Špijunaža iznad Banjaluke: Sve o leteilici koja je juče digla na noge Republiku Srpsku i region

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 8

Uporno kruženje malog dvomotornog aviona juče iznad Banjaluke - i to u dva navrata - uznemirila je Republiku Srpsku ali i region; možda ne toliko one koji su juče gledali u nebo s obzirom da se sve dešavalo na visini od nekih 3.000 metara ali čitaoce brojnih medija sigurno jeste.

Misteriozni avion kruži iznad Banjaluke” objavio je među prvima Telegraf.rs. “NEPOZNATI AVION IZNAD BANJALUKE: Ne zna se zašto ovo radi BAŠ TOKOM BITNOG DOGAĐAJA U GRADU”, “Špijuni MI6: U RS histerija zbog aviona koji je kružio iznad Banjaluke i Srebrenice”, “Nepoznati avion kružio iznad Banjaluke za vreme Svečane akademije povodom Dana Republike Srpske”, samo su neki od jučerašnjih naslova koji su “grmeli” na portalima.

Dea aviation Beech 90 BiH Flightradar24.com

Ispostaviće se da “misteriozni” avion nije uopšte misteriozan i nepoznat, ali takođe i da je nad Balkanom u kako stvari stoje blago rečeno prilično intrigantnoj ulozi: U pitanju je naizgled mala i bezazlena putnička letilica ali opremljena sofisticiranom elektronskom opremom za prikupljanje obaveštajnih podataka, nadzor i izviđanje, tzv. ISR misije (Intelligence, surveillance and reconnaissance). Pojednostavljeno rečeno, legalno špijuniranje.

Avion je poleteo iz Sarajeva oko 10:20, pojavio se u široj okolini Banjaluke u 10:51, napravio jedan prilaz iznad severnih gradskih naselja Lazarevo, Novakoviće i Saračica a zatim počeo da kruži po očigledno predefinisanoj putanji u smeru suprotnom od kazaljke na satu na visini od 9000 stopa (oko 2.750 m).

Posle nešto više od pola časa i šest punih (i pola još jednog) krugova, odnosno putanja, letilica se vratila sa sarajevski aerodrom.

Nešto kasnije, sa poletanjem popodne u 14:51 i sletanjem u 18:28 obavljen je još jedan, znatno duži let sa nekih tridesetak prolaza, po istoj putanji na istoj visini.

Veoma brzo - na osnovu pozivnog znaka i podataka sa servisa za praćenje letova poput Flightradar24.com i sličnih - došlo se do informacije da je u pitanju Beech King Air E90 britanske registracije G-WKTS koji koristi kompanija Dea Aviation.

Beechcraft King Air je porodica američkih dvomotornih turbopropelerskih aviona. Dizajniran prvenstveno kao brzi poslovni avion - i danas su mu glavna konkurencija manji biz jetovi - vremenom je zbog svojih performansi i pouzdanosti našao znatno širu primenu, kako za civilne tako i za vojne namene. Obuhvata dve glavne varijante: model 90 i 100, poznate kao King Air, veće avione sa tzv. T-repom nazvane model 200 i 300. Predstavljen 1964. godine, King Air se proizvodio neprekidno do 2021. godine. Postigao je ogroman uspeh, nadmašivši prodaju svih konkurenata zajedno.

Dea Aviation nabavila je ovaj primerak aviona pre četiri godine od kompanije Winchester Air LLC. Avion je proizveden 1976. godine i veći deo svoje upotrebe proveo je u SAD.

Kompanija navodi da je opremljena “širokim spektrom sofisticiranih i izuzetno moćnih tehnologija za nadzor” i da njeni “prilagođeni sistemi imaju sposobnost prikupljanja visokokvalitetnih podataka za podršku različitim aktivnostima, pokretani najnovijom tehnologijom i podržani stručnim operaterima”. Ove aktivnosti uključuju, između ostalog “patroliranje kopnenim granicama i morskim područjima, kao i sigurnosne i zakonske operacije”. Pored Beech King Air, upotreblja i avione Diamond DA42 i DA62.

Dea Aviation pored britanskog AOC (Air Operators Certificate - dozvola za obavljanje vazduhoplovne delatnosti) poseduje i malteški SPO (Specialised Operator Certificate), a pored ISR misija nudi usluge kabibraže zemaljaskih radio-navigacionih sredstava, prevoz posebnih tereta i aerofotogrametrijske usluge.

Intelligenceonline.com objavio je krajem prošle godine da je Dea Aviation izabran kao zamena za firmu koja se bavi istim poslavima, CAE Aviation u ulozi “pružaoca obaveštajnih usluga iz vazduha” za potrebe misije EUFOR u Bosni i Hercegovini.

Na osnovu javno dostupnih informacija vidi se da je Beech King Air 90 Dea Aviation u Sarajevu od 1. juna i da je prilično aktivan, sa nekih šezdesetak letova zabeleženih do sada.

Činjenica da se juče - u vreme neposredno pred svečanu akademiju povodom Dana Republike Srpske u hali Borik u Banjaluci - ovaj avion “vrteo” iznad ne treba da iznenađuje. Na svečanosti je bilo prisutno kompletno rukovodstvo Republike Srpske, deo najviših zvaničnika Srbije uključujući i premijera i predsednicu Narodne skupštine, njihove pratnje, obezbeđenja, prevozna sredstva, diplomati, novinari i druge razne politički i bezbednosno interesantne osobe i sva komunikacipni i tehnički gedžeti znani i neznani koji idu uz njih.

Dea aviation Beech 90 BiH Flightradar24.com

Zanimljivo je da slična situacija bila i 10. i 11. jula, kada je Beech King Air bio na misliji iznad Srebrenice. Podsetimo, tada je u memorijalnom centru u Potočarima, obeležena godišnjica masakra bošnjačkih civila u ratu 1995. godine.

Nekada ekskluzivna privilegija najopremljenijih i najmoćnijih oružanih snaga, misije izviđanja i prikupljanja obaveštajnih podataka iz vazduha sve češće izvršavaju i civilne kompanije u svojstvu ugovarača. Razlozi za to su višestruki, od ekonomskih i logističkih do diplomatskih: čak i kad prikuplja podatke nekako je manje neprijatno videti beli naizgled putnički ili poslovni avion nego maskirnu letilicu sa oznakom stranog vazduhoplovstva.

Avion Bombardier 650 Artemis Foto: Wikimedia/United States Army

Portal Aero.rs pisao je prošle godine o avionu Artemis koji je svojim letovima oko Srbije i iznad Bosne i Hercegovine takođe pobudio pažnju ovdašnje javnosti. U pitanju je Bombardier Challenger 650 napravljen pre svega kao luksuzni biznis-džet, koji je opremanjem postao sofisticirana platforma za sakupljanje informacija. I on je formalno civilna letilica a koristi ga kompanija Leidos Defense Group sa sedištem u Virdžiniji i obavlja obaveštajne zadatke za potrebe američkih oružanih snaga.

(Aero.rs)

Video: Prince Aviation instalirao Certus internet sistem u Cessna Citation 525

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>