Vreme čitanja: oko 5 min.
Koliko često avio-kompanije menjaju gume i kako izgleda proces?
Vreme čitanja: oko 5 min.
Gume na avionima se menjaju izuzetno često, mnogo češće nego što bi se moglo pomisliti
Mnogi misle da su gume na avionima sekundarni deo bezbednosti u poređenju sa motorima, navigacijom ili drugim ključnim sistemima. Ipak, gume igraju jednu od glavnih uloga u sigurnom poletanju i sletanju aviona, podnoseći ogromne sile i temperature prilikom svakog kontakta sa pistom. Ovaj tekst objašnjava koliko često avio-kompanije menjaju gume, kako se proces zamene sprovodi i zašto su gume na avionima važan, ali često zanemaren, element bezbednosti.
Koliko često se menjaju gume na avionima?
Gume na avionima se menjaju izuzetno često, mnogo češće nego što bi se moglo pomisliti. Iako se avio-gume na zemlji nalaze kratko – samo tokom poletanja i sletanja – ove operacije generišu ogroman stres i habanje. Svaka guma mora biti u savršenom stanju kako bi izdržala udare i trenje pri sletanju, kao i pritisak pri ubrzanju tokom poletanja. Zbog toga, većina avio-kompanija menja gume na svakih 150 do 400 ciklusa, u zavisnosti od tipa aviona i vrste operacija koje obavlja. Recimo da prosečan avion u komercijalnoj avijaciji napravi osam ciklusa dnevno.
Za poređenje, prosečna automobilska guma može trajati nekoliko godina, dok avio-gume iziskuju pažljivu i redovnu zamenu neuporedivo češće. Na primer, gume na velikim komercijalnim avionima, poput Boinga 747 ili Erbasa A380, trpe posebno veliko opterećenje, budući da nose težinu koja može dostići i do 300 tona prilikom sletanja.
Zašto se gume često habaju?
Primarna funkcija guma na avionu jeste da apsorbuju silu pri sletanju i omoguće avionu da bezbedno dodirne tlo. Svako sletanje predstavlja ekstremni stres za gume, jer moraju izdržati ogromnu težinu aviona koji naglo usporava sa brzine od preko 200 km/h na znatno nižu. Dodatni faktori, kao što su vremenski uslovi, kvalitet piste i brzina vetra, mogu dodatno ubrzati habanje guma. Zbog svega ovoga, redovna inspekcija guma i zamena istrošenih jedinica predstavljaju prioritet za sve avio-kompanije.
Koliko su avio-gume teške i koliko koštaju?
Avio-gume se proizvode da izdrže izuzetno visoke pritiske i udare, pa je njihova izrada specifična i prilagođena potrebama avio-industrije. Guma za komercijalni avion poput Boinga 737 može težiti od 100 do 150 kilograma, dok gume za veće avione poput Boinga 777 ili Erbasa A380 mogu težiti i do 250 kilograma. Cena avio-guma varira u zavisnosti od veličine, ali prosečno košta između 1.500 i 5.000 evra po jedinici. Avio-kompanije ulažu značajne resurse u zamenu guma, jer samo na floti širokotrupnih aviona poput A380 može biti čak do 22 gume.
Proces zamene guma: od inspekcije do postavljanja novih
Proces održavanja guma na avionima počinje sa redovnim inspekcijama. Mehaničari pregledaju svaku gumu svakodnevno u potrazi za znakovima habanja, oštećenja ili nepravilnog trošenja. Svaka guma koja pokazuje znakove istrošenosti ili oštećenja biva označena za zamenu.
Nakon identifikacije neispravne gume, novi set se donosi do aviona i priprema za montažu. Zamena gume uključuje podizanje aviona specijalnim hidrauličkim dizalicama kako bi se stvorio potreban prostor za zamenu. Ove dizalice su posebno konstruisane da izdrže težinu aviona i osiguraju stabilnost tokom procesa. Tehničari pažljivo odvrću centralnu maticu, koristeći specijalizovanu opremu za uklanjanje celog točka.
