• 1

Vreme čitanja: oko 7 min.

Najveći, najluksuzniji i najskuplji poslovni avioni: Palate na nebu I deo

Vreme čitanja: oko 7 min.

Većina putnika može se zadovoljiti manjim biz jetovima za što efikasniji prevoz izmedju dve destinacije ali postoje i oni koji se vode parolom "od viška glava ne boli"

  • 1
Najveći svetski sajam poslovne (biznis) avijacije EBACE, Ženeva FOTO: Salinger Igor/Telegraf

Pri pomenu poslovnog aviona ili popularno bizjeta (biz džet, poslovni mlaznjak) nekako se nameće utisak da njima putuju poznate ličnosti bilo da su u pitanju predsednici, premijeri, kraljevi i monarsi ili svetske sportske, muzičke ili druge zvezde. Ovi poslednji se neretko fotografišu i snimaju zavaljeni u udobna sedišta svojih - ili iznajmljenih -  bizjetova i to objavljuju na društvenim mrežama i još više doprinose navedenom utisku.

Takva percepcija je samo delimično istinita: baš kako im ime kaže, usluge poslovne avijacije najčešće koriste ljudi čiji posao je takav da njihovo vreme, ne samo metaforično rečeno, vredi toliko da im ovakav vid prevoza omogućava da ga što efikasnije - samim tim i produktivnije iskoriste.

Ubrzana procedura ukrcavanja i iskrcavanja na aerodromima, mogućnost da putuju u vreme koje najviše odgovara i na destinacije na koje ne lete komercijalne avio-kompanije, izbor saputnika, dovoljan konfor i privatnost da duge letove mogu da koriste za radne aktivnosti, samo su neke od pogodnosti koje ovaj način prevoza pruža.

bizjet Salinger Igor
Poslovni avioni najčešće su relativno mali, u odnosu na "leteće autobuse" koji mogu da ponesu i više stotina putnika. Većina ih ima desetak - istini za volju veoma konformih i luksuznih - sedišta, neki čak i manje, a kada se broj putnika probliži 20 to već spada u kategoriju veći, samim tim i znatno skupljih, poslovnih aviona.

Nekima ni to nije bilo dovoljno pa su posegnuli za još većim i luksuznijim avonima, čije su kabine neretko veće površine od konfornog stana.

Tako su tokom godina nastali veoma interesantni avioni, uglavnom posebnim opremanjem standardnih putničkih aviona, namenjene najluksuznijem vazdušnom transportu onih koju mogu to sebi da priušte. Bilo da su to omogućili nekim svojih poslovnim dostignućima ili da su - na izborima ili u nasledstvo, u to ne ulazimo - došli na čelo neke od država čiji su im poreski obaveznici to omogućili.

Aero.rs vam donosi pregled najvećih, najluksuznijih i najskupljih aviona na svetu u dva dela. Letelice su rangirane od najmanjih ka najvećim.

Bombardier Global Express XRS

Za one sa "skromnijim" budžetom koji žele da se nađu u Top 10, kompanija Bombardier nudi svoj Global Express XRS. Reč je o avionu iz velike porodice letelica Global Express koje karakteriše veliki dolet koji duguje efikasnim Rolls-Royce BR 10A2-20 motorima i karakterističnom dizajnu krila.

Avion ima raspon krila od 29 metara, a kabina letelice najčešće je opremljena sa 19 sedišta. Dostupan je i toalet, aparat za kafu, mašina za led i drugi luksuzni komoditeti.

Bombardier Global Express XRS Foto: Shutterstock

Ono zbog čega je Bombardier Global Express XRS popularan izbor jeste njegov dolet. XRS sa punim rezervoarom može da prevali distancu od oko 11.500 kilometara dok maksimalna brzina ove letelice iznosi približno 930 km/h, piše Jet Advisors.

Bombardier Global Express XRS unutrašnjost aviona Foto: Shutterstock

Poznato je da je jedna od korisnica ove luksuzne letelice američka zvezda Opra Vinfri. Ona je kupila Global Express XRS početkom devedesetih godina ali ga je u međuvremenu zamenila sa Gulfstream G650.

Cenu Bombardier Global Express XRS teško je proceniti imajući u vidu da varira u zavisnosti od opremljenosti putničke kabine. Polovan XRS se može kupiti za između 14 i 17 miliona dolara, piše Liberty Jet.

Bombardier Global 7500 

Još jedan biznis džet koji se nalazi na listi deset najvećih dolazi iz Bombardier Global porodice. Reč je o modelu Global 7500 koji je znatno moderniji od Express XRS. Ovaj avion ima raspon krila od 31,7 metara i takođe poseduje vrlo luksuznu i komfornu kabinu.

Ono što Global 7500 svakako izdvaja od nekih ranijih Bombardier modela jeste obilata upotreba nove tehnologije. Kako bi poboljšao užitak putnika i ublažio efekte jetlag-a, Bombardier ugrađuje takozvani Soleil sistem dinamičkih svetala.

Bombardier Global Express 7500 Bombardier

Radi se o sistemu koji omgućava promenu ambijentalnog svetla u kabini kako bi se putnici lakše prilagodili vremenskoj zoni na njihovoj konačnoj destinaciji. Bomabrdier navodi da Soleil automatski prilagođava osvetljenje u kabini kako bi pomogao u stimulisanju ili suzbijanju proizvodnje melatonina koji može pomoći da se cirkadijalni ritam putnika sinhronizuje sa vremenom na odredištu.

Avion je takođe opremljen veoma luksuznim sedištima, televizorima, toaletom pa čak i krevetom kako bi putnici bili odmorni. Global 7500 ima dolet od 14.260 kilometara i može da se kreće brzinom od 982 km/h. Avion može da smeti ukupno 19 putnika.

