• 0

Vreme čitanja: oko 2 min.

Špijunski avion Artemis ponovo iznad Bosne i Hercegovine: Pet sati kružio oko Sarajeva

Vreme čitanja: oko 2 min.

Današni let trajao je skoro 10 časova: Artemis, odnosno Bombardier Challenger 650, poleteo je iz baze u Konstanci u Rumuiniji, produžio do tromeđe Rumunije, Mađarske i Srbije, leto tik uz srpsku granicu da bi potom nekih pet sati "špartao" iznad Bosne i Hercegovine severno i južno od Sarajeva, na visini od tačno 10.000 metara

  • 0
N488CR Gautham Kurup / gkaviationphotos@gmail.com

Avion, preciznije platforma za elektrosko izviđanje i sakupljanje podataka u tzv. ELINT / SIGINT misijama o kojoj je Aero.rs nedavno pisao, danas je ponovo primećena na nebu iznad Bosne i Hercegovine.

Aero.rs je u međuvremeu dobio fotografije od kolege Gotama Kurupa iz SAD upravo tog aviona, registarske oznake N488CR čiji su letovi zabeleženi iznad Balkanskog poluostrva. Fotografije su snimljene u septembru 2021. godine na aerodromu Manasas (MNZ).

Današni let trajao je skoro 10 časova: Artemis, odnosno Bombardier Challenger 650, kao i na prethodni put kada smo o tome pisali, poleteo je iz baze u Konstanci u Rumuiniji na obali Crnog mora, preko Karpata produžio do tromeđe Rumunije, Mađarske i Srbije, leto tik uz granicu Srbije pa zatim na jug kroz vazdušni prostor Hrvatske da bi nekih pet sati "špartao" iznad Bosne i Hercegovine severno i južno od Sarajeva, na visini od 33.000 stopa (10.000 metara).

Nakon današnjeg leta nad Bosnom i Hercegovinomm Artemis se uputio prema Jadranskom moru, oko Palagruže kao naisturenije tačke hrvatskih teritorijalnih voda - zanimljivo "tangirajući" ali ne ulazeći u vazdušni prostor Italije.

Sofisticirina izviđačka platforma - "odevena u ruho" luksuznog poslovnog aviona potom je rutinski nastavila preko Albanije, Severne Makedonije i Bugarske ka polaznom aerodromu u bazi Konstanca, pokazuju javno dostupni podaci servisa za praćenje letova Flightradar24. Avio je sleteo u Konstacu u 16:30 po beogradskom vremenu.

Podsetimo, Artemis (Aerial Reconnaissance and Targeting Exploitation Multi-Mission Intelligence System) je specijalno opremljena varijanta poslovnog malznjaka Bombardier Challenger 650 napravljena prema dostupnim podaciman samo u dva primerka.

Artemis je, kako je Aero.rs već pisao, bio angažovanu u misijama u vezi sa ratom u Ukrajini - skoro svakodnevno, ali i ili situacijom u Libiji, "ali nikada ranije nije viđen tako aktivno uključenu u obradu podataka u srcu Evrope‚" navodi italijanski sajt specijalizovan za praćenje kratanja vojnih vazduhoplova Itamiladar. 

N488CR Gautham Kurup / gkaviationphotos@gmail.com
Još jedna specifičnost upotrebe ove de facto špijunske letilice je da ona nije formalno valstištvo američkog ministartva odbrane (DoD) niti vojske ili vazduhoplovstva, već civilne kompanije Leidos koja svoje usluge iznajmlju po ugovoru.

Majk Šagnon, zamenik predsednika Leidos Defense Group koja je vlasnik ovog avion i koja ga iznajmljuje "po satu" američkim oružanim snagama izjavio je ranije da "koncept koji stoji iza ovog aviona se veoma razlikuje od tradicionalnog slušanja neprijateljske komunikacije na bojnom polju, i omogućava vojsci da nadgleda sofisticirane komunikacije na bezbednoj udaljenosti".

U prvoj godini rata u Ukrajini, Artemis 1 je obavio više od 370 misija za nadgledanje ruskih snaga u blizini granice. „Letite u principu po modelu košenja travnjaka 10 sati i prikupljate ogromne količine podataka“, rekao je ranije Šagnon.

Leidos je vlasnik i upravlja avionom, ali vojska je u stanju da se poveže sa senzorima aviona preko satelita kako bi prikupila obaveštajne podatke. U suštini, radi se o iznajmljivanju aviona na sat pošto ne postoji dugoročni ugovor. "Mi smo odgovorni za održavanje letelice u vazduhu. I oni [vojska] više ne moraju da obezbeđuju logistiku, koja je ponekad najskuplji deo vladinog programa", rekao je Šagnon.

(Aero.rs)

Video: Red Flag 24

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>