Kineski Comac C919 daleko od Evrope: Sertifikacija u najboljem slučaju za 3 do 6 godina

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Kineski uskotrupni putnički avion Comac C919, koji predstavlja centralni projekat Kine u nastojanju da razvije konkurenciju zapadnim avionima nove generacije, mogao bi dobiti sertifikaciju Evropske agencije za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA), u roku od tri do šest godina. Ovo je izjavio izvršni direktor EASA, Florijan Gilermet, u intervjuu za francuski nedeljnik l’Usine Nouvelle.

Uprkos ranijim nadama proizvođača da će do sertifikacije doći već 2025. godine, nova procena pomera realni vremenski okvir na period između 2028. i 2031. godine. To bi značilo da će C919 početi da se takmiči sa Erbasom A320neo i Boingom 737 MAX najmanje 12 godina nakon što su ti modeli ušli u upotrebu – i to s tehnologijom koja je, u najboljem slučaju, tek uporediva.

COMAC C919 Foto: Shutterstock

Za razliku od sektora automobilske industrije, u kojem kineski proizvođači beleže globalni uspeh, kineska avio-industrija i dalje se suočava s izazovima kada je reč o međunarodnoj konkurentnosti. Prethodni model Comac-a, ARJ21, takođe je bio zasnovan na zapadnim tehnologijama, ali nikada nije dostigao značajniji tržišni uspeh ni obim proizvodnje.

Ipak, saradnja između Comac-a i EASA-e predstavlja korak ka dubljoj integraciji kineskih aviona u globalni vazduhoplovni sistem. Prema Gilermetu, ova saradnja traje već četiri godine, od čega su dve bile zaista produktivne, a odvija se u okviru Sporazuma o bilateralnoj bezbednosti vazdušnog saobraćaja između EU i Kine, koji je stupio na snagu 2020. godine. Na osnovu tog sporazuma, evropska agencija može da validira sertifikate koje izdaje kineska uprava za civilno vazduhoplovstvo (CAAC), koja je C919 sertifikovala u septembru 2022.

Singapore Airshow Foto: Tanjug/AP

„Još nismo sproveli testove validacije dizajna aviona i pojedinih komponenti“, izjavio je Gilermet. „Predstoje i testovi u letu, kao deo ukupne procene bezbednosti i performansi.“ On je naglasio da iako C919 koristi motor Leap-1C proizvođača CFM International – gotovo identičan modelu Leap-1A koji se koristi na A320neo – EASA mora da proceni celokupan dizajn i integraciju svih sistema u avionu.

Uprkos izazovima, Gilermet ne dovodi u pitanje da će Comac na kraju dobiti potrebnu sertifikaciju: „Ne sumnjam da će avion dobiti tip sertifikat.“

Prema bazi podataka Aviation Week Network Fleet Discovery, trenutno je u aktivnoj službi 15 aviona Comac C919, koji lete uglavnom za kineske aviokompanije.

(Aero.rs)

Video: Jedini preživeli lažni MiG-29: Kako je jedna maketa izbegla i NATO i uništenje u filmu Darka Bajića

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>