• 1

Vreme čitanja: oko 8 min.

De nouveaux avions pour la Serbie: Ovo je priča o Rafale, budućoj okosnici srpskog ratnog vazduhoplovstva

Vreme čitanja: oko 8 min.

Dok se danas veliki broj letelica hvali epitetom "višenamenski", Rafale je jedan od retkih iz svoje generacije koji je od početka koncipiran tako sa namerom da jednako efikasno može da izvršava sve zadatke za koje je namenjen

  • 1
Dassault Rafale facebook/Armée de l'Air et de l'Espace

U Palati Srbija juče (29. avgusta) je u prisustvu najviših zvaničnika Srbije i Francuske, Predsednika Vučića i Makrona, potpisan ugovor između Vlade Republike Srbije i francuskog proizvođača aviona Dassault Aviation o kupovini 12 borbenih letelica Rafale, 4+ generacije u vrednosti 2,7 milijardi evra.

Do sada je poznato da je ovim ugovorom Republika Srbija naručila dvanaest aviona Rafale, devet jednoseda i tri dvoseda. Direktor Dassault Aviation Erik Trapije je rekao da će srpskom Ratnom vazduhoplovstvu i protivvazduhoplovnoj odbrani prvi Rafal biti isporučen 2028. godine a da će svih dvanaest letelica biti isporučene dve godine kasnije.

Razvoj

Njegov razvoj seže u sada već daleku 1978. kada je Marsel Daso (Marcel Dassault) 30. oktobra od francuske vlade dobio pismo o namerama za proučavanje budućeg aviona koji bi odbranio Francusku od napada iz vazduha, a tom zahtevu su kasnije priključene i potrebe mornarice.

Skoro čitavu deceniju trajala su ispitivanja, promišljanja, da bi 26. januara 1988. Dassault doneo odluku o razvoju četiri prototipa.

Rafale Prototype Foto: Wikimedia/Andrew Thomas/Dassault Rafale A A01 Prototype, Farnborough UK, September 1988. *VIEW NUMBER 15,000 ON 29.4.11
Rafale Prototype Foto: Wikimedia/Andrew Thomas/ Dassault Rafale A A01 Prototype, Farnborough UK, September 1988.

Prototip za vazduhoplovstvo Rafale C01 ugovoren je 21. aprila te godine (poleteo 19. maja 1991. godine), prototipovi za mornaricu - Rafale M01 i M02 ugovoreni su u decembru 1988. i poleteli su 12. decembra 1991. i 8. novembra 1993.

Prototip dvoseda za vazduhoplovstvo Rafale B01 poleteo je 1993. godine.

Iako je prvobitno bilo predviđeno da avioni Rafale budu uvedeni u naoružanje francuskog ratnog vazduhoplovstva 1996. godine, zbog raznih budžetskih rezova u ovoj zemlji (ali i kod proizvođača) - čitav proces produžen je do 2001. godine.

Šest godina kasnije, Rafale je u okviru NATO snaga imao svoje prvo vatreno krštenje u misijama uAvganistanu tokom marta i aprila 2007. Korišćen je u Libiji 2011, kao i u borbi protiv Islamske Države 2014. godine.

Ovaj avion već je zamenio avione Mirage F-1, Super Etandar, F-8 Crusader i Jaguar, a u dogledno vreme planira se i da zameni preostale Mirage 2000 flote. Prema poslednjim dostupnim informacijama od samog proizvođača, Francuske vazduhoplovno-kosmičke snage i Mornarica kupili su ukupno 234 Rafala u pet tranši i različitim varijantama.

Karakteristike

Avion je dugačak 15,3 m, ima raspon krila od 10,9 m, visok je 5,34 m. Avion ima nekoliko naprednih karakteristika kao što su ograničena nevidljivost, mogućnost super-krstarenja (letenje nadzvučnim brzinama bez korišćenja forsaža - afterburnera) i sposobnost lansiranja raketa dugog dometa Meteor i MICA (Missile for Interception, for Combat and for Auto-Defense - projektil za presretanje, borbu i auto-odbranu).

Rafale pokreću dva motora Snecma M88-2. Interesantan podatak je da je Snecma svojevremeno razvijala podvrstu ovih motora za poslednji projekat jugoslovenske vojno-vazduhoplovne industrije - Novi avion (NA) pod nazivom M88Y.

Dassault Rafale je od početka svog razvoja zamišljen kao višenamenski borbeni avion. Dok se danas veliki broj letelica hvali ovim epitetom, Rafale je jedan od retkih iz svoje generacije koji je od početka koncipiran tako sa namerom da jednako efikasno može da izvršava sve zadatke za koje je namenjen.

