• 0

Vreme čitanja: oko 3 min.

Nikad kraja problemima: Vanredna inspekcija za još 2.600 aviona Boeing 737

Vreme čitanja: oko 3 min.

Ovo stanje ako se ne reši može rezultovati pomeranjem generatora kiseonika i dovesti do njegove nefunkcionalanosti, što kao krajnju posledicu ima nemogućnost pružanja dodatnog kiseonika putnicima ako dođe do dekompresije tokom leta, navodi FAA

  • 0

Očekuje se da američko vrhovno regulatorno i zakonodavno vazduhoplovno telo, Savezna uprava za vazduhoplovstvo (Federal Aviation Administration - FAA), sutra objavi konačno pravilo o održavanju vazduhoplova (airworthiness directive - AD) za avione Boeing 737-700, 737-800 i 737-900ER, poznate kao porodica Next Generation (NG) i Boeing 737 MAX 8, 737 MAX 8-200 i MAX 9, zbog zabrinutosti oko putničkih maski za kiseonik i povezanih komponenti kod ovih šest tipova aviona.

Širom sveta leti ukupno oko 2.600 aviona ovih tipova - od toga dva i na letovima srpske nacionalne avio kompanije, iznajmljeni od litvanskog GetJet. FAA navodi da je primljeno više izveštaja o uređajima za proizvodnju i distribuciju kiseonika (passenger supply unit - PSU) u slučaju pada pritiska u kabini, u kojima se navodi da se generatori kiseonika pomeraju iz njihovih sklopova.

Nakon istrage, Boeing je utvrdio da je ovaj nedostatak povezan sa materijalom, odnosno lepkom osetljivim na promene pritiska (pressure-sensitive adhesive) koji je korišćen za učvršćivanje nekih od generatora preko tzv. termalnih podložaka (thermal pads).

Maska za kiseonik avion Foto: Shutterstock

Regulator je objasnio da je generator kiseonika bio osiguran za PSU sklop pomoću dve trake, sa ili bez lepka na termalnim podlošcima. FAA je dodao da su problematični PSU generatori kiseonika koristili PSA materijal za fiksiranje termalnog podloška.

Dekompresija u avionu se relativno retko događa, ali kada se desi, maske za kiseonik padaju kako bi snabdevale vazduhom putnike koji sede u kabini.

Jedan od najpoznatijih i najviše medijski eksploatisanih nedavnih slučajeva bio je incident na letu AS1282 kompanije Alaska Airlines, kada je došlo do odvajanja dela panela trupa tokom leta, što je izazvalo razliku u pritisku između kabine i spoljnog okruženja, rezultirajući aktiviranjem maski za kiseonik unutar kabine.

FAA je naglasila da gore navedeni propusti i posledična nesigurnost zahtevaju hitno usvajanje AD.

Direktiva je podneta 8. jula, ali treba da bude objavljena sutra, 10. jula, prenosi Simple Flying. Datum stupanja na snagu pravila o održavanju je 15 dana nakon objavljivanja u javnom registru. FAA tvrdi da su primedbe i prilika za prethodni javni komentar bile su nepraktične i suprotne javnom interesu, navodi ovaj izvor.

Takođe, rok za usklađivanje AD bio je kraći od vremena potrebnog za javne komentare i objavljivanje konačnog pravila, a FAA je dodala da postoji "dobar razlog" za donošenje ovog amandmana za manje od 30 dana.

Boeing 737 MAX Foto: Shutterstock

Uobičajeno, FAA ili bilo koja druga američka vladina agencija, objavljuje obaveštenje o predloženom pravilu (notice of proposed rulemaking - NPRM), što omogućava zainteresovanim stranama, u ovom slučaju aviokompanijama, proizvođačima i organizacijama za održavanje, popravke i remont (MRO), da komentarišu predloženo pravilo.

Posle toga, FAA izdaje konačno pravilo, odnosno obavezujuće uputstvo, reagujući na komentare koje su strane poslale tokom procesa javnih komentara nakon što je NPRM bio izdat. Komentari mogu dovesti do promena u tekstu direktive, uključujući i samo uredničke izmene koje su uključene u konačnu verziju AD.

Podsetimo, ovo je samo jedan u nizu tehničkih, ali i pravnih izazova koji, čini se, u poslednje vreme gotovo svakodnevno "iskaču" pred američkog proizvođača aviona.

Pre nekoliko dana objavljena je vest da je Boeing bio prinuđen da se nagodi sa državom, prizna da je kompanija "prevarila FAA" tokom procesa sertifikacije aviona 737 Max i potencijalno plati skoro pola milijarde dolara odštete.

Boeing 737 MAX 10 Foto: Boeing.com

Vazduhoplov je uveden u operacije 2017. godine, s obzirom da su dve fatalne nesreće dovele do 20-mesečne zabrane letenja ovog tipa aviona i posledično otkazivanja porudžbina i gubitke - ne samo finansijske već i veliki pad poslovnog ugleda.

Kako je Aero.rs juče pisao, razni problemi kompanije prouzrokovali su velike finansijske gubitke: Kompanija je zabeležila osnovne operativne gubitke od 31,9 milijardi dolara.

Takođe je u opasnosti da izgubi svoj investicioni kreditni rejting po prvi put u svojoj istoriji. Boeing sada ima skoro 47 milijardi dolara dugoročnog duga, a ako njen kreditni rejting bude snižen na status džank obveznica, troškovi zaduživanja će drastično porasti.

(Aero.rs)

Video: Posao na 11.000 metara: Kabinska posada Air Serbia na letu Beograd -Pariz

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>