EU: Crna Gora dobro napreduje, u BiH "nikakva usklađenost zakonodavstva", u Makedoniji delimična

Vreme čitanja: oko 2 min.

Bosna i Hercegovina hitno mora da obrati pažnju na nedostatak adekvatno obučenog i kvalifikovanog osoblja, zbog povećanog rizika od propusta. Ne postoji nikakav napredak u harmonizaciji zakonodavstva sa regulativom EU o pravima putnika, navodi Evropska komisija

Salinger Igor

U godišnjim izveštajima Evropska komisije o napretku država kandidata za priključivanje Evropskoj uniji, navodi se da u Bosni i Hercegovini, iako je nacionalna kontrola letenja, odnosno Agencija za pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi (BHANSA-Bosnia and Herzegovina Air Navigation Services Agency) operativna od 2019., Zakon o civilnom vazduhoplovstvu iz 2009. još uvek nije usklađen za zahtevima ECAA.

“Bosna i Hercegovina hitno mora da obrati pažnju na nedostatak adekvatno obučenog i kvalifikovanog osoblja, kao i institucionalno struktuiranje u Direktoratu civilne avijacije BiH, zbog povećanog rizika od propusta. Iako je novi menadžment imenovan pre više od dve godine, sa ovim pitanjima se još nije bavio. Ne postoji nikakav napredak u harmonizaciji zakonodavstva sa regulativom EU o pravima putnika. Kako bi obrnula ovaj negativni trend, zvanično Sarajevo mora da poveća stepen nezavisnosti regulatora civilne avijacije”, piše u izveštaju Evropska komisija a prenosi portal Ex Yu Aviation.

Crnogorski parlament je u aprilu 2023. ratifikovao amandmane na sporazum ECAA (European Common Aviation Area). Ipak, Predsednik Republike još uvek nije potpisao taj dokument, navodi se u izveštaju.

Sertifikacija aerodroma Podgorica uspešno je završena u maju 2023. a u toku je sertifikacija aerodroma Tivat. Usvajanje nekoliko zakona tokom 2023. obezbedilo je dodatno usklađivanje sa propisima EU na polju civilne avijacije, vazduhoplovne bezbednosti i saobraćaja.

Foto: Pixabay/JoshuaWoroniecki

U novembru 2022. avio-kompanija Air Montenegro prošla je proveru bezbednosti i dobila je sertifikat o članstvu od Međunarodne asocijacije za vazdušni transport (IATA). Kompanija trenutno sa četiri aviona i napreduje u svojim poslovima, navodi se u izveštaju.

Severna Makedonija je na polju civilne avijacije zadržala dobar nivo usklađenosti sa EU zahtevima i delimično se uskladila na polju bezbednosti vazdušnog saobraćaja. Dodatni napori su potrebni kako bi se olakšala inspekcija Evropske agencije za avijacijsku bezbednost (EASA).

Godišnji izveštaji Evropske komisije, iako formalno neobavezujući, smatraju se veoma relevantnim dokumentima i daju državama kandidatima smernice o reformskim prioritetima u mnogim oblastima zakonodavstva, uključujući vazdušni saobraćaj.

(Aero.rs)