25 godina od tragedije Konkorda: Poslednji let aviona budućnosti

   ≫   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Pre tačno 25 godina, 25. jula 2000. godine, svet je s nevericom posmatrao kako simbol tehnološke moći i elegancije – nadzvučni putnički avion Konkord (Concorde) – doživljava svoj najcrnji dan. Let 4590 kompanije Er Frans (Air France), jedini smrtni incident u operativnoj istoriji ovog slavnog aviona, završio se katastrofalno ubrzo nakon poletanja iz Pariza, usmrtivši 113 ljudi i simbolično zatvorivši jednu epohu vazduhoplovstva.

Zašto je Konkord bio poseban?

  • Brzina: Mach 2.04 (2.180 km/h)
  • Visina letenja: ~18.000 m (oko 60.000 stopa)
  • Dolet: oko 6.300 km
  • Kapacitet: do 128 putnika
  • Motori: 4 Rolls-Royce/Snecma Olympus 593
  • Posebnost: „nos koji se savija“ radi bolje vidljivosti pri poletanju i sletanju
  • Potrošnja: do 25.000 litara goriva na sat

Konkord, čudo aeronautike razvijeno u zajedničkom britansko-francuskom projektu, bio je avion koji nije samo probijao zvučni zid – probijao je granice mogućeg. Uspostavio je novu definiciju luksuznog putovanja, leteći brzinom od preko 2.180 km/h i spajajući London ili Pariz s Njujorkom za manje od tri i po sata. Bio je to avion za političku i poslovnu elitu, slavne ličnosti i one koji su mogli da plate privilegiju supersonične brzine.

Ali tog julskog popodneva, sve se promenilo.

Nesreća koja je sve promenila

AF4590 je bio čarter let namenjen grupi nemačkih turista koji su planirali krstarenje iz Njujorka. Avion je poleteo sa piste 26R pariskog aerodroma Šarl de Gol, ali se gotovo istog trenutka suočio s katastrofom. Metalna traka, koja je pala s motora prethodnog aviona – McDonnell Douglas DC-10 kompanije Kontinental erlajns (Continental Airlines) – izazvala je pucanje gume na levom stajnom trapu. Komadi gume probili su rezervoar goriva u krilu Konkorda, izazvali curenje i momentalno paljenje goriva. Plamen je brzo zahvatio krilo i levi motor, dok je avion, uz gubitak uzgona i snage, pokušao da se zadrži u vazduhu.

Pilot je pokušao da preusmeri avion ka aerodromu Le Burže, ali nije imao visinu ni brzinu. Samo 77 sekundi nakon poletanja, Konkord se srušio na hotel „Hôtelissimo“ u predgrađu Gones, svega 15 kilometara od aerodroma.

„U tom trenutku, nebo iznad Gonesa bilo je prekriveno crnim dimom i plamenom koji se dizao iz olupine. Bilo je jasno da niko nije mogao preživeti.“ — lokalni vatrogasac u izjavi za francuske medije.

Istraga, odgovornost i posledice

Iako je u prvi mah bilo sumnji u samu konstrukciju Konkorda, istraga francuskih vlasti pokazala je da je uzrok nesreće bio strani objekat na pistimetalni deo dužine 43 cm koji je pao s DC-10 i nije bio otkriven pre poletanja. Zbog toga su Kontinental erlajns i jedan od njihovih mehaničara 2010. godine osuđeni za nemar.

Nakon nesreće, flota Konkorda bila je prizemljena na više od godinu dana. Avioni su tehnički modifikovani – postavljene su posebne obloge unutar rezervoara i unapređene gume. Ipak, negativna percepcija, pad tražnje, kao i visoki troškovi održavanja učinili su da se i Britiš ervejz (British Airways) i Er Frans povuku iz supersoničnog segmenta do kraja 2003. godine.

konkord, British Airways Concorde G-BOAC Foto: Wikimedia/Eduard Marmet

Nasleđe i sećanje

Na mestu nesreće danas se nalazi spomen-obeležje sa imenima svih 113 stradalih. Za ljubitelje vazduhoplovstva i sve koji su verovali u budućnost supersoničnog putovanja, let 4590 ostaje rana koja nikada nije potpuno zarasla. Ostaje i podsetnik da je savršenstvo u vazduhu uvek ranjivo na greške na zemlji.

Gde danas možete videti Konkord?

  • Le Bourget (Pariz) – Musée de l’Air et de l’Espace
  • Intrepid Sea, Air & Space Museum (Njujork)
  • Brooklands Museum (Surrey, UK)
  • Manchester Airport Visitor Park (UK)
  • Smithsonian Udvar-Hazy Center (Vašington, SAD)

Ipak, Konkord i dalje živi – u muzejima, u sećanjima i kao inspiracija budućim generacijama inženjera koji rade na razvoju nove supersonične i hipersonične avijacije. Projekti poput Overtjura (Overture), koji razvija američka kompanija Boom Supersonic, pokušavaju da ožive koncept nadzvučnih komercijalnih letova – ovoga puta sa većim fokusom na efikasnost, održivost i, pre svega, bezbednost.

Dve i po decenije kasnije, svet se i dalje okreće ka nebu, ali nikada ne zaboravlja let 4590 – let koji je simbolično srušio san o svakodnevnom nadzvučnom putovanju.

(Aero.rs)

Video: Air Serbia Airbus A319 i Airbus A330

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>