• 0

Vreme čitanja: oko 2 min.

NASA svečano predstavlja supersonični avion X-59

Vreme čitanja: oko 2 min.

NASA i Lockheed Martin već sedam godina rade na X-59 u okviru programa QueSST za ispitivanje novih tehnologija koje bi trebale da smanje uticaj supersoničnog leta na okolinu

  • 0
Lokcheed Martin X-59 eksperimentalni avion NASA QueSST program Lokcheed Martin/NASA

Američka svemirska agencija NASA saopštila je datum kada će se održati formalna ceremonija otkrivanja X-59 -  novog supersoničnog eksperimentalnog aviona. Letelica koju u saradnji sa NASA-om razvija Lockheed Martin nedavno je napustila fabičke hale, a uskoro je očekuje i prvi let.

NASA je u ponedeljak 11. decembra najavila svečano predstavljanje X-59 aviona. Eksperimentalni vazduhoplov osmišljen kao demonstrator tehnologija za smanjenje uticaja supersoničnog leta na okolinu trebao bi da bude prezentovan 12. januara, saopštila je NASA.

X-59 se trenutno nalazi u Palmdejlu u Kaliforniji, tačnije u čuvenoj radionici Skunk Works ("smrdljivi poslovi"). Radi se o sepcijalnom odeljenju istraživačkog tima Lockheed Martina zaduženog za najkompleksnije i najunikatnije projekte kojima se ova firma bavi.

Prvi let X-59 planirano je da bude obavljen već tokom 2024. godine i to pod patronatom Lockheed Martina. Nakon inicijalne faze ispiivanja, letelicu očekuje isporuka NASA-i u njenom testnom centru Armstrong u Kaliforniji. Kada avion dođe u ruke svemirske agencije, planirano je da opočnu i supersonični testovi, prenosi Aero Time.

Lockheedovom X-59 se polako bliži prvi let, a priliku da svoje drečavo-zelene boje (tačnije ne-boje, jer je u pitanju neofarban materijal, samo sa zaštitnim premazom) pokaže i van fabričke hale prvi put je imao 19. juna kada je napustio hangar fabrike u Palmdejlu, o čemu je portal Aero.rs svojevremeno pisao.

NASA i Lockheed Martin već sedam godina rade na X-59 u okviru programa QueSST za ispitivanje novih tehnologija koje bi trebale da smanje uticaj supersoničnog leta na okolinu i emitovani zvuk supersoničnog praska spuste na prihvatljiv nivo.

Sam naziv programa je svojevrsna skraćenica odnosno igra reči i u sebi sadrži termine tihi i supersonični transport (SST - supersonic transport).

Lokcheed Martin X-59 eksperimentalni avion NASA QueSST program Lokcheed Martin/NASA
Prilikom tzv. probijanja zvučnog zida, odnosno kada brzina letilice u odnosu na okolni vazduh premaši brzinu zvuka povezana je sa stvaranjem velike količine energije i jakog praska - zvučnog talasa - koje zavisno od udaljenosti može izazavati i potrese na zemlji.

Neprijatan zvuk i moguće pucanje stakala samo su neki od negativnih efekata koji su navele američke vlasti da 1973. godine zabrane letenje brzinama većim od zvuka iznad kopna.

Zbog toga su NASA i Lockheed Martin odlučili da zajedničkim snagama razviju avion uz pomoć koga će testirati dizajn i tehnologije za smanjenje buke. Ukoliko se X-59 pokaže kao uspešan u otklanjanju ovih problema, njegova tehnološka rešenja mogla bi da pomognu inženjerima u osmišljavanju budućih supersoničnih letelica.

U svetu se trenuto razvija nekoliko putničkih aviona bržih od zvuka čiji konstruktori obećavaju da će rešiti glavni problem koji je mučio supersonične letelice prethodne generacije, odnosno popularni Konkord.

Jedan od razloga za prestanak korišćenja Konkorda početkom 2000-ih godina bila je velika buka koju je proizvodio prilikom probijanja zvučnog zida te je isto mogao da radi samo iznad mora.

(Aero.rs)

Video: Virgin Galactic probni let

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>