• 0

Vreme čitanja: oko 5 min.

Novak i na nebu i na zemlji: Ovaj avion nosi ime najboljeg tenisera na svetu, leteo je i sa lovcima MiG-29

Vreme čitanja: oko 5 min.

Na dan kad je zlatna olimpijska medalja zasijala u Parizu na grudima najvećeg tenisera svih vremena, Airbus A319 nazvan po Novaku Đokoviću obavio je redovan popodnevni let srpske nacionalne avio-kompanije upravo za - Pariz

  • 0
YU APC A319 crop Air Serbia Salinger Igor

Novak Đoković juče je na olimpijskim igrama u Parizu u finalu pobedio Španca Karlosa Alkaraza i tako na listu svojih trofeja i postignuća dodao i olimpijsku zlatnu medalju, jedino odličje koje mu je nedostajalo da osvoji sve što se u tenisu može osvojiti: pre toga Đoković je osvojio 24 grend slem titule u singlu, uključujući rekordnih deset titula na Australijan openu; rekordnih 40 mastersa, bio je prvoplasiran na ATP listi rekordnih 428 nedelja i završio osam puta na kraju godine na prvom mestu.

Novak Đoković Foto: Tanjug/Strahinja Aćimović

Ime najboljeg tenisera koji je hodao planetom Zemljom nosi i jedna vrsta insekta, Duvalius djokovici, otkrivena na planini Povlen, ali i jedan putnički avion Airbus A319.

Airbus A319 fabričkog broja 2621 napravljen je u fabrici evropskog konzorcijuma u Hamburgu krajem 2005. godine i nije se ni po čemu posebno razlikovao od preko 11.000 sličnih aviona iz porodice A319/A320/A321 koji su do danas proizvedeni i prevoze putnike širom sveta.

Opremljen sa dva motora IAE V2500, Aifleets.net navodi da je prvi let obavio 23. novembra sa probnom registracijom D-AVYM da bi nedelju dana kasnije bio isporučen indijskoj kompaniji avio-kompaniji Kingfisher, iznajmljen od BBAM Aircraft Leasing & Management, jedne od većih lizing kuća u industriji vazdušnog saobraćaja.

Kingfisher A319 YU-APC Foto: Wikipedi/Sean D Silva

Planespotters.net navodi da je A319 po povratku iz Indije, kraće vreme bio u Istanbulu, na aerodromu Sabiha Gokčen (SAW), da bi krajem aprila preleteo na radove u Dablin u MRO kompaniju Eirtech Aviation.

U to vreme, tokom leta 2013., Vlada Srbije saopštava odluku da u saradnji sa Etihad Airways kao strateškim partnerom i budućim vlasnikom 49% srpske nacionalne avio-kompanije, restrukturira i rebrandira Jat Airways koji će postati Air Serbia kakvu je - barem po izgledu aviona - danas znamo.

Nove boje nove avio-kompanije Airbus je dobio upravo u Irskoj odakle je 8. oktobra preleteo u Dizeldorf na opremanje kabine. Prvi avion koji će Air Serbia predstaviti javnosti konfigurisan je prvobitno sa osam luksuznih sedišta u biznis klasi i 120 u ekonomskoj. Danas ima ukupno 144 sedišta.

Air Serbia A319 YU-APC MiG-29 Foto: brg gen P. Bandić/Ministarstvo odbrane

Prvi avion, sada već registrovan YU-APC (alfa-papa-čarli) “Novih krila Evrope” kako je tada nazivana rebrandirana srpska avio-kompanija, doleteo je u Beograd 19. oktobra 2013. Na ulazu u vazdušni prostor Republike Srbije dočekali su ga avioni MiG-29 iz sastava 101. lovačke avijacijske eskadrile i dopratili do sletanja. U dvosedu MiG-29UB (NL-18) bio je i brigadni general Predrag Bandić, tadašnji komandant 204. vazduhoplovne brigade RViPVO koji je tom prilikom napravio i prve fotografije aviona Air Serbia po dolasku u Srbiju.

Airbus je sleteo na pistu 12 beogradskog aerodroma (iz pravca severozapada) i dočekan je tradicionalnim pozdravom vodenih topova vatrogasnih vozila, ali i suzama radosnicama koje nije krio ni prvi direktor Air Serbia Dane Kondić.

Ovo nije bila poslednja pratnja od strane lovačkih aviona za novi Airbus: Ubrzo po dolasku obavljen je i jedan sertifikacioni i istovremeno promotivni let iznad severne Srbije i iznad Beograda.

Formacija od dva MiG-29, A319 i jednog G-4 Super galeba iz koga je sniman ovaj let napravila je zaokret oko Avalskog tornja i uputila se na sletanje - Airbus na Aerodrom Nikola Tesla a vojni avioni na batajnički aerodrom pukovnik-pilot Milenko Pavlović.