Rafale kao i mnogi drugi borbeni avioni poreklom sa Starog kontinenta ima delta krilo, optimizovano za nadzvučne brzine. Kako je ovo avion namenjen brzim presretanjima ali i bliskoj vazdušnoj borbi, Francuzi su odlučili da Rafale podare i kanare kako bi letelica dobila na manevaribilnosti. Slično rešenje može se uočiti na Saab JAS 39 Gripen ili Eurofighter Typhoon.

Jedan od zahteva francuskih oružanih snaga prilikom projektovanja ove letelice bio je da ona bude lagana. Zbog toga je Dassault odlučio da u izradi aviona koristi napredne, odnosno kompozitne materijale. Proizvođač tvrdi da je 70% Rafala napravljeno od kompozita, a Dassault navodi da je upotrebom istih nosivost veća za 40% u odnosu na avion izrađen od titanijuma ili alumijuma.

Uparen sa dva Snecma M88 Rafale može da razvije brzinu i do 1,85 maha. Letelica takođe ima mogućnost super-krstarenja, odnosno letenja nadzvučnim brzinama bez upotrebe afterburnera, odnosno forsaža.

Dobre manevarske karakteristike i veliku brzinu upotpunjuje i njegov mali radarski odraz. Površina Rafala premazana je specijalnom supstancom za smanjenje radarskog odraza dok su određene ivice specijalno dizajirane za rasipanje radarskih zraka. Ovo bi, makar u teoriji, trebalo da omogući Rafalu da sepribliži neprijateljskim ciljevima i uništi ih pre nego što bude otkriven.

Naouružanje

Dassault je u saradnji sa drugim francuskim i evropskim firmama uspešno integrisao različitu vrstu naoružanja na Rafale. U ponudi je čitava paleta raketa i bombi koje se mogu lansirati sa nekih od 14 podvesnih tačaka, a Dassault deklariše da Rafale može da ponese devet i po tona korisnog tereta. Uprkos velikoj nosivosti, izvesno je da u borbenim misijama avion ne bi bio do kraja opterećen.

Možda značajnije od sirove količine i težine naoružanja jeste vrsta raketa i bombi koje može da nosi. Tu je raketa vazduh-vazduh Meteor kao i MICA za borbu van vizuelnog dometa. Za dejstvovanje na zemaljske ciljeve piloti Rafala mogu da računaju na SCALP-EG, odnosno Storm Shadow krstareće rakete sa dometom i do nekoliko stotina kilometara. Na Rafale su integrisani i precizno vođene bombe Hammer.

Dassault Rafale Dassault Aviation/A. Pecchi
Dassault Rafale Dassault Aviation/A. Pecchi

Kako se radi i o mornaričkom avionu, Francuzi koriste AM39 Exocet protivbrodske karete. U arsenalu korisnika Dassault Rafala takođe su i klasične nevođene ali i vođene bombe. Za blisku vazdušnu borbu tu je i top kalibra 30mm.

Uprkos naprednom i ubojitom naoružanju koje može da nosi, Rafale je ograničen svojim radarom. AESA (Active Electronically Scanned Array) RBE2 radar kompanije Thales je Ahilova peta Rafala i segment po kojem zaostaje za svojim konkurentima.

Radar može skenirati područje od 140° i ima domet od preko 200 km, a sposoban je za istovremeni rad u više režima. Dok traži i prati ciljeve u vazduhu, istovremeno može da beleži profil terena i generiše mape za navigaciju i ciljanje.

Još jedna karakteristika AESA radara je sposobnost integracije sa unutrašnjim sistemom elektronskog ratovanja aviona, odnosno sistema samozastite SPECTRA, piše Defence Turkey.

Direktni konkurent "preko bare", Lockheed Martin F-16 Block 70/72 koristi AN/APG-83 radar može da "vidi" i preko dve stotine kilometara. Ruski Suhoj Su-35 navodno može da otkrije neprijateljske ciljeve i na udaljenosti od 400 kilometara, što je za pilote Rafala trenutno nezamislivo.

Verzije

Francuski avion isporučuje se u tri osnovne verzije: Rafale C (jednosed), Rafale B(dvosed) i Rafale M (mornarički avion) koji su generacijiski podeljeni u varijante (standarde) F1, F2, F3 i F4. Svaka iteracija donosila je nova unapređenja i povećavala mogućnosti Rafala.

