• 0
 ≫ 

Vreme čitanja: oko 2 min.

Kineski rival Airbusu i Boeingu se približava sertifikaciji u EU

 ≫ 

Vreme čitanja: oko 2 min.

COMAC C919 pred izazovima sertifikacije i geopolitičkim preprekama u osvajanju Zapadnog tržišta

  • 0
SINGAPORE AIRSHOW Foto: Tanjug/AP/Vincent Thian

Kineski avion COMAC C919, koji predstavlja prvi ozbiljan pokušaj ove zemlje da se takmiči sa gigantima poput Airbusa i Boeinga u kategoriji uskotrupnih aviona, približava se sertifikaciji u Evropskoj uniji (EU). Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) već je sprovela nekoliko inspekcija u Kini kako bi procenila ovaj model, a nedavno je završena treća faza inspekcije "donela je pozitivne povratne informacije".

Napredak prema sertifikaciji

Tokom poseta, predstavnici EASA su detaljno pregledali proizvodne pogone COMAC-a u Šangaju, gde su imali priliku da testiraju i simulator leta za C919. Takođe su proveli značajno vreme u kokpitu i kabini aviona, analizirajući sve ključne sisteme aviona. Ovaj detaljan pregled je ključan deo procesa sertifikacije, koji će utvrditi da li avion ispunjava sve zahteve EU regulative.

Iako je pozitivan rezultat ove inspekcije značajan korak napred, EASA još nije spremna da odmah izda sertifikat. Kineski mediji optimistično predviđaju da bi C919 mogao biti sertifikovan u Evropi do 2025. godine, ali EASA je ranije ove godine izjavila da je avion još uvek "previše nov" za finalnu procenu.

C919 COMAC Kina Foto: Tanjug/AP/Chan Long Hei

Minimalna međunarodna prisutnost

Do sada, COMAC C919 je sertifikovan samo od strane kineskih vlasti (CAAC), što znači da se avion uglavnom koristi za letove unutar Kine. Međutim, C919 se pojavio na međunarodnoj sceni, uključujući demonstracione letove u Hong Kongu i na avio-sajmu u Singapuru. Prvi zvanični međunarodni komercijalni let izveden je 1. juna, kada je China Eastern Airlines letela sa C919 od Šangaja do Hong Konga.

Trenutno, China Eastern Airlines koristi C919 na nekoliko domaćih ruta, uključujući letove ka Pekingu, Šangaju, Kantonu, Chengduu i Xi'anu. Planirano je preko 150 nedeljnih letova sa ovim avionom, što pokazuje rastuću ulogu C919 u kineskoj avijaciji.

Da li postoji zainetesovanost na Zapadu

Iako C919 beleži uspehe na domaćem tržištu, njegovo prodiranje na zapadno tržište suočava se sa izazovima. Do sada, nijedna evropska aviokompanija nije javno izrazila ozbiljno interesovanje za nabavku ovog aviona, iako Michael O'Leary, izvršni direktor Ryanaira, nije isključio mogućnost kupovine.

Važno je napomenuti da je razvoj C919 u velikoj meri zavisio od saradnje sa zapadnim kompanijama. Motori za ovaj avion proizvedeni su u saradnji između GE Aerospace i Safran Aircraft Engines-a, dok su druge ključne komponente obezbedile kompanije poput Michelina, Collins Aerospace-a i Honeywella. Iako je ova saradnja trenutno uspešna, napeta geopolitička situacija može dovesti do prekida snabdevanja komponentama ako se odnosi između Zapada i Kine pogoršaju.

SAD su već identifikovale stotine kineskih entiteta koji zahtevaju posebne dozvole za poslovanje sa američkim kompanijama, a iako COMAC trenutno nije na toj listi, eskalacija sukoba u Ukrajini ili Tajvanu mogla bi dovesti do iznenadnih ograničenja u snabdevanju delovima za ovaj novi kineski avion.

COMAC C919 Foto: Shutterstock

Zaključak

COMAC C919 predstavlja ambiciozan korak Kine ka smanjenju zavisnosti od zapadnih proizvođača aviona i ulasku na globalno tržište komercijalne avijacije. Iako je još mnogo prepreka pred ovim projektom, napredak ka sertifikaciji u EU ukazuje na ozbiljnost kineskih namera. Pitanje je, međutim, da li će globalne političke i ekonomske tenzije omogućiti da ovaj kineski rival postane ravnopravan takmac Airbusu i Boeingu na međunarodnoj sceni.

(Aero.rs)

Video: Srpski leteći vatrogasci: Više od dva miliona litara vode izbacili na požare za manje od mesec i po

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>