• 0

Vreme čitanja: oko 3 min.

Avion krpili lepljivom trakom pred putnicima: Sve je pod kontrolom, nema mesta za paniku

Vreme čitanja: oko 3 min.

Mehaničari se često odlučuju da makar privremeno pokriju defektna mesta na letelici sa specijalnom lepljiviom trakom - upoznajte speed tape!

  • 0
Avion zalepljen trakom - speed tape Shutterstock

Nedavno je vazduhoplovni interent "zapalio" reel objavljen na instagramu gde se vide avio-mehaničari kako očigledno vrše neku popravku na nosaču motora aviona Airbus A32o i to ni manje ni više nego na način da ga "krpe" - lepljivom trakom!

Usledila je lavina komentara, uglavnom onih negativih ali i šaljivih kako "lepe avion selotejpom".

Jedan korisnik Instagrama, očigledno dobar poznavaoc vazduhoplovstva, je primetio da nije problem "u lepljivoj traci", već u načinu na koji su oslonjene merdevine.

 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 A post shared by Carles (@fla_quito)
Snimak je, navodno, nastao na aerodromu u Tirani (TIA), ali ovakve scene su relativno česte i po pravilu ako budu dokumentovane od strane putnika i javno objavljene izazivaju negativne reakcije.

S vremena na vreme na društvenim mrežama se pojave video snimci "krpljenja" putničkih aviona lepljivim trakama. Ovi prizori, donekle i razumljivo, izazivaju nelagodu putnicima, pogotovo onima koji i onako osećaju anksioznost kada kroče u avion.

Mada deluje kao obična improvizacija koja je neadekvatna za sofisticiranu tehnologiju - od koje može i život da zavisi, radi se o veoma snažnom sredstvu koje je ako se koristi na propisan način, bezbedno ali i praktično za korišćenje.

Speed tape je ime za specijalnu vrstu aluminijumske lepljive trake koja ima upotrebu u vazduhoplovstvu kako bi se manji defekti na letelicama brzo i efikasno sanirali.

Po strukturi, u pitanju je tanak sloj aluminijuma koji je nanešen na veoma jak i otporan lepak, odnosno adhezivno sredstvo.

Reč je o sertifikovanoj traci koja se lepi na avion kada dođe do oštećenja delova poput obloge motora, zakrilaca ili trupa, a o načinu njene upotrebe odlučuju vazduhoplovni inženjeri.

Aero.rs je kontaktirao dugogodišnjeg ovlašćenog avio-mehanicara sa iskustvom u održavanju putničkih aviona koji nam je objasnio da se speed tape koristi kao privremena površinska zaštita.

"Tačno je propisano koja oštećenja, na kojim mestima i do koje veličine se mogu sanirati trakom i koji vremenski period je to privremeno rešenje dozvoljeno da traje. Sve što nije propisano tim uputstvima - mora u hangar", kaže naš sagovorik i dodaje da se na ovaj način najčešće saniraju oštećenja koja se otkriju na pretpoletnom pregledu kada su putnici već u gejtu i čekaju na ulazak.

Kako nije praktično, ali ni jeftino, praviti "pretumbacije u redu letenja", izbacivati avion  iz saobraćaja i slati ga na popravku zbog i najmanjih oštećenja, mehaničari se često odlučuju da makar privremeno pokriju defektna mesta na letelici sa aluminijumskom trakom, vodeći se uputstvima koje propisuje proizvođač aviona

Takva vrsta trake nosi ime speed tape zbog visokih brzina (speed) koje može da podnese u toku leta - a ne zbog brzine kojom tehničko osoblje "krpi" avion!

Pored visokih brzina, speed tape je otporan i na ekstremne temperature i UV zračenje koje struktura aviona podnosi tokom krstarenja na velikim visinama. Trake takođe pomažu i u povećavanju aerodinamike aviona na mestima gde bi u suprotnom bile rupe ili druga oštećenja.

Pored avijacije, speed tape je našao primenu i u auto sportu gde se trkački automobili takođe izlažu ekstremnim uslovima.

Ovaj iskusni avio-mehaničar se prisetio anegdote setio da je upravo sa tom specijalnom trakom privremeno popravio oštećeni branik na svom (netrkačkom) automobilu. "Kada sam posle nekog vremena došao kod auto limara da trajno popravi i ofarba branik... sve mi je po spisku jer nije nikako mogao da skine traku koliko je jako zalepljena", kaže sagovornik Aero.rs

Važno je napomenuti da aluminijumska traka ne može biti permanentno rešenje i da nije dozvoljeno njeno dugotrajno korišćenje. Nakon određenog vremena, traka se mora skinuti i neophodno je izvršiti propisnu popravka.

Pored putničkih aviona, aluminijumske trake koriste i vojne letelice kako bi se nakon sitnih oštećenja - primerice rupa od streljačkog naoružanja koje nisu oštetile ništa "unutra" - brzo vratile u upotrebu.

Sledeći put kada na svom letu vidite mehaničara koji lepi vaš avion, budite prilično uvereni da vaš život nije u opasnosti. Bar ne zbog trake.

(Aero.rs)

Video: Prija u kožnom miniću izvela “Dam dam dam”, kad je zaplesala u hali nastao “zemljotres”

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>