Cena Global 7500 iznosi oko 75 miliona dolara za nov avion, piše Business Insider.

ACJ TwoTwenty

Luksuzni avioni ne moraju uvek biti namenski bizjetovi. Od vremena prvih putničkih vazduhoplova pa sve do danas, proizvođači su često nudili svoje komercijalne letelice u svrhu prevoza dobrostojećih klijenata.

Jedan od takvih je i ACJ TwoTwenty - specijalno modifikovani A220 koji Airbus reklamira kao "ekstra veliki bizjet". Program A220 koji svoje korene vuče u Kanadi, tačnije u korporaciji Bombardier, preuzet je od strane evropskog konzorcijuma 2018. godine.

Pored komercijalnog putničkog avio-saobraćaja, Airbus je smatrao da za A220-100 ima mesta i u svetu poslovne avijacije zbog čega je 2020. godine najavio verziju ACJ (Airbus Corporate Jets).

Avion ima kabinu od 73 metara kvadratnih koja može biti pregrađena radi podele na nekoliko prostorija.

Dostupni su dnevni boravak, spavaća soba, sala za konferencije kao i kupatilo. Airbus se posebno hvali efikasnošću svog aviona za koji tvrdi da je i do 33% jeftiniji u eksploataciji od većih biznis aviona.

Prema pisanju Business Insider, avion se može nabaviti po ceni od 100 miliona dolara. Ima deklarisani dolet od 10.465 kilometara što je veoma respektabilno obzirom da ACJ TwoTwenty svakako nije "punokrvni" poslovni avion već da je došao iz sveta komercijalne avijacije - očigledno su ugrađeni dodatni rezervoari na mesta gde bi inače bio smešten putnički prtljag u "običnom" avionu.

Raspon krila od 35,1 metra smešta ga na osmo mesto na tabeli najvećih poslovnih aviona na svetu.

Airbus ACJ319neo i ACJ320neo

Čest prizor na komercijalnim putničkim avio-linijama, Airbus A319 i A320 našli su primenu i u svetu biznis avijacije. Većina posmatrača ne bi uočila razliku između A319 ili A320 neke avio-kompanije koja dnevno prevozi hiljade putnika od luksuznog ACJ za privilegovanu klijentelu.

Popularni uskotrupni avioni zbog svoje veličine nude dosta veći prostor od namenskih bizjetova iz game Bomabrdiera ili Gulfstreama. Putnicima je na raspolaganju 96 kvadratnih metara - što je veličina jednog udobnijeg stana.

Postoje različite mogućnosti personalizacije kabine. Avion može imati nekoliko prostorija, poput dnevnog boravka i spavaće sobe, a tu je i veliko kupatilo sa prostranom tuš kabinom.

Maksimalni dolet ACJ319neo i ACJ320neo sa osam putnika iznosi 12.500 odnosno 11.100 kilometara.

Možda nisu šampioni u doletu, Airbus poslovni avioni svakako mogu da računaju na logističku podršku u celom svetu jer je A320neo porodica letelica na kojima se ACJ319neo i ACJ320neo baziraju jedna od najrasprostranjenijih na čitavoj planeti.

Avioni takođe dolaze sa integrisanim stepenicama za ukrcavanje i iskrcavanje kao i velikim teretnim prostorom - na radost filmskih, modnih i muzičkih zvezde obzirom na količinu gardarobe koje uvek nose sa sobom. Tu je i opcija ugradnje modularnog rezervoara za gorivo čime se dolet aviona može povećati.

Vrednost ACJ319neo i ACJ320neo modela znatno je veća od prethodnih aviona sa ove liste i može da dostigne cifre i preko 100 miliona dolara.

Zbog svog raspona krila od 35,8 metara, ACJ319 i ACJ320 dele mesto na listi najvećih biznis aviona na svetu.

BBJ 737 MAX

Boeing Business Jet (BBJ) ime je za specijalne vrste aviona američkog Boeinga namenjene prevozu visokoplatežnih putnika i državnih zvaničnika. Program je nastao krajem devedesetih godina i danas obuhvata nekoliko modela Boeinga.

Boeing Business Jet BBJ 737 MAX Foto: Wikimedia/RachelGraf

Jedan od takvih je i B737 MAX koji se vrlo lako transformiše u luksuzni poslovni avion.

Reč je o uskotrupnoj letelici raspona krila 35,9 metara koja se, u zavisnosti od veličine, isporučuje u nekoliko verzija. Boeing svojim bogatim klijentima nudi modele BBJ 737-7, BBJ 737-8 i BBJ 737-9, premda najmanja varijanta još uvek nije sertifikovana od strane američkih i svetskih regulatornih vlasti.

Boeing Business Jet BBJ 737 MAX unutrašnjost aviona Foto: Shutterstock

U zavisnosti od verzije koju naruče, klijentima je na raspolaganju 82, 95 i 104 kvadratna metra prostora u kabini. Ovako veliki prostor može biti prava "igraonica" za one koji naruče ovaj avion imajući u vidu da imaju bezbroj mogućnosti personalizacije aviona. Samo je nebo - i budžet - granica.

Luksuzna kupatila, lože, spavaće sobe i prostorije za konferencije mogu se naći u BBJ 737 MAX.

Dolet Boeingovih uskotrupnih aviona u rangu je sa sličnim letelicama iz Airbusove ponude. BBJ 737-7 može direktno bez zaustavjanja (za sada samo u teoriji) da prevali distancu od 12.200 kilometara dok veliki BBJ 737-9 ima dolet od 11.765 kilometara.

Boeing Business Jet ne može se nabaviti bez najmanje 100 miliona dolara.

(Aero.rs)

Video: Air France Boeing 777

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>