Vreme čitanja: oko 4 min.
Da li je Boeing odustao od modela 797
Vreme čitanja: oko 4 min.
Pretpostavlja se da će srednjelinijski Boeing 797 imati sličan kapacitet i dolet, ali će imati niže troškove proizvodnje i manju potrošnju goriva, a samim tim i niže operativne troškove
Trenutnu proizvođačku gamu Boeingovih putničkih aviona čine avioni 737MAX, 767, 777 i 787 Dreamliner.
Model 737, svakako je najstariji: predstavljen je 1967. godine, a unapređen 2017. sa serijom MAX. Najnovija verzija Boeingove popularne serije B737 MAX koristi efikasnije motore i unapređene aerodinamičke karakteristike koje značajno smanjuju potrošnju goriva. Proizvodi se u varijantama MAX 7, MAX 8, MAX 9 i MAX 10.
Drugi najstariji model je Boeing 767, širokotrupni avion koji je uveden u upotrebu u septembru 1981. godine. Dizajn star 43 godine još uvek se "odupire" penzionisanju: Boeing 767-2C, verzija aviona za prevoz tereta i goriva, prvi put je poletela 2014. godine. Međutim, najnovija putnička varijanta, 767-400ER, predstavljena je pre skoro četvrt veka, 2000. godine, a do danas je isporučeno samo 38 primeraka. Zbog svega ovoga mnoge kompanije već pokušavaju da pronađu odgovarajuće zamene za ove avione.
Što se tiče Boeinga, kompanija sa sedištem u Sijetlu, odavno je najavila da je počela sa radom na razvoju novog aviona koji bi, prema postojećim informacijama, po svoj prilici trebalo da se zove Boeing 797, a celi projekat "se zaklanja" kroz akronim NMA (New Midsize Aircraft).
Postojeći 767 ima kapacitet između 214 i 296 mesta u konfiguraciji sa dve klase i doletom između 3.900 i 6.590 nautičkih milja.
Pretpostavlja se da će srednjelinijski Boeing 797 imati sličan kapacitet i dolet, ali će imati niže troškove proizvodnje i manju potrošnju goriva (samim tim i niže operativne troškove). Ovaj avion, koji bi mogao postati najnoviji dodatak Boeingovoj floti, namenjen je da popuni prazninu između uskih i širokotrupnih aviona, nudeći optimalne performanse od srednjih do dugih ruta.
Jedan od glavnih ciljeva Boeinga sa modelom 797 je povećanje efikasnosti potrošnje goriva. Očekuje se da će avion koristiti najnoviju generaciju motora, poput onih razvijenih za 787 Dreamliner, čime će postići nižu potrošnju goriva i smanjene emisije CO2. Boeing 797 bi mogao biti idealan za letove na udaljenostima između 4.500 i 8.000 kilometara, što je popularno među aviokompanijama koje žele povezivanje manjih tržišta sa velikim čvorištima.
Boeingov potpredsednik Majk Dilejni je još 2017. godine rekao da će nova porodica srednjelinijskih aviona uraditi za tržište aviona sa 220 do 270 sedišta ono što je 787 Dreamliner uradio za svoj tržišni segment.
Kompanija iz Sijetla je konsultovala 57 avio-kompanija o tome kako bi trebalo da izgleda NMA, a većina njih je preferirala dizajn koji daje prioritet komforu kabine i smanjuje vreme između letova.
Boeing 797 je bi trebalo da bude odgovor na Airbusov model A321XLR, koji će dominirati tržištem srednje dugih letova. Ova verzija Airbusovog aviona nudi veliku autonomiju leta sa relativno niskim operativnim troškovima, a Boeing želi da sa modelom 797 odgovori konkurenciji. Iako je projekat 797 već nekoliko puta odlagan zbog pandemije i problema u lancu snabdevanja, analitičari veruju da će Boeing nastaviti s razvojem, kako bi održao korak sa konkurencijom.
Proizvođač aviona je prvi put otkrio nekoliko detalja o svom NMA konceptu tokom Paris Air Showa 2017. Boeing je tada rekao da će ponovo koristiti nekoliko tehnologija sa Boeinga 777 i 787, kao i obimno koristiti kompozitne materijale u izradi. Prema rasporedu koji je tada objavio, rani radovi na konfiguraciji Boeing 797 trebalo je da počnu 2017, sa početkom montaže i testiranja početkom 2020-ih, kako bi prva isporuka bila moguća do 2025. godine.
Međutim, već u februaru 2019. godine, Boeing je najavio odluku da odloži lansiranje NMA projekta do 2020. Kompanija je tada bila uverena da će novi avion ući u upotrebu do 2025, pri čemu je tadašnji izvršni direktor Boeinga, Denis Muilenburg, insistirao da se vremenski okvir nije promenio.
Do 2020. godine situacija se promenila, jer je kompanija prošla kroz krizu sa Boeingom 737 MAX. Novi (sada već bivši) direktor Boeinga, Dejvid Kalhun, najavio je da će kompanija preispitati svoj pristup NMA projektu.
Od tada nismo dobili mnogo vesti o Boeingu 797, ali kompanija je nedavno dala nagoveštaj o "napretku": Prema saopštenju iz septembra 2024. godine, Boeing je naveo da će - prema novom ugovoru sa Sindikatom međunarodnog udruženja mašinista i radnika u vazduhoplovstvu (IAM - koji u ovom trenutku predvodi štrajk u pogonima) - graditi svoj sledeći novi avion u saveznoj državi Vašington.
Podsećamo, od pada dva aviona Boeing 737 MAX u 2018. i 2019. do aktuelnih problema u proizvodnji, kompanija se susreće sa (gotovo svakodnevnim) problemima u proizvodno procesu.
Osim toga, Boeing ima ogroman zaostatak narudžbina od preko 6.200 aviona. Neke procene kažu da bi kompaniji bilo potrebno najmanje 11 godina da nadoknadi ovaj zaostatak na osnovu proizvodnje iz 2023. godine, pa bi pokretanje novog projekta u ovom trenutku izazvalo nezadovoljstvo među Boeingovim kupcima koji već dugo čekaju na svoje naručene nove avione.
Uprkos svemu što se desilo u Boeingu, nekoliko avio-kompanija je izrazilo interesovanje za NMA: United Airlines želi da zameni svoju postojeću flotu 757 i 767 aviona, a tu su i Emirates, Alaska Airlines, American Airlines, Copa Airlines, Delta Airlines i Qantas. Copa je izjavila da će joj NMA omogućiti veći kapacitet i dolet bez troškova koji prate veće avione poput Airbusa A330neo ili Boeinga 787 Dreamliner. S druge strane, Qantas želi NMA za svoje domaće rute.
S obzirom na to da pravih vesti o projektu NMA - ili ako hoćete - Boeingu 797 nema, United Airlines je kupio 130 aviona Airbus A321neo i 50 A321XLR-a, od kojih su neki namenjeni za zamenu njihove stare flote 757 aviona.
(Aero.rs)
Video: Pogled iz pilotske kabine: Hitan medecinski prevoz povređenog helikopterom MUP Srbije
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.