Vreme čitanja: oko 3 min.
Sve više incidenata sa putnicima na komercijalnim letovima: Tačka ključanja u putničkoj kabini
Vreme čitanja: oko 3 min.
Biti stjuard(esa) nekad je bio jedan od najpoželjnijih poslova. Danas? Ovo zanimanje nije ni u 20 najpopularnijih u Kini, SAD i Velikoj Britaniji
Posao stjuardese ili stjuarda bio je san mnogih ljudi od 1960-ih pa sve do devedesetih godina prošlog veka, tokom takozvanog "zlatnog doba putovanja". Danas? Ovo zanimanje nije ni u 20 najpopularnijih u SAD, na osnovu istraživanja koje je sprovela kompanija Zety.
Iako je popularnost ovog poziva globalno opala, konkurencija je i dalje veoma velika: za pet do deset hiljada radnih mesta među kabinskim osobljem, javlja se između milion i 1,5 miliona osoba, navodi The Travel Academy, kompanija za obuku stjuarda i stjuardesa.
Da li je zaista posao stjuardese odnosno stjuarda posao iz snova? Pre kovida, navodi portal Aerotime, ovo su bili glavni nedostaci zanimanja: Stalna pripravnost, neredovno radno vreme, česte promene vremenskih zona, rad vikendom i praznicima, izloženost kosmičkom zračenju.
Novi problem: Agresivni putnici
Posle pandemije kovida, s rastom broja putnika, pojavio se novi problem: nepristojni i nasilni putnici, koji su napadali, ubadali, zlostavljali kabinsko osoblje širom sveta.
Slučajevi u kojima su nepristojni putnici ugrožavali bezbednost stjuarda su toliko porasli da je 2021. godine Stiv Dikson, tada prvi čovek Federalne uprave za vazduhoplovstvo (Federal Aviation Administration - FAA) potpisao naredbu kojom se nalaže strožija zakonska politika prema nepristojnim putnicima.
Do aprila aprila 2022. godine u SAD je zabeleženo 1.272 izveštaja o nepristojnim putnicima, pokrenuto je 386 istraga i pokrenuto 206 slučajeva sankcionisanja putnika. Međutim, spirala nasilja se nastavlja: Samo u protekloj godini, u Sjedinjenim Državama zabeleženo je 2.075 incidenata, a do 28. aprila 2024. FAA je primila 649 izveštaja o nepristojnim putnicima.
Ovaj problem zabrinuo je i Međunarodnu organizaciju civilnog vazduhoplovstva (International Civil Aviation Organization - ICAO), koja je u aprilu 2024. tražila ratifikaciju sporazuma za procesuiranje prestupnika, koju je, nažalost, do danas potpisalo tek 47 država članica - među kojima i Srbija.
Ipak, Tokijska konvencija o deliktima u vazduhoplovima (na osnovu koje prestupnik odgovara zemlji iz koje je avion, a ne zemlji porekla ili zemlji sletanja) kao da ne zabrinjava nasilnike: i dalje se dešava da putnici pokušavaju da otvore vrata aviona, napadaju druge putnike ili kabinsko osoblje, pokušavaju da uđu u pilotsku kabinu, zastrašuju stjuardese...
Kabinsko osoblje traži crne liste
Američko Udruženje kabinskog osoblja prošle godine je zatražilo od Kongresa sa podrže donošenje zakona kojim bi nasilnicima bilo zabranjeno letenje komercijalnim letovima. Ovi putnici ne bi bili na FBI listi putnika kojim je zabranjeno da lete zbog povezanosti sa terorizmom.
Nepristojno ponašanje putnika nije "rezervisano" samo za SAD: u 2022. - prvoj post-kovid godini u Velikoj Britaniji je prijavljeno više od 1.000 slučajeva nepristojnog i agresivnog ponašanja, što je tri puta više slučajeva nego pre pandemije.
Incidenti su dostigli tačku ključanja na obe strane: I kabinsko osoblje puni naslovne strane medija kada "puknu": 2022 stjuard IndiGoa svađao se sa putnikom zbog obroka. U martu 2023. dva stjuarda su napustila let nakon žestoke svađe. Iste godine u aprilu stjuard American Airlinesa je zaključao majku i dete u toalet aviona, što je rezultiralo tužbom protiv avio-kompanije.
Nažalost, pandemija kovida je ostavila trajne globalne posledice na psihičko zdravlje: Svetska zdravstvena organizacija (World Health Organization - WHO) ustanovila je da za 25% povećan broj ansioznih i depresivnih bolesnika, mada se smatra da je broj znatno veći - jer se do ovog podatka došlo samo na osnovu prijavljenih slučajeva.
Rešenje je u osmehu
Zakonska rešenja i pooštrene kazne još nisu došle na dnevni red američkog Kongresa niti bilo kog zakonodavnog tela širom sveta. Štaviše, Ministarstvo pravde SAD smatra da pooštravanje kazne neće dovoljno doprineti zaustavljanju ovakvih slučajeva.
Šta je onda rešenje? Jednostavno rešenje je - ljubaznost sa obe strane, smatra Aerotime: I kabinsko osoblje i putnici u sebi su akumulirali određenu količinu stresa. Zato bi mala dela - kao što su osmeh, ljubaznost, strpljenje - donela mnogo koristi.
Ako vam se ovo čini previše banalno, razmislite: vaša sigurnost je u rukama stjuarda, pa bi bilo pametno osigurati njihovu dobrobit, zaključuje ovaj portal.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A330
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.