
Ko sve ima borbene avione 5. generacije: U narednim godinama broj zemalja raste na 20
U ovom trenutku, dvanaest zemalja koristi neki od četiri aviona koji se mogu smatrati lovcima pete generacije: američki F-22 i F-35 koje proizvodi Lokid Martin, kineski Čengdu J-20 i ruski Suhoj Su-57. Očekuje se da se ovaj klub proširi na dvadeset zemalja do 2030. godine.
Ali ne raste samo broj korisnika ovih aviona — čak i klub proizvođača aviona pete generacije mogao bi dobiti dva nova člana do 2030-ih: Južnu Koreju i Tursku. Iako tradicionalno nisu vojne sile globalnog ranga, obe zemlje se sve više smatraju rastućim silama u globalnoj industriji odbrane i već više od decenije intenzivno rade na razvoju sopstvenih naprednih lovaca, piše Biznis Insajder.
Avion KF-21, koji je razvila kompanija Korean Aerospace Industries (KAI) i koji je zvanično predstavljen 9. aprila 2021. godine, prvi je borbeni avion domaće proizvodnje u Južnoj Koreji. Zvaničnici planiraju da ga dodatno unaprede u stelt (nevidljiv) avion. O razvoju ovog aviona više puta smo pisali na našem portalu.

Takođe poznat kao Boramae ili Borbeni soko na korejskom, KF-21 ima svoje korene još iz 2001. godine, kada je tadašnji predsednik Kim Dae-Jung najavio nameru da Južna Koreja zameni svoje zastarele F-4 Fantom bombardere i lake lovce F-5 avionom sopstvene proizvodnje.
Prvi prototip je predstavljen u sedištu KAI-ja 2021. godine. Dana 19. jula 2022. avion je obavio svoj prvi let, a 17. januara 2023. dostigao je prvi put nadzvučne brzine. Program KF-21 od tada je realizovao više od 1.000 letova sa šest prototipova, uključujući ispitivanja odvajanja naoružanja i vežbe dopune goriva u letu. Dva prototipa imaju konfiguraciju sa dva sedišta u tandemu.

Specifikacije KF-21 jednako su impresivne kao i brzina njegovog razvoja. Avion može da dostigne brzinu od 1,8 maha (oko 2.250 km/h), ima plafon leta od 15.000 metara i može da nosi do 7.700 kg naoružanja. Uprkos ovim mogućnostima, KF-21 se i dalje ne smatra avionom pete generacije jer ne poseduje punu stelt sposobnost kao američki, kineski i ruski konkurenti.
Iako ima uglasti dizajn koji smanjuje radarski odraz, nedostaju mu radar-apsorbujući materijali (RAM) preko celokupnog trupa, kao i unutrašnji prostori za naoružanje – umesto toga koristi deset spoljašnjih nosača. Ali to bi se moglo uskoro promeniti. KAI je najavio razvoj varijante KF-21EX, koja bi imala unutrašnje prostore za naoružanje, napredniji RAM premaz, radarske antene ugrađene u površinu trupa i potencijalno nisko uočljive izduvne mlaznice za smanjenje radarskog i infracrvenog potpisa.
Turski konkurent u klubu pete generacije je TAI TF Kaan, za koji se tvrdi da je potpuno stelt borbeni avion: i ovaj vazduhoplov je bio tema više tekstova na našem portalu. Turska je od 2010. planirala da zameni svoju flotu F-16 kombinacijom visokokvalitetnih i pristupačnijih stelt aviona. Plan je bio da Kaan čini jeftiniju komponentu, dok bi oko 100 F-35 aviona iz SAD činili elitni deo.
Međutim, izbacivanje Turske iz programa F-35 2019. godine - zbog kupovine ruskih sistema PVO - primoralo je Ankaru da u potpunosti razvije Kaan kao lovac pete generacije. U leto 2019. turska državna kompanija Turkish Aerospace Industries (TUSAS ili TAI) prikazala je maketu u prirodnoj veličini na aeromitingu u Parizu. Proizvodnja prvih komponenti završena je 2021, a 2023. godine avion je prvi put predstavljen javnosti i dobio ime Kaan, što na turskom znači vladar.

Samo godinu dana kasnije, Kaan je obavio svoj prvi let, a 2024. usledio je i drugi testni let. Sa rasponom krila od 13,4 metra i dužinom od 20 metara, Kaan je sličan F-22 po dimenzijama i izgledu. Zvaničnici TAI-ja navode da može da nosi do 9.000 kg naoružanja, mada se procenjuje da samo oko 450 kg može da se nosi unutar trupa – što je važno za stelt karakteristike. Opremljen je i AESA radarom.
Stealth sposobnosti Kaana, međutim, ostaju nepoznanica. Na primer, avion koristi dva F110-GE-129 motora (isti kao kod F-15 i F-16), koji nisu projektovani za stelt avione i nemaju izduvne sisteme ni mlaznice za smanjenje infracrvenog potpisa ili radarske refleksije.
Još važnije – nije poznato da li Turska poseduje RAM materijale za Kaan. Turski savet za nauku i tehnologiju tvrdi da razvija „višeslojni tanki RAM premaz“, a TAI i državni zvaničnici navode da Kaan koristi napredne tehnologije za smanjenje uočljivosti – ali nema zvaničnih podataka o kvalitetu ni fazi razvoja RAM materijala.
Avioni KF-21 i Kaan gotovo sigurno će leteti u službi zemalja koje do sada nisu imale stvarne šanse da nabave stelt borbene avione.
Kao partner u razvoju KF-21, Indonezija planira da nabavi 48 aviona ove (za sada 4.5-generacije), iako problemi sa finansiranjem i krađom podataka mogu to promeniti. Zainteresovane strane, prema izveštajima, uključuju Saudijsku Arabiju, Maleziju, Filipine, UAE, Poljsku i Peru – ali je verovatno da oni neće čekati na razvoj najnovijeg modela, već će se opredeliti za postojeću 4.5-generacijsku varijantu.
Kaan je privukao značajnu pažnju. Saveznik Turske, Azerbejdžan, pridružio se programu 2023. i verovatno će biti prvi strani korisnik. U januaru su se pojavile informacije da Turska i Pakistan možda osnivaju zajedničku fabriku za proizvodnju Kaana, a Saudijska Arabija je izrazila interesovanje za nabavku 100 primeraka. UAE su takođe pokazale interesovanje da se uključe u program.
(Aero.rs)
Video: Obuka na helikopterima Mi-35 na vojnom aerodromu Morava u Lađevcima kod Kraljeva
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.