Postavljanje novog točka
Nakon uklanjanja celog točka, mehaničari dodatno pregledaju kočioni sistem i delove stajnog trapa. Ako je sve u redu, postavlja se nov točak, matica se učvršćuje, a guma se montira uz pomoć dizalice. Tokom ovog procesa, obavljaju se brojni testovi kako bi se obezbedilo da je sve postavljeno prema bezbednosnim standardima. Na kraju, tehničari spuštaju avion sa dizalice i obavljaju završnu inspekciju, nakon čega je avion spreman za povratak u saobraćaj.
Da li postoji razlika kod zamene točka na različitim tipovima aviona?
Proces zamene točka može značajno varirati u zavisnosti od tipa aviona. Na primer, kod manjih aviona sa jednim stajnim trapom, kao što su regionalni avioni, proces zamene je relativno jednostavniji u poređenju sa širokotrupnim avionima koji poseduju više stajnih trapova i desetine točkova. Veći avioni, poput Boinga 747, mogu imati do 18 guma, dok Airbus A380 može imati čak 22. Pored razlike u broju točkova, veći avioni zahtevaju dodatnu opremu kako bi se obezbedila stabilnost prilikom zamene.
Od stare do nove gume: protektaža i dalje održavanje
Stare gume nakon zamene često prolaze kroz proces protektaže i reciklaže.
Protektiranje avionske gume je proces obnove, odnosno dodavanja novog sloja gazećeg sloja na postojeću strukturu gume koja se koristila na avionu. Umesto da se potpuno zameni, guma koja još uvek ima očuvanu osnovnu strukturu može proći kroz proces protektiranja kako bi se produžio njen životni vek. Na taj način, avio-kompanije smanjuju troškove održavanja i doprinose očuvanju resursa.
Kod avionskih guma, protektiranje se vrši u specijalizovanim pogonima i uz stroge bezbednosne standarde. Proces uključuje:
- Inspekciju osnovne strukture gume – Pregleda se da li je osnovna konstrukcija gume, poznata kao karkasa, i dalje dovoljno jaka i neoštećena.
- Pripremu površine – Sa površine gume se uklanja preostali stari sloj gazećeg dela kako bi se obezbedilo da novi sloj čvrsto prione.
- Nanošenje novog sloja gazećeg dela – Dodaje se novi sloj gume, koji se zatim oblikuje i tretira tako da ponovo postane upotrebljiv u uslovima velikih opterećenja.
- Testiranje – Protektirane gume prolaze kroz rigorozne testove kako bi se obezbedilo da zadovoljavaju sve bezbednosne standarde pre nego što se ponovo koriste na avionu.
Protektiranje može produžiti vek trajanja avionske gume za nekoliko stotina dodatnih sletanja, što ga čini ekonomičnom i ekološkom praksom u avio-industriji.
Važna uloga u bezbednosti avijacije
Sve u svemu, gume na avionima predstavljaju deo opreme koji je od izuzetnog značaja za bezbednost aviona. Redovna zamena i inspekcija guma omogućava avio-kompanijama da održe visok nivo bezbednosti i smanje rizik od incidenta na pisti. Bez obzira na kratak kontakt sa pistom, gume moraju biti u savršenom stanju kako bi mogle da izdrže sve izazove tokom poletanja i sletanja, čime osiguravaju sigurno putovanje za sve putnike.
(Aero.rs)
Video: Pogledajte budućnost srpskog vazduhoplovstva: Studentski tim Beoavia, sezona 2023/2024
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Dzony
Inspekcija guma se vrsi posle svakog sletanja aviona. I na avionu se menja ceo tocak (sklop), a ne guma. Guma kao guma se menja u radionici, tj wheel shop-u
Podelite komentar