Evropa planira avion dvostruko brzi od Konkorda? Od Londona do Njujorka za sat

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Prošlo je 25 godina otkako je Konkord zadesila tragedija. Ovu godišnjicu obeležili smo posebnim tekstom na našem portalu.

Posle Odiseje po imenu Konkord, komercijalna avijacija još uvek je ograničena na podzvučne brzine. Naslednika koji bi mogao da spoji Konkordovu brzinu i tehnološku smelost do sada nije bilo, iako se industrija okreće u tom smeru u više zemalja.

Sada Britanija i Evropska unija žele da promene tu sliku. Pod okriljem Evropske svemirske agencije (ESA) predstavljen je projekat Inviktus (Invictus), koji vodi britanska konsultantska kuća Frejzer Neš (Frazer-Nash). Cilj je da se razvije višekratni hipersonični „svemirski avion“ sposoban da poveže London i Njujork za samo jedan sat.

Dok je Konkord dostizao brzinu od Ma 2,04, Inviktus bi trebalo da krstari na Ma 5 - pet puta brže od zvuka, odnosno preko 6.100 kilometara na sat. Time bi transatlantsko putovanje bilo svedeno na trajanje jedne poslovne večere, a stvorila bi se i osnova za letelice koje mogu služiti i kao ultra-brzi putnički avioni i kao lansirne platforme za orbitu.

Foto: ESA

Planovi su ambiciozni – prvi let do 2031. godine, a demonstrator koncepta već za dvanaest meseci.

Tehnologija u srcu projekta

Okosnicu Invictusa čini motor SABRE (Synergetic Air-Breathing Rocket Engine). Reč je o dvorežimskom sistemu pogona koji kombinuje rad mlaznog motora u atmosferi i raketni potisak izvan nje.

Njegova ključna inovacija je predhlađivač – ultra-fini izmenjivač toplote koji u milisekundama hladi usisani vazduh s preko 1.000 °C na temperature prihvatljive za sagorevanje. Na taj način, motor koristi kiseonik iz atmosfere sve do Ma 5, čime se eliminiše potreba za teškim rezervoarima oksidatora.

Inspiracija u ranijem konceptu

Iako je Inviktus zasad tek finansirana studija, njegov izgled podseća na raniji koncept kompanije Reaction EnginesLAPCAT A2.

Invictus Inviktus Foto: European Space Agency ESA

Taj avion, projektovan da leti na vodonik i nosi 300 putnika brzinom Ma 5,2, predviđao je trup od keramičkih panela otpornih na temperature do 1.000 °C i unutrašnje ekrane umesto prozora. Dolet od 18.700 kilometara omogućio bi povezivanje Evrope sa Azijom ili Australijom u roku od nekoliko sati.

Skroman budžet, veliki ciljevi

Invictus raspolaže za sada sa svega 7 miliona funti (oko 10 miliona dolara), ali ESA ga vidi kao pionirski projekat. Ako uspešno pokaže otpornost materijala pri Ma 5, potvrdi višekratnu upotrebu i dokaže integraciju predhlađivača, mogao bi postati osnova evropskih hipersoničnih ambicija.

Invictus Inviktus Foto: European Space Agency ESA

Pored civilne upotrebe, potencijal je i strateški – hipersonične letelice izazivaju ogromno interesovanje vojnih struktura i mogle bi značajno promeniti pristup svemiru.

Naslednik Konkorda

Na mnogo načina, Inviktus se posmatra kao naslednik Konkorda. Dok je francusko-britanski supersonični avion sedamdesetih redefinisao očekivanja u avijaciji, ograničavali su ga prasak pri probijanju zvučnog zida, visoki troškovi goriva i mali broj putnika.

Concorde Foto: Shutterstock

Inviktus obećava da će prevazići ta ograničenja zahvaljujući vodoničnom gorivu i motorima nove generacije, piše portal Luxury Launches.

Ako uspe, Britanija i Evropa mogli bi da vrate lidersku poziciju u avijaciji i otvore vrata novoj eri letenja – eri u kojoj bi putovanje na drugu stranu planete trajalo kraće od gledanja filma.

(Aero.rs)

Video: Gašenje požara u Crnoj Gori: Helikopter Kamov Ka-32

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>