Verzija F4 se od prethodnih F3 i F3-R razlikuje pre svega po mogućnostima komunikacije aviona sa drugim letelicama i sistemima. Dassault je započeo razvoj F4 u januaru 2019. godine, svega dva meseca nakon što je završio ispitivanja standarda F3-R. Testiranja Rafale F4 započela su u aprilu 2021. godine

Dassault Rafale Foto: Wikimedia/US Navy

Rafale F4 ima unapređeni radar i senzorske sisteme koji mu pored bolje komunikacije omogućavaju i da koristi napredno naoružanje. To se pre svega odnosi na integraciju raketa MICA NG (New Generation) kao i bombi Hammer. Tu je i već spomenuti sistem SPECTRA za samozaštitu aviona.

Vazdušnim i kosmičkim snagama Francuske (Armée de l'Air et de l'Espace) nedavno je isporučen prvi primerak generacije F4 koji je dostigao početnu operativnu sposobnost o čemu možete pročitati u posebnoj vesti na Aero.rs. Poslednja verzija aviona sposobna je za napredniju komunikaciju sa drugim avionima, a takođe ima i modifikovane nišanske sisteme za dejstvovanje po zemaljskim i letećim ciljevima.

dassault rafale avion Foto: Shutterstock

Novi Dassault Rafale može da nosi AASM 1000 Hammer precizno vođenu bombu težine jedne tone i ima napredan sistem samozaštite. Jedna od stvari koja razlikuje F4.1 od ranijih verzija Rafala jeste mogućnost korišćenja Scorpion kaciga koje pilotima pružaju prikaz proširene stvarnosti (Augmented Reality).

Rafale F4 je "na papiru" znatno sposobniji avion od F3 ili F3-R. Dodatni elektronski sistemi i unapređeni senzori pilotu mogu dati bolji prikaz situacije u vazdušnom prostoru, a F4 takođe treba da bude otporniji na elektronska ometanja. Nova generacija naoružanja takođe čini letelicu ubojitijom.

dassault rafale avion Foto: Shutterstock

U talasu najava nabavki Rafale za srpsko RViPVO, državni sekretar u Ministarstvu odbrane Nemanja Starović izjavio je da Srbija planira da nabavi najmoderniju varijantu Rafala. On je poručio da je Srbija prati naoružavanje susednih zemalja, ističući da je Hrvatska takođe nabavila Rafale ali starije generacije. Poznato je da je Zagreb od Francuske kupio 12 Rafala standarda F3-R, poboljšane varijante F3 sa unapređenim RBE2 AA AESA radarom i drugim senzorskim sistemima.

U planu je i razvoj verzije F5 i njeno uvođenje u upotrebu u drugoj polovini naredne decenije, piše Aviation International News.

Avion koji dobija na popularnosti

Ovaj avion sposoban je za izvršavanje zadataka presretanja, obezbeđivanja premoći u vazdušnom prostoru, dejstvovanja po ciljevima na zemlji i moru, osmatranja kao i lansiranje nuklearnog naoružanja.

Osim Francuske, nalazi se u naoružanju Grčke, Egipta, Katara, Indije, Hrvatske, a pregovori sa Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Indonezijom oko nabavke ovih vazduhoplova su završeni.

HRZ Rafale Dirk Jan de Ridder/www.ridder.aero

U kompaniji Dassault navode da će proizvodni pogoni još najmanje deset godina proizvoditi ove letelice. Ne računajući avione koje Srbija želi da kupi, Dassault (prema podacima koje navodi portal Defense News) treba u ovom trenutku da isporuči 261 avion, od toga 42 za Francuske oružane snage, na osnovu ugovora teškog pet milijardi evra koji je potpisan u januaru ove godine.

Ovaj avion postao je toliko popularan da proizvođač možda neće moći da zadovolji potražnju, što bi moglo da ima globalne posledice za države koje žele da ojačaju svoje vazduhoplovne snage usred sukoba u Ukrajini i na Bliskom istoku, ali žele da izbegnu političke veze povezane sa kupovinom ruskih ili američkih borbenih aviona, piše Business Insider.

Na isporuku novih aviona u ovom trenutku se čeka 36 meseci, ali u ovom trenutku kompanija ima backlog (naručeni a još neisporučeni avioni) od 228 letelica. Ovaj rok će biti ozbiljno ugrožen između 2026. i 2033 godine s obzirom na to da će (prema do danas postignutim dogovorima) Dassault morati da isporuči 174 Rafalea Francuskoj, 42 Indoneziji, 80 Ujedinjenim Arapskim Emiratima i 10 Egiptu.

(Aero.rs)

Video: Dubai Airshow 2023: Kineske akrobacije na nebu u šarenilu boja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Max

    31. avgust 2024. | 13:20

    Da se ne lazemo,dobar avion ali precenjen,za manje para postoje dva,tri bolja aviona i misljena sam da ce nas ova greska skupo kostati kao i mnoge do sad

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>