Donald Tramp, kao i svi predsednici Sjedinjenih Američkih Država od stupanja na dužnost za svoja putovanja ima na raspolaganju Air Force One, namenski avion za prevoz POTUS-a (President of the United States) kako američke oružane snage koje prosto obožavaju skraćenice nazivaju predsednika svoje države. Preciznije, svaki avion američkog vazduhoplovstva (United States Air Force - USAF) u kome se prevozi predsednik dobija pozivni znak AF1, odnosno Air Force One (čita se "er fors uan") ali je ovaj pozivni znak postao sinonim za dva verovatno najskuplja i najbolje opremljena aviona Boeing 747 službene oznake VC-25A.
Air Force One poslednji put je isporučen 1990. godine, za potrebe prevoza 41. predsednika SAD, Džorda Buša starijeg.
Posle nekih 25 godina upotrebe, američka administracija krenula je u proces nabavke dva nova, modernija aviona, taj zadatak je poverila Boeingu a tada budući predsednik Tramp (u prvom svom mandatu) pustio je tvit u kom je pisalo: Boeing pravi nove 747 Air Force One za buduće predsednike, ali su se troškovi oteli kontroli: više od 4 milijarde dolara. Otkažite porudžbinu!
Nepune dve godine kasnije, kada je Tramp bio u Beloj kući u funkciji 45. predsednika SAD, aeronautički gigant je pristao da proizvede dva predsedničkaa vazduhoplova po ceni od 3,9 milijardi dolara (umesto da za ceo posao naplati prvobitnih više od 5,3 milijarde).
"Predsednik Tramp je postigao neformalni dogovor sa Boeingom oko fiksne cene ugovora za novi Air Force One program. Zahvaljujući pregovorima predsednika, ugovor će poreskim obveznicima uštedeti više od 1,4 milijarde dolara", saopštio je zamenik državnog sekretara za medije, Hogan Gidli, a preneli su svi vodeći mediji u SAD.
Prvobitne projekcije kada će avioni biti isporučeni nisu se obistinile, a prema poslednjim predviđanjima testiranja novih aviona trebala bi da počnu u drugoj polovini 2026. godine tako da Tramp ima realne šanse da uđe i istoriju avijacije i kao predsednik koji je prvi prevožen novim Air Force One.
Zanimljivo da je, kako je Aero.rs pisao, tokom svog prvog mandata Tramp je predložio redizajn sheme farbanja predsedničkog aviona u belo-crveno-teget kombinaciji, koja bi zamenila prepoznatljivo plavo-belo bojenje koje uveo još Džon Kenedi. Trampova ideja je izazvala podeljena mišljenja: neki su smatrali da bi dizajn dodatno naglasio američki patriotizam, dok su drugi kritikovali estetski utisak. Nakon što je Džo Bajden preuzeo dužnost 2020. godine, redizajn je odbačen zbog "zabrinutosti o pregrevanju aviona" zbog tamnih boja, kao i zbog dodatnih troškova.
Više o Air Force One mogli ste da pročitate na Aero.rs portalu u više ranijih tekstova.
Pre nego što je postao predsednik, kao poslovni magnat u nekretninama i drugim oblastima krupnog biznisa, Donald Tramp je imao dugu istoriju vlasništva i korišćenja nekoliko prepoznatljivih - u SAD vole da kažu ikoničnih - aviona: Svaki od njih odražava njegovu ličnost, uspeh i sklonost luksuzu.
Tokom svoje karijere, Trampovi avioni imali su, uz svoju osnovnu ulogu, da omoguće udobna i efikasna putovanja, i efekat promocije njegovog poslovnog i političkog brenda.
Trump Shuttle: Rani aero poduhvat
Krajem 1980-ih, Trump je pokušao posle ostalih poslova da uđe i u industriju vazdušnog saobraćaja sa Trump Shuttle, avio-kompanijom kratog veka trajanja koja je saobraćala između gradova na Istočnoj obali, uključujući Njujork, Boston i Vašington.
Kupio je Easter Air Lines Shuttle i rebrendirao ga nudeći luksuznu uslugu, uključujući udobne fotelje u avionima, šampanjac, obroke, pozlaćen pribor i detalje u enterijru aviona.. Kompanija nije opstala na tržištu, pravila je gubitke i na kraju je utopljena u US Airways.
