
Stjuardesa traži 30 miliona dolara: Tvrdi da je otrovana u avionu
Stjuardesa kompanije Junajted erlajnz (United Airlines, UA) podnela je tužbu kojom traži 30 miliona dolara od proizvođača aviona Erbas (Airbus), tvrdeći da je zbog izloženosti štetnom vazduhu u kabini aviona A319 pretrpela "ozbiljne i trajne zdravstvene posledice".
Incident tokom leta UA2680 i prvi simptomi
Dana 11. aprila 2023. godine, stjuardesa je bila na dužnosti na letu UA2680 kompanije Junajted Erlajns (United Airlines), koji je saobraćao od njujorškog aerodroma LaGvardija (LGA) do međunarodnog aerodroma u Denveru (DEN). Nakon sletanja i parkiranja aviona, osoblje je uključilo pomoćni uređaj za napajanje (APU) radi održavanja klimatizacije i napajanja električnih sistema na zemlji.

Neposredno po aktiviranju APU, stjuardesa tvrdi je osetila "jak miris hemikalija u kabini. Ubrzo je osetila simptome kao što su gušenje, peckanje u očima i na koži, kao i izražena mučnina. Pokušaji da ublaži tegobe ispiranjem vodom nisu dali rezultat, a simptomi su potrajali sve dok putnici nisu napustili avion.
Zdravstveni nalazi i hospitalizacija nakon izlaganja
Hitna pomoć na aerodromu u Denveru konstatovala je povišen krvni pritisak i povišen nivo ugljen-monoksida kod stjuardese i njene koleginice koja je takođe bila izložena. Snimak pluća pokazao je nepravilanu, "zamagljenu" teksturu, što ukazuje na hemijsku iritaciju ili upalu, prenosi Travel and Tour World.
Stjuardesa je primila kiseoničku terapiju zbog otežanog disanja. Po povratku kući, stanje joj se dodatno pogoršalo — pojavili su se izraženi osipi, epizode nesvestice i stalno povišen pritisak. Laboratorijske analize pokazale su povišene vrednosti leukocita, što ukazuje na sistemsku upalu. Usled težine simptoma, bila je hospitalizovana.

Ranije dobrog zdravlja, sada se suočava sa hroničnim glavoboljama, učestalim krvarenjem iz nosa (koje se tek nedavno smanjilo), osetljivošću grla i povišenim pritiskom, za koje lekari smatraju da su posledica izloženosti toksičnim hemikalijama.
Navodi iz tužbe: propusti u dizajnu i nereagovanje kompanije
Tužba, podneta saveznom sudu u Virdžiniji, tereti proizvođača aviona za nemar u dizajnu A319. Navodi se da dizajn aviona omogućava ulazak toksičnih hemikalija — poput onih iz motornog ulja ili hidrauličnih tečnosti — u kabinski vazduh, naročito tokom rada APU na zemlji.

Takođe se tvrdi da Erbas nije adekvatno informisao avio-kompanije i osoblje o ovim rizicima, niti je uveo dovoljne mere zaštite. U tužbi se ističe i da se kod Erbas aviona beleži nesrazmerno veći broj incidenta sa isparenjima u poređenju sa letelicama drugih proizvođača, što ukazuje na potencijalne konstrukcione nedostatke.
Prema tvrdnjama pravnog tima, Erbas je godinama bio svestan ovih rizika, ali nije unapredio filtracione sisteme niti uveo tehnologije za detekciju hemikalija kako bi sprečio izlaganje. Tužbom se traži 30 miliona dolara za pokriće troškova lečenja, izgubljene zarade, duševne patnje i kaznenu odštetu.
Širi problemi u avio-industriji i potencijalni uticaj slučaja
Zagađen vazduh u kabinama aviona predstavlja problem na koji je avio-industrija ukazivala godinama, navode analitičari. Takvi tzv. "fume events" obično nastaju kada hemikalije korišćene u održavanju ili tokom rada motora dospeju u sistem za cirkulaciju vazduha kojim se snabdeva putnička kabina, podseća portal Aerotime. Brojni piloti i stjuardi prijavljivali su dugotrajne zdravstvene komplikacije povezane sa ponovljenom izloženošću ovakvom vazduhu, a više izveštaja i studija bavi se ovim pitanjem.
Četiri bivše stjuardese Aljaska Erlajns-a (Alaska Airlines) iz Kalifornije tužile su 2015. godine kompaniju Boing zbog sličnog incidenta tokom leta iz Bostona za San Dijego, navodeći da su se otrovale isparenjima uzrokovanim neispravnim ozonskim konverterom na avionu Boing 737.

U više navrata, incidenti sa tzv. "bleed air" (vazduh koji dolazi iz motora) zagađenjem povezani su sa pojavom neprijatnog mirisa "prljavih čarapa" i simptomima poput nesvestice, mučnine i respiratornih problema.
Američki kongres je 2012. godine izglasao da FAA treba da istraži tehnologiju za prečišćavanje i nadgledanje tokova vazduha iz avionskih motora i APU jedinica.
Godinu dana kasnije, FAA je izdala izveštaj u kojem se navodi da postoji tehnologija koja se testira i koja bi mogla pomoći u nadgledanju kvaliteta kabinskog vazduha, uz napomenu da je „pojava kontaminacije bleed air vazduha uljem ili hidrauličnim tečnostima izuzetno retka.”
Iako su avio-kompanije i proizvođači letelica često umanjivali značaj ovakvih incidenata, naučna istraživanja i svedočenja ukazuju da posledice mogu biti ozbiljne. Pravnici sugerišu da bi ovaj slučaj mogao da utiče na buduće regulatorne standarde i podstakne proizvođače da preuzmu veću odgovornost za bezbednost vazduha u kabinama.
(Aero.rs)
Video: Hainan Airlines Airbus A330 u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.