
Britanski nosač aviona Kraljica Elizabeta: 50 aviona, 600 vojnika i nijedan ispravan tuš
Sa palubom veličine tri fudbalska terena, prvi britanski nosač aviona Kraljica Elizabeta (HMS Queen Elizabeth) je praktično plutajući aerodrom od 65.000 tona, projektovan za vođenje ratova bilo gde na planeti. Tokom svoje prve misije - 2021. godine, kada je krstario Bliskim istokom i potom Južnim Kineskim morem, prikazivali su ga kao novi simbol globalne moći britanske imperije.
Međutim... Ispostaviće se da je uz mnogobrojne probleme sa pogonskim delom nosača (brod je već bio na nekoliko dugotrajnih popravki, o čemu je naš portal pisao) HMS Kraljica Elizabeta - ili kako je zovu britanci - Velika Izi - ima još jednu muku: problem sa ličnom higijenom!
Naime, kako javlja britanski Telegraf, već šest meseci nijedan tuš u kupatilima nosača - ne radi kako treba zbog (verovali ili ne) - nestašice rezervnih delova. Šest stotina mornara koji žive na brodu (koji se trenutno nalazi u luci u Portsmutu) moraju da izlaze sa broda i koriste tuš kabine na obali, ili da se tuširaju hladnom vodom.

U trenutku kada vojni zvaničnici otvoreno upozoravaju na novu opasnost od Trećeg svetskog rata sa Rusijom, mnogi bi mogli pomisliti da mornari jednostavno treba da "zagrizu i izdrže". Neki na Big Liziju se ipak ne mire s tim: prema pisanju britanskog lista, jedan anonimni član posade žalio se ove nedelje na društvenim mrežama napisavši da provodi "više od 170 dana bez zagarantovanih toplih tuševa".
Nakon objave koja se pojavila na mrežama u sredu, Ministarstvo odbrane pokušalo je da "ohladi" priču. Problem je, prema rečima zvaničnika, jednostavno posledica nestašice rezervnih delova, i kako je ovaj nosač ionako u luci na redovnom održavanju, većina posade već živi na kopnu. "Radimo hitno na neophodnim popravkama kako bismo onima koji ostaju na brodu učinili život što udobnijim", rekao je portparol Kraljevske mornarice.

Ipak, buka oko "Tuš-gejta", kako je afera već nazvana, nije samo pitanje udobnosti tokom tuširanja. Daleko od toga da je reč o običnom kvaru na cevima – ovo je još jedan simptom takozvanog "prokletstva" što prati prvi britanski nosač koji se od prvog porinuća u more suočava sa stalnim tehničkim problemima. Od kvara na osovini propelera koji ga je sprečio da učestvuje u velikoj NATO vežbi prošle godine, do poplava, požara i kritika na račun borbenih sposobnosti, čini se da potvrđuje staru izreku da se najgore stvari dešavaju na moru.
Istina, nisu svi koji su komentarisali „Tuš-gejt“ imali razumevanja za muke mornara. Geri Nortvud, bivši kapetan Kraljevske mornarice koji je komandovao britanskim snagama protiv pirata kod Somalije, oštro je kritikovao žalbe. "Ako se ovi mornari žale zbog nedostatka toplih tuševa, onda im iskreno treba šut u zadnjicu."

S druge strane, neki smatraju da ako mornarica ne može da obezbedi toplu vodu na brodu, teško da će moći da se nosi sa tehnološkim izazovima ratovanja u 21. veku. Takođe, ukazuju da u zatvorenom i klaustrofobičnom okruženju broda – gde većina mornara deli kabinu sa još trojicom – svaki razlog da se ljudi ne peru redovno može izazvati ozbiljne probleme.
Za razliku od Nortvuda, Kris Peri, penzionisani kontra-admiral, rekao je da se tuševi - moraju obezbediti. "Ova situacija bi bila smešna pre 50 godina, a kamoli sada. To je, zaboga, nosač aviona - mora da proizvodi ogromnu količinu energije. A ako nemate delove za tuš, za šta još nemate delove da popravite?"

Njegovu zabrinutost deli i Rajan Remzi, koji je tri godine bio kapetan nuklearne podmornice HMS Turbulent. "Devedesetih godina, dok sam bio na dizel podmornici, mogli ste da prođete četiri nedelje bez tuširanja – i svi bi na kraju mirisali na dizel – ali to je kada si u misiji. Funkcionalno, da, može se preživeti s hladnim tuševima i niko ne očekuje luksuz u ratu, ali mornari na nosaču aviona trenutno nisu u ratu, već su u luci na remontu. Kao i uvek, mornarica tvrdi da joj je stalo do svojih ljudi – ali to nije istina. Nisu smeli da dozvole da ova situacija traje ovoliko dugo."
Vojni zvaničnici ističu da ogromne i tehnički složene ratne mašine, kao što su brodovi, skoro uvek imaju tehničke probleme, i da se mnogi uoče tek kada brod provežba ozbiljan period na moru. Nosač Kraljica Elizabeta je koštala oko sedam milijardi funti i u službi je već pet godina, a problemi sa kojima se suočava su - pravi primer te tvrdnje.
(Aero.rs)
Video: Srpski leteći vatrogasci: Više od dva miliona litara vode izbacili na požare za manje od mesec i po
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.