slika visoke rezolucije aviona neposredno pre udara u vodu. I ponovo, ovo NIJE AI per se, već poboljšan snimak (enhanced) kako bi se videli detalji."
Ova tvrdnja je, naravno, netačna. Nije TASS, i jeste nastalo uz pomoć AI.
Na facebook stranici Fly Guy's Cabin Crew Lounge sa 1,5 miliona pratilaca, je navedeno je da je, kao i na mnogim drugim mestima, u pitanju AI-enhanced slika izvučena iz snimka. U komentarima je nastala prava pometnja. Ljudi su počeli da analiziraju detalje koje je veštačka inteligencija, uz naše smernice, nacrtala.
Najbolji rezime dao je korisnik Aumar: "Pa šta? Nesreća je stvarna šta god vi rekli o fotografiji".
Kada "padnu" i najveći autoriteti
Za nekog ko poznaje tokove informacija u avijaciji vrhunac ovog fenomena – i dokaz koliko je granica između stvarnosti i AI generisanog sadržaja postala tanka – dogodio se na neočekivanom mestu.
Čak je i Aviation Safety Network (ASN), koji važi za najreferentniji i najpouzdanij sajt na Internetu za podatke o udesima vazduhoplova, uvrstio ovu "fotografiju" u svoju bazu podataka o avionskim nesrećama. Ironija je potpuna: institucija koja se bavi činjenicama, sliku je (pogrešno) potpisala sa "Credit to Author: CCTV capture footage", tretirajući generisanu umetnost kao autentičan snimak sa sigurnosne kamere.
Kada algoritam uspe da ubedi arhivare avionskih nesreća da gledaju u dokumentarnu građu, jasno je da smo ušli u novu eru vizuelnih informacija.
AI-generated ili AI-enhanced: U čemu je razlika
Važno je napraviti razliku o kojoj se polemisalo na mrežama. Ovo nije samo "AI-enhanced" fotografija – gde AI uoštrava postojeće piksele, eventualno ubacujući dodatne na pretpostavljena mesta. Ovo je tzv. AI-generated ilustracija, stvorena softverskim alatom i bazirana na stvarnom događaju.
Iako smo, uz pomoć Gemini, uradili očigledno dobar posao – položaj aviona i mesto loma trupa su veoma verni originalnom snimku – postoje detalji koji stručnom oku odaju da je reč o simulaciji. Dim koji je AI docrtao možda nije savršeno autentičan, a odlomljeni repni deo trupa je, u realnosti, čini se bio na neznatno manjem rastojanju od ostatka aviona. Ipak, kao ilustracija tragičnog događaja, ona je poslužila svojoj namenjenoj svrsi – sve dok nije počela da se predstavlja kao dokumentarni snimak.
Tragedija iza viralne slike
Dok se svet zabavlja analizom piksela, ne smemo zaboraviti da je događaj koji je poslužio kao inspiracija stvaran i tragičan.
Kako je portal Aero.rs pisao, ovaj udes – za koji je sasvim moguće da će ostati zapisan u istoriju kao poslednji let An-22 – otvorio je niz pitanja o tehničkom stanju flote ovog retkog tipa i mogućim uzrocima nesreće.
Prema dosadašnjim informacijama, avion je poleteo nakon obavljenih tehničkih radova sa vojnog aerodroma, ušao u koridor za probne letove, a nažalost, svih sedam članova posade je poginulo.
Antonov An-22 Antej prvi put je poleteo sredinom šezdesetih godina. Bio je to prvi širokotrupni transportni avion na svetu i ujedno najveći transportni avion pogonjen turbopelerskim motorima koji je ikada ušao u operativnu službu.
Konstrukcija Anteja i danas deluje impresivno. Pokreću ga četiri motora NK-12MA sa kontrarotirajućim elisama, svaki snage oko 11.000 kW. Napravljen namenski za transport interkontinentalnih balističkih projektila u najvrelijim godinama Hladnog rata, An-22 ima prostor za teret dužine oko 33 metra.
U operativnoj upotrebi ostala je samo nekolicina primeraka, a starost konstrukcije i nedostatak delova čine svaki let rizikom. Više o ovom vazduhoplovnom divu možete pročitati u posebnom tekstu.
Da li ste i vi poverovali da je ovo prava fotografija kada ste je prvi put videli na mrežama? Pišite nam u komentarima ispod teksta, na facebooku ili instagramu
(Aero.rs)
.