Da li čestitati pilotu na hrabrosti ili ga otpustiti? Ptica udarila u avion, on nastavio sletanje
Svakako najpoznatiji sudar ptice i aviona dogodio se 15. januara 2009. godine, kada se avion US Airwaysa sudario sa jatom gusaka a pilot prinudno sleteo na reku Hadson
Često možete pročitati da je zbog udarca ptice neki avion obustavio poletanje, ili da je prinudno sleteo? Nažalost, bilo je i situacija kada je sudar sa pticom uzrokovao pad aviona i gubitke ljudskih života
Udar prtice ili bird strike je zapravo ozbiljna pretnja bezbednosti u vazduhoplovstvu i nažalost uzrokovala je i udese sa gubitkom života.
Svakako najpoznatiji sudar ptica i aviona - koji se srećom završio bez ljudskih žrtava - dogodio se 15. januara 2009. godine, kada se avion US Airways na letu 1549 sudario sa jatom gusaka i ostao bez pogona oba motora nedugo posle poletanja sa aerodroma La Guardia (LGA). Piloti Čelsi Salenberger i Džefri Skajls prinudno su sleteli svojim Airbusom A320-200 (registracija N106US serijski broj 1044) na reku Hadson a svih 155 putnika je spaseno.
Snimak sudara Dassault Falcon 2000LX PH-CFR (serijski broj 392 registrovan u Holandiji) sa pticom koji se desio pre skoro godinu dana (23. marta 2023) prilikom sletanja na regionalni aerodrom Buoš (BXO) u Švajcarskoj završio se, srećom, bez posledica. Istina, ne za pticu: ona je (kao što se dešava u skoro svim slučajevima) nastradala.
Avion je sleteo na pistu bez problema i to je najvažnije. Pilot je odlučio da (umesto da krene u go-around proceduru) posle "cimanja" nosa vazduhoplova ipak nastavi sletanje. Neki poznavaoci letenja reći će "hrabro", a neki pak "neodgovorno", treći mu odaju priznaje jer je svojim postupkom potencijalno smanjio znatno veću štetu da je ptica uletela u motor.
Piloti sa kojiam smo razgovarali cene da je do izbegavanja došlo manje-više instiktivno ali i da je bilo očekivati da zbog naglih promena u prametrima kretanja u poslednjim sekundama pred sletanje avion napravi go around, ali je pilot ipak odlučio da nastavi i bezbedno je sleteo
Svakako - svaki avion posle sudara sa pticom mora na detaljnu inspekciju i eventualni servis s obzirom na to da - koliko god banalno izgledao - sudar može biti veoma opasan, jer menja karakteristike letelice (nakon udara ptice o avion dolazi do manje ili veće deformacije oplate aviona ili loma stakala ukoliko udari u pilotsku kabinu, odnosno vetrobransko staklo).
Samo u Sjedinjenim Američkim Državama svake godine prijavi se oko 13.000 "bird strike" incidenata koji na godišnjem nivou nanesu štetu od 400 miliona dolara u SAD i oko 1.2 milijarde dolara u globalnom civilnom avijacijskom sektoru.
Koliko, zapravo, zastrašujuće mogu da budu posledice ovakvih sudara, govori i podatak da je samo u drugoj polovini XX veka bilo je 286 ozbiljnih nesreća vojnih aviona povezanih sa udarom ptice u 32 zemlje. Čak 63 slučaja bila su fatalna i u njima je život izgubila 141 osoba, navodi Oksfordska akademska zajednica na svom sajtu.
"Bird strike" je našao svoje mesto i u nastavku najpoznatije filmske franšize o vojnim pilotima - Top Gun:
Ptice većinom bivaju usisane u motor ili udare u kabinu vazduhoplova. Međunarodna organizacija civilne avijacije (International Civil Aviation Organization - ICAO) je za samo tri godine (od 2011 do 2014) primila čak 65.139 prijava o ovakvim incidentima.
Federalna uprava za civilno vazduhoplovstvo SAD (Federal Aviation Administration - FAA) od 1990. do 2015. pobrojala 177.269 udara divljih životinja o avion, od čega na "sudare" sa pticama otpada 97%.
Mediji u Srbiji preneli su da je u leto 2012. je tada potporučnica Sandra Radovanovanović iz 252. školsko trenažne avijacijske eskadrile Vojske Srbije "pokupila" rodu avionom Super Galeb G-4 na poletanju u formaciji na trenažno gađanje, ali je uspešno prekinula poletanje bez posledica za nju i drugog pilota. Stradale su obe gume i felne na nosnom točku zbog aresivnog kočenja.
Kako oterati ptice sa aerodroma? Kako obezbediti da oko piste ima što manje ptica? Ima nekoliko načina koji se primenjuju širom sveta: najrasprostranjeniji je - zvučno ometanje. Puštanjem zvuka na frekvenciji koja ne odgovara pticama, ili emitovanjem posebne vrste buke, čak ispaljivanjem hitaca iz sačmare u vazduh - uplašićete ptice. Ovaj metod je, istina, teže primeniti na velikim aerodromima. Korišćenjem posebno treniranih pasa koji teraju ptice; Korišćenjem dronova na malim visinama; Korišćenjem ptica predatora (kao što su sokolovi)...
Nažalost - trajnog rešenja za prevenciju sudara ptica i aviona za sada - nema. Onima koji lete - i ljudima i pticama - ostaje da se nadaju da će ovakvih incidenata biti što manje.
(Aero.rs)