Svečano predstavljanje nove, odnosno rebrandirane, avio-kompanije i onoga što se u industriji vazdušnog saobraćaja zove “proizvod” - putničke kabine, usluge, keteringa - upriličeno je na raskošnoj ceremoniji 25. oktobra, dan pre nego što će Air Serbia obaviti svoj prvi let pod novim imenom.

Air Serbia A319 YU-APC predstavljanje 2013 Salinger Igor

Tačnije rečeno, čak tri ceremonije: jedna za zaposlene, druga za medije i treća za zvanice. Za tu priliku, hangar je zatamljen, avion je na plavom tepihu obasjan LED reflektorima, a do trenutka otkrivanja bio je sakriven iza zavese koja je i simbolično i bukvalno pala i otkrila Airbus A319 YU-APC u svoj njegovoj vizuelnoj lepoti.

Sveže ofarban, očišćen i uglancan, sa novim sedištima i putničkom kabinom uz nacionalna jela u biznis klasi postavljena pred kamere i fotoaparate, prizor je bio stvarno odavno zaboravljen u domaćem vazdušnom saobraćaju - ne zamerite na subjektivnosti potpisniku ovih redova, dok gledam fotografije snimljene tog dana skoro pa osećam miris sarmi i ajvara.

Air Serbia A319 YU-APC predstavljanje 2013 Salinger Igor

Prvi potpredsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić tom prilikom rekao je da je cilj da Air Serbia bude “najjača, najbolja i najznačajnija aviokompanija u regionu”. Da li je i koliko bio u pravu nije tema ovog teksta, ali ono što je nesporno je da se sa 4.190.000 prevezenih putnika prošle godine Air Serbia približava rezultatima nekadašnjeg Jugoslovenskog aerotransporta koji je bio nacionalna avio-kompanija više od tri puta puta po broju stanovnika veće države.

"Danas predstavljeni avion Air Serbia nosiće ime najpoznatijeg živog Srbina", rekao je na predstavljanju malo zagonetno prvi potpredsednik Vlade, i tada su prisutni novinari zaključili da će se avion zvati upravo Novak Đoković.

Uveče se ispostavilo da su bili u pravu, jer je na trećoj svečanosti pred domaćim i stranim zvanicama na avionu otkriven natpis sa globalno prepoznatljivim imenom i prezimenom.

Tako je Airbus A319 dobio ime Novak Đoković. Posle njega, još nekoliko aviona nacionalne avio-kompanije nazvano je po “živim legendama”: Miki Manojlović, Dejan Stanković, Goran Bregović i Vlade Divac - poslednji sasvim odgovarajuće je "dugački" A320.

Dva širokotrupna dugolinijska aviona nose nazive po dva proslavljena naučnika: Prvi (YU-ARA), a potom i drugi Airbus A330 (YU-ARB) nazvani su Nikola Tesla, dok avion istog tipa registarske oznake YU-ARC nazvan Mihajlo Pupin. Dva aviona imaju oslikane na repnim površinama stilizovane portrete ovih velikana svetske nauke.

A319 YU-APC, sada sa natpisom Novak Djokovic ispod prozora pilotske kabine, obavio je prvi let Air Serbia pod tim nazivom 26. oktobra 2013 na liniji JU800 između Beograda (BEG) i Abu Dabija (AUH).

Air Serbia A319 YU APC prvi let Salinger Igor
Air Serbia A319 YU APC prvi let Salinger Igor

Avio-kompanije često daju imena svojim avionima, nastavljajući tradiciju nazivanja brodova još iz davnih vremena. Svi znamo za Kolumbovu Santa Mariju, USS Arizonu potopljenu u Perl Harboru, nosač aviona USS Nimitz, HMS Victory iz bitke kod Trafalgara ili monitor Drava koji je herojski odolevao napadima nacističke avijacije tokom aprilskog rata.

Vazduhoplovi imena najčešće dobijaju po istorijskim ličnostima, gradovima ili drugim toponimima. Prva dva aviona Fokker 28 crnogorske avio-kompanije Montenegro Airlines zvali su se Lovćen i Rumija.

Air Serbia Airbus A319 YU-APC Salinger Igor

JAT je svoje prve mlazne Caravelle nazvao po turističkim destinacijama bivše Jugoslavije: Opatija, Dubrovnik, Bled, Ohrid, Split. Lufthansa praktikuje nazivanje aviona po gradovima. Ruski Aeroflot najčešće daje imena avionima po znamenitim istorijskim ličnostima.

Air Serbia Airbus A319 YU-APC Salinger Igor

Slučajno ili ne, na dan kad je zlatna olimpijska medalja zasijala u Parizu na grudima najvećeg tenisera svih vremena, Airbus A319 Novak Đoković obavio je redovan popodnevni let srpske nacionalne avio-kompanije na liniji Beograd (BEG) - Pariz (CDG) JU242 i povratni JU243.

(Aero.rs)

Video: Airbus A319 Air Serbia

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>