Boeing 777X - revolucija koja kasni: Snovi o superavionu na čekanju

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Boing 777X, najnoviji širokotrupni avion američkog proizvođača, suočava se sa značajnim kašnjenjima u razvoju i isporukama. Ovaj model, koji bi trebalo da donese značajna poboljšanja u efikasnosti potrošnje goriva, doletu i udobnosti putnika, prvobitno je trebalo da uđe u upotrebu 2020. godine.

Međutim, niz tehničkih i regulatornih problema doveo je do odlaganja, a trenutna predviđanja sugerišu da će prve isporuke početi najranije u drugom kvartalu 2027. godine, dok se moguća dodatna kašnjenja ne isključuju.

Foto: Porudžbine aviona Boeing 777X

Ko su glavni naručioci Boinga 777X

Boing 777X je privukao pažnju mnogih velikih avio-kompanija, koje su se odlučile za ovaj model kao važan deo svoje buduće flote. Najveći naručioci ovog modela su:

Emirejts erlajns (205 aviona) – Najveći kupac 777X, koji je planirao da ovaj avion postane okosnica njihove flote.

Katar ervejz (94 aviona) – Još jedan veliki kupac sa Bliskog istoka, koji se oslanja na dugolinijske letove.

Singapur erlajns (31 avion) – Avio-kompanija koja 777X vidi kao ključni deo svoje strategije modernizacije.

Lufthanza (27 aviona) – Nemačka avio-kompanija, koja će biti prvi operater 777X kada Boing konačno isporuči prvi model 2026. godine.

Etihad ervejz (25 aviona) – Još jedan važan kupac iz UAE koji čeka na 777X.

Pored ovih kompanija, Britiš ervejz, ANA (Ol Nipon ervejz), Katai Pacifik, Etiopijan erlajns i Er Indija su takođe među velikim naručiocima.

Boeing 777X Foto: Shutterstock/Falcons Spotters

Problemi u proizvodnji i sertifikaciji

Kašnjenja u proizvodnji Boinga 777X uzrokovana su kombinacijom tehničkih izazova i regulatornih zahteva. Američka Federalna uprava za avijaciju (FAA) pooštrila je kontrolu nad sertifikacionim procesom Boinga nakon problema sa modelom 737 MAKS, što je dodatno usporilo odobravanje 777X. Pored toga, razvoj naprednih GE9X motora, koji bi trebalo da obezbede izuzetnu efikasnost potrošnje goriva, takođe je imao problema, što je doprinelo dodatnim odlaganjima.

Kako se aviokompanije prilagođavaju kašnjenjima?

S obzirom na dugogodišnja kašnjenja, avio-kompanije su bile primorane da prilagode svoje planove i pronađu alternativna rešenja kako bi održale kapacitete i standarde usluge.

Emirejts je uveo opsežan program modernizacije flote vredan 4 milijarde dolara, koji obuhvata nadogradnju postojećih aviona Erbas A380 i Boing 777. Takođe, razmatra narudžbine dodatnih aviona Boing 787 i Erbas A350 kao privremeno rešenje.

Katar ervejz se takođe oslonio na Erbas A350 i Boing 787 kako bi nadoknadio nedostatak kapaciteta.

Lufthanza, kao prvi korisnik 777X, prilagođava strategiju narudžbinom dodatnih Erbas A350 i Boing 787 modela.

Singapur erlajns je ubrzao isporuke modela Erbas A350 i Boing 787 kako bi nadoknadio odlaganja 777X.

Britiš ervejz i Katai Pacifik su produžili operativni vek postojećih Boing 777-300ER aviona, čime odlažu povlačenje starijih modela.

Osim toga, aviokompanije koje se oslanjaju na dugolinijske letove uvele su kratkoročne strategije, poput lizinga aviona i optimizacije ruta, kako bi smanjile gubitke uzrokovane kašnjenjem Boinga 777X.

Boeing B-777X Foto: Boeing.com

Budućnost Boinga 777X

Uprkos izazovima i kašnjenjima, Boing 777X i dalje ostaje jedan od najtraženijih modela za buduće dugolinijske letove. Avio-kompanije i dalje vide ovaj avion kao ključnu komponentu svojih strategija, ali sve veće kašnjenje stvara neizvesnost u pogledu konkurentnosti Boinga u segmentu dugih letova.

Boeing se suočava sa dodatnim pritiscima jer konkurencija, pre svega Erbas sa modelom A350-1000, nastavlja da privlači avio-kompanije koje traže efikasne alternative. Ukoliko Boing ne uspe da ubrza isporuke 777X, postoji mogućnost da će neki kupci preusmeriti svoje narudžbine ka konkurentskim modelima.

Budućnost ovog aviona zavisiće od toga da li će Boing uspeti da reši probleme sa sertifikacijom i proizvodnjom kako bi isporuke počele u planiranom roku, bez dodatnih odlaganja. Takođe, ostaje da se vidi kako će tržište reagovati na ovo dugotrajno kašnjenje i da li će poverenje u Boingov proizvodni proces biti narušeno na duži period.

(Aero.rs)

Video: Pogled iz pilotske kabine: Hitan medicinski prevoz povređenog helikopterom MUP Srbije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Teme

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>