
Ryanair lansirao pretplatu Prajm – Da li je reč o pogodnosti za putnike ili marketinškom triku?
Nakon šest godina najava i spekulacija, irska avio-kompanija Rajaner (Ryanair) konačno je lansirala pretplatničku uslugu za česte putnike pod nazivom „Ryanair Prime“. Cena članstva iznosi 79 evra godišnje, a uključuje pogodnosti poput besplatnog izbora sedišta, putnog osiguranja i pristupa ekskluzivnim promotivnim akcijama. Ali da li je ovo zaista dobar posao za putnike – ili još jedna marketinška taktika poznatog niskotarifnog giganta?

Šta uključuje Rajaner Prime?
Pretplatom na „Prime“, članovi dobijaju:
- 12 ekskluzivnih rasprodaja karata godišnje (jedna mesečno),
- besplatno putno osiguranje za Rajaner letove,
- besplatan izbor sedišta (do 12 puta godišnje),
- pristup biltenu sa ponudama samo za članove.
Prema Rajaneru, već tri leta godišnje omogućavaju uštedu od 105 evra, što premašuje cenu članstva. Ipak, sve zavisi od toga da li će putnik uspeti da rezerviše letove tokom promotivnih perioda.
Ograničenja i kritike
Kao i uvek kod niskotarifnih prevoznika, đavo se krije u detaljima. Broj besplatnih izbora sedišta je ograničen na 12 godišnje i samo u unapred određenim redovima u avionima. Ako ti redovi nisu dostupni – putnik dobija nasumično sedište, osim ako ne plati dodatno. Čak i za one koji kupe skuplje tarife (Plus, Flexi Plus), Rajaner nudi samo delimičan popust kao kompenzaciju.
Putno osiguranje je još jedna tačka kritike. Prema portalu Which, pokriće koje se nudi je ograničeno i ne zadovoljava potrebe ozbiljnih putnika koji već imaju sopstvene polise.

Poređenje sa konkurencijom – Rajan vs iziDžet i Vizer
U poređenju sa konkurentskim programima, Rajaner Prime deluje skromnije, ali i pristupačnije. Britanski Izidžet (easyJet) već godinama nudi svoj „easyJet Plus“ program, koji za znatno višu cenu od oko 249 evra godišnje omogućava pogodnosti poput izbora bilo kog sedišta u avionu, prioritetnog ukrcavanja i korišćenja brze linije na bezbednosnoj kontroli. Osiguranje i promotivne cene karata nisu uključeni, ali je nivo fleksibilnosti i komfora za putnika znatno viši.
Sa druge strane, mađarski Vizer (Wizzair) nudi sličnu pretplatničku uslugu pod nazivom „Wizz MultiPass“, koja omogućava putovanje na određenom broju ruta uz mesečnu pretplatu, sa uključenim prtljagom i prioritetom. Ova usluga je više orijentisana ka putnicima koji putuju na istim rutama više puta mesečno, dok Rajanerov Prime cilja na širu bazu korisnika koji žele uštede kroz selektivne pogodnosti.
Generalno, Prime je najpristupačniji program, ali i sa najmanje uključenih benefita. Putnici koji žele više fleksibilnosti, komfora i dodatne usluge moraće da se okrenu skupljim pretplatama kod konkurencije.

Da li je Prime zapravo marketinški trik?
Rajaner ima reputaciju kompanije koja vešto koristi medijsku pažnju. Pokretanje Prime usluge izazvalo je lavinu tekstova u britanskim i irskim medijima. Iako su komentari pomešani, brend je dobio značajnu vidljivost. Pojavile su se čak i spekulacije da bi Amazon, poznat po svom „Prime“ programu, mogao da reaguje na korišćenje tog imena.
Osnivač britanske avio-kompanije Izidžet, Stelios Hadži-Ioanou, poznat je po sudskim tužbama protiv brendova koji koriste reč „easy“ u imenu – uključujući bend Easy Life,
Da li je Prime zapravo marketinški trik?
Rajaner ima reputaciju kompanije koja vešto koristi medijsku pažnju. Pokretanje "Prime" usluge izazvalo je lavinu tekstova u britanskim i irskim medijima. Iako su komentari pomešani, brend je dobio značajnu vidljivost. Pojavile su se čak i spekulacije da bi Amazon, poznat po svom „Prime“ programu, mogao da reaguje na korišćenje tog imena.
Osnivač britanske avio-kompanije IziDžet, Stelios Hadži-Ioanou, poznat je po sudskim tužbama protiv brendova koji koriste reč „easy“ u imenu – uključujući bend Easy Life, Easy JetWash i Easyfundraising. Da li bi Amazon mogao da učini nešto slično protiv Rajanera? Takva vest bi sigurno došla na naslovne strane – što bi Rajaneru, u njihovom stilu, možda i odgovaralo.

Ekološki aspekt i održivost
Kao i kod sličnih programa (poput „Wizz MultiPass“ mađarske avio-kompanije Viz er), postavlja se pitanje – da li ovakve šeme podstiču prekomerno letenje? Aktivisti iz organizacije Stay Grounded upozoravaju da su ovakve ponude „dodavanje drveta na klimatsku vatru“. Upozoravaju da je povećanje frekvencije letova suprotno ciljevima održive avijacije, dok Evropska agencija za zaštitu životne sredine poziva na smanjenje potražnje za avio-saobraćajem i prelazak na alternativne vidove prevoza poput železnice.
Rajaner Prime može biti isplativ za putnike koji često lete – ali samo ako uspeju da uklope svoje planove u ograničene promotivne ponude i iskoriste svih 12 pogodnosti. Za ostale, to može biti još jedan „low-cost“ proizvod s puno ograničenja.
Da li će Ryanair Prime biti pravi hit među putnicima ili još jedan prolazni eksperiment? Vreme će pokazati.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Srboljub
Znaci kupim taj prajm njihov, i vise mi se ne okrene zeludac tokom njihovog "BUTTER" sletanja?
Podelite komentar