Celu priču o Trump Shuttle mogli ste pročitati na Aero.rs. Visokoprofilno profilno brendiranje nije imalo prolaz na širem tržištu ali je Donald Tramp nastavio da ga primenjuje u budućnosti za avione koje je koristio za svoje potrebe.
Boeing 727
Nakon neuspelog poduhvata u avio biznisu, Tramp je postao vlasnik nekoliko aviona za ličnu i poslovnu upotrebu. Jedan od značajnih aviona bio je”kratki” Boeing 727-100, registrovan VP-BDJ, nekadašnji avion Trump Shuttle avio-kompanije koji je Tramp ponovo kupio 1997. godine.
Boeing 727 bio je korak napred u odnosu na njegove prethodne avione, nudeći veći kapacitet i znatno luksuznije karakteristike.
Ovaj 727 ima unutrašnjost dizajniranu sa fokusom na udobnost: Opremljen je privatnom glavnom spavaćom sa velikim (queen-size) krevetom, pravim kupatilom, trpezarijom i prostorom za odmor. Ima mesta za 24 putnika u tri odvojena salona sa udobnim foteljama i nameštajem od skupocenog drveta. Sa plafona putničke kabine uklonjeni su odeljci za smeštaj prtljaga čime je uskotrupni Boeing 727 značajno dobio na prostoru.
Avion je modifikovan ugradnjom vingleta, aerodinamičkih nastavaka na krajevima krila a motori su “utišani” na tzv. Stage 3 standard kako bi mogao da koristi aerodrome sa ograničenjem buke..
Ovaj avion je bio Trampov primarni način putovanja sve do 2011. godine, kada je prodat nakon više od decenije službe. Tokom tog perioda, postao je jedan od simbola Trumpovog rastućeg carstva – luksuzan, efikasan i trenutno prepoznatljiv. Što je upravo utisak koji je Tramp želeo da ostavi.
Boeing 757: Trump Force One
Posle Boeing 727, Tramp je kupio Boeing 757-200, avion koji će postati poznat kao Trump Force One, po analogiji sa predsedničkim avionom Air Force One. Metaforicno, avionom B757 Donald Tramp je i doleteo u Belu kuću, i to ne jednom nego dva puta, 2017. i ponovo ove godine.
Avion, koji je prethodno bio u vlasništvu suosnivača Microsoft-a, Pola Alena, savršeno je odgovarao Trumpovom stilu i operativnim potrebama. Prema nekim navodima, on se oduvek divio 757-ici, jednom od najvećih uskotrupnih aviona ikada napravljenih, ističući njen elegantni dizajn i impresivan dolet, i smatrao je da je to idealan avion za njegova poslovna i lična putovanja.
Trampov 757, registrovan N757AF, je avion sa doletom od oko 7.600 kilometara. Ovo omogućava direktne letove između Njujorka i velikih evropskih gradova, što ga je činio praktičnim za Trampove transatlantske poslovne i političke poduhvate. Avion je konfigurisan da primi oko 20 putnika, za razliku od standardnog kapaciteta B757 od 239 sedišta, obezbeđujući privatnije i luksuzno putovanje.
Kombinacija veličine, performansi i luksuza ovog aviona učinila je da postane jedan od najpoznatijih privatnih aviona na svetu.
Avion ima ekstravagantne detalje koji su postali povezani sa njegovim brendom. Kroz kabinu, detalji od 24-karatnog zlata koriste se da istaknu sigurnosne pojaseve, slavine i ručke na vratima. Udobna kožna sedišta, u kombinaciji sa panelima od punog skupocenog drveta, stvaraju atmosferu sofisticiranosti i elegancije.
Kao i u prethodnom avionu, centralni deo zauzima glavna spavaća soba, sa king-size krevetom, velikim LCD ekranom i svilenom posteljinom. Pored se nalazi i prostrano privatno kupatilo sa tušem. Za opuštanje ili poslovne sastanke, avion takođe poseduje prostor za sedenje sa kožnim sofama i velikim ekranima, sve kao deo sistema za zabavu koji uključuje Wi-Fi povezivanje i savremene komunikacione alate. Ovo je omogućavalo Trampu i njegovim saradnicima ili prijateljima da ostanu povezani, rade ili jednostavno prekraćuju vreme tokom letova, stvarajući izuzetno funkcionalno, a opet luksuzno okruženje za posao i razonodu.
Trpezarija u Trump Force One je podjednako impresivna, nudeći prostor za gastronomsko uživanje u obrocima pripremljenim u pripadajućoj kuhinji kojoj bi verovatno zavideli i neki restorani.
Tokom prvog Trampovog predsedničkog mandata, avioni su takođe dobili i vizuelno osveženje: Umesto prepoznatljivog T logoa, na rep je stavljena stilizovana američka zastava. Marketing stručnjaci u ovome vide “usklađivanje izgleda aviona sa Trampovim javnim imidžom i potvrdila povezanost aviona sa njegovim identitetom”.
... i drugi avioni i helikopteri u Trampovoj floti
Iako je Boeing 757 N757AF verovatno najprepoznatljiviji avion u Trampovoj floti, nije jedini. Za kraća putovanja ili kada 757 nije dostupan, Tramp se oslanjao na razne druge avione. Jedan od njih je Cessna 750 Citation X, proizvedena 1997. godine, poznat po registraciji N725DT.
Citation X je poslovni mlazni avion visokih performansi avion koji je u vreme kada je kupljen bio najbrži avion na svetu u svojoj kategoriji. Ovaj manji avion prima osam putnika i često se koristi za brza putovanja između gradova u SAD-u. Citation X je korišćen u velikoj meri nakon Trumpovog predsedništva, dok je 757 bio na servisnim radovima.
Po potrebi Tramp organizacija je unajmljivala i druge avione. U poslednjoj predsedničkoj kampanji korišćen je Gulfstream G550, jedan od najvećih i najluksuznijih poslovnih aviona, ako izuzmemo komercijalne putničke vazduhoplove koji su preuređeni u poslovne, ali i jedan Boeing 737-800. Ovaj avion je prema nekim navodima uglavnom upotrebljavan za potrebe kandidata za potpredsednika, J.D. Vensa.
Pored toga, Tramp je imao nekoliko helikoptera na raspolaganju, uključujući tri Sikorsky S-76. Ovaj helikopter je, pogotovu među američkim kupicima stekao popularnost zbog svoje brzine i udobnosti za putnike, a jedan primerak nabavio je i MUP Srbije za prevoz visokih državnih funkcionera. Osnovna namena helikoptera je prevoz Trampa između njegovih različitih nekretnina.
Kada je pre pet godina oglašena prodaja jednog od S76 helikoptera, moglo se saznati da je enterijer opremljen za prevoz do šest osoba. Poseduje sistem, odnosno obloge za zvučnu izolaciju, detalje od mahagoni drveta, centralni bar/pult sa sa 3 dekantera, pozlaćene kopče na sigurnosnim pojasevima, sedišta u koži boje badema, čak i unikatni tepih koji potpisuje čuvena Skot grupa (Scott Group).
Naravno tokom predsedničkog mandata, za prevoz Donalda Trampa vertikalnim manevrom zadužen je Mornarički korpus SAD (Marine Corps) helikopterom koji ima pozivni znak Marine One. Od prošle godine, to je Sikorsky S-92, o kome je Aero.rs pisao, ili manji VH-60, odnosno varijanta Black Hawk-a
U prethodnom mandatu, Marine One najčešće je bio VH-3D, varijanta čuvenog Sea King helikoptera.
Jedan od počasnih zadataka Marine One i njegovih posada je upravo da odlazećeg predsednika SAD odveze iz Beleke kuće do vazduhoplovne baze Endrjuz na kraju mandata. Donald i Melanija Tramp su upravo ovim helikopterom otišli iz Bele kuće na kraju njegovog prvog mandata.
Za 47. predsednika SAD avioni koje koristi su bili i ostali način da se ojača njegov brend i simboli bogatstva, moći i uspeha, savršeno usklađeni sa njegovim javnim imidžom.
Boeing 727 i 757 i elegantni Sikorsky S76 u američkim “patriotskim” bojama sa ogromnim natpisom TRUMP osigurali su vlasniku da bude mobilan, ali i vidljiv oku javnosti. Njegova flota aviona, svaki sa svojim jedinstvenim stilom i svrhom, priča priču o čoveku koji uvek ciljao visoko - doslovno i figurativno.
Air Force One, odnosno VC-25, Iako nije vezan za njega lično, već za instituciju predsednika SAD, svojim veličinom i opremljenošću, savršeno se uklapa u portfolio vazduhoplova Donalda Trampa koji je polaganjem svečane zakletve juče počeo svoj drugi mandat na ovom mestu.
(Aero.rs)
Video: Povratak u zlatno doba avijacije: Otkrivamo čari TWA hotela na najpoznatijem aerodromu u svetu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.