• 0

Vreme čitanja: oko 4 min.

Kobna greška odnela 47 života: Boeing 737 nije stigao do piste, srušio se na auto-put i polomio na tri dela

Vreme čitanja: oko 4 min.

Kvar motora sam po sebi nije imao nikakvog razloga da se završi fatalno: višemotorni avioni konstruisani tako da mogu nastaviti let ili se bar bezbedno prizemljiti i u slučaju otkaza jednog od njih ali je jedna greška posade u ovom slučaju zapečatila sudbinu aviona i 47 putnika

  • 0
Nesreća u Kegvortu Foto: Wikimedia/Air Accidents Investigation Branch

Prošlo je 35 godina otkako je u istoriji civilnog vazduhoplovstva upisana nesreća u Kegvortu, u Velikoj Britaniji, u kojoj je avion British Midland Airwaysa Boeing 737-410 (registracija G-OBME, serijski broj 23867 star svega tri meseca) pao neposredno pred pistu aerodroma Ist Midland (EMA) u Kegvortu.

"Putnički avion sa 118 putnika srušio se na autoput M1 u Lesterširu. Pao je blizu Kegvorta, uključenje 24 na autoput, blizu aerodroma Ist Midlend. Svedoci su rekli da je prilazio aerodromu sa jednim zapaljenim motorom kada se srušio na nasip pored autoputa" su reči spikera BBC Majkla Burka kojima je prekinut redovni program britanskog javnog servisa u popodnevnim satima tog 8. januara 1989. godine

Avion je leteo na redovnom letu od aerodroma Hitrou (LHR) do međunarodnog aerodroma Belfast (BFS). G-OBME je iza sebe imao svega 85 dana rada, sa 521 satom leta.

Posadu su sačinjavali kapetan Kevin Hant (43) i prvi oficir Dejvid MekKlilend (39). Kapetan Hant imao je 13.200 sati leta i bio je pravi veteran u kompaniji (leteo je od 1966.) dok je MekKlilend imao oko 3.300 sati leta.

I pored velikog broja sati letenja upisanih u pilotske knjižice, ispostaviće se da je upravo manjak iskustva na tada novoj varijanti 737-400 bila pogubna za sudbinu 47 ljudi. Hant je imao samo 23 sata na ovom tipu aviona, a MekKliland 53 sata

British midland Boeing 737-400 nesreća Wikimedia/Aero Icarus

Avion na letu BD092 poleteo je sa Hitroua u 19:52. Kad je dostigao visinu od 11.000 metara, došlo je do oštećenja jednog od dva motora. Začula se buka, praćena vibracijama, a u putničku kabinu je počeo da ulazi miris paljevine. Nekoliko putnika koji su sedeli blizu zadnjeg dela aviona primetili su dim i varnice koje su dolazile iz levog motora.

Let je preusmeren na obližnji aerodrom East Midlands. Kapetan Hant je isključio autopilota i upitao MekKlilanda koji motor ne radi. Njegov odgovor je - navodi se u istrazi - bio zbunjujuć: "To je levi... Desni."

U prethodnim verzijama Boeinga 737, na kojima je Hant imao više od 700 sati leta, pilotska kabina je dobijala svež vazduh za ventilaciju kroz desni paket za klimatizaciju, koji se napajao vazduhom iz kompresora desnog motora, dok je levi motor snabdevao kompresor klima uređaja koji je obezbeđivao vazduh za putničku kabinu.

Međutim, na novoj verziji B747-400, podela je bila "ukrštena": levi motor je snabdevao pilotsku kabinu i zadnji deo putničke kabine, a desni motor je obezbeđivao vazduh za prednji deo putničke kabine.

Piloti su bili navikli na stariju verziju aviona i nisu shvatili da je ova letelica drugačija. Kapetan je kasnije tvrdio da ih je njegova percepcija dima koji izlazi iz putničke kabine navela da pretpostave da je greška u desnom motoru.

Kako nisu imali način da vizuelno provere motore iz kokpita, a kabinska posada nije obavestila kapetana da su dim i plamen videli iz levog motora, Hant i MekKliland gase desni motor umesto levog.

Nesreća u Kegvortu Foto: Wikimedia/Air Accidents Investigation Branch

Treba imati u vidu da su višemotorni avioni konstruisani tako da mogu nastaviti let ili se bar bezbedno prizemljiti i u slučaju otkaza jednog motora, ili čak dva (u slučaju četvoromotoraca), tako da ovaj kvar sam po sebi nije imao predispozicije da se završi fatalno.

Pri konačnom prilazu aerodromu Ist Midlands piloti pojačavaju potisak oštećenog, levog motora, što dovodi do požara, a motor potpuno prestaje da radi. Piloti tek tada ponovo pokušavaju da ponovo pokrenu desni motor, ali bez uspeha: Boeing se u tom trenutku kreće brzinom od 185 km/h.

Kapetan Hant obaveštava putnike da se spreme za udar. U poslednjim trenucima, neposredno pre prelaska autoputa M1 u 20:24:43, rep i glavni stajni trap su udarili u zemlju i letelica se odbila nazad u vazduh i preko autoputa, obarajući drveće i rasvetu pre nego što se srušila na udaljeni nasip na oko 630 metara od praga piste na koju je trebalo da sleti.

Avion se raspao na tri dela. Neverovatnim spletom okolnosti, ni jedan automobil nije prolazio tim delom auto-puta u trenutku udarca letelice, a odmah nakon nesreće BBC je prekinuo svoj redovni program sa najnovijom vešću:

Od 118 putnika i članova posade 39 je poginulo u nesreći, a osmoro je preminulo kasnije od zadobijenih povreda. Svih osam članova posade preživelo je nesreću.

Od 79 preživelih, 74 je zadobilo teške, a pet lakše povrede. Tokom akcije spasavanja povređeno je pet vatrogasaca.

Igrom slučaja, prvo medicinsko osoblje koje je pružilo pomoć povređenima nisu bili pripadnici hitne pomoi, već članovi elitne vojne jedinice SAS: od osmorice koliko se nalazilo u vojnom kamionu, četvorica su bili kvalifikovani medicinski tehničari.

Ova avionska nesreća koja se desila 8. januara 1989. bila je predmet više dokumentarnih ostvarenja: "Fatalna greška" iz 1991 bio je prvi film snimljen o ovoj tragediji. Let BD092 obrađen je i u epizodi Motorway Plane Crash dokumentarnog serijala Seconds From Disaster, kao i u dokumentarcu Aircrash Confidential kanala Discovery. Udes je ponovo obrađen 2015. u epizodi Choosing Sides dokumentarne TV serije Mayday.

(Aero.rs)

Video: Havaji: Izvlačenje nasukanog aviona P-8 Poseidon iz